EVANGELIUM O MARII – MAĎARSKÁ ROCKOVÁ OPERA POPRVÉ V ČESKÉ REPUBLICE
Iva Bryndová 1. duben 2016 zdroj www.musical.cz
(…) Maďarská rocková opera se v Brně poprvé hraje s živým orchestrem (instrumentace a hudební materiály jsou dílem Karla Cóna), což hudebnímu vyznění významně pomáhá. Stejně jako skvělý sound design (pod zvukovou režií je podepsán Milan Vorlíček). Městské divadlo Brno opět využilo novou techniku a ještě zvýraznilo rockové prvky v hudbě, které u rockové opery tvoří základ, a to i přesto, že Evangelium o Marii si rozhodně nevystačí pouze s nimi. László Tolcsvay je ostatně multižánrový skladatel a v jeho rockové opeře tak zaznívají i velké sólové muzikálové árie či náznaky vážné hudby. Na představitele hlavních rolí tak po pěvecké stránce klade skutečně vysoké nároky. (…) Vypravěč Jan Evangelista ze scény v podstatě nesleze, příběh zahajuje, provází jím, lituje a obdivuje Marii či s nadšením naslouchá Ježíšovu kázání. Právě jeho obsazení je bezpodmínečně nutné dobře trefit. A režisérovi Stanislavu Slovákovi se to podařilo. Na premiéře se v této roli představil Petr Štěpán, který byl výbornou volbou. S jeho hereckými schopnostmi mu jeviště bezpodmínečně patří i v okamžicích, kdy mu sekunduje početná company, je pozorným posluchačem i poutavým vypravěčem a velmi dobrý je i jeho pěvecký projev. (…)
EVANGELIUM O MARII JAKO ROCKOVÁ OPERA O MARII MATCE
Kateřina Šebelová 23. březen 2016 zdroj www.epochtimes.cz
(…) Žánrově se inscenace pohybuje na rockových, jazzrockových a popových vlnách, které se míchají v divokém mixu od krásných, čistě emotivních operních písní po ostré rockové melodie. (…) Místy zaznívají zhudebněné modlitby nebo pasáže připomínající lidové duchovní písně. Tyto momenty patří k nejsilnějším částem inscenace. (…) Herečky Kristína Vrecková (Mladá Marie) a Martina Severová (Marie) se poměrně dobře popasují i s nejnáročnějšími operními party a podávají skvělé pěvecké výkony. Z mužských představitelů nejvíce zazáří Dušan Vitázek ztvárňující vypravěče Jana. Jeho Jan si je jistý ve zpěvu a jeho hlas také slyšíme v inscenaci nejvíce. (…)
JEŽÍŠŮV PŘÍBĚH POHLEDEM MATKY
Lukáš Dubský 17. březen 2016 zdroj www.i-divadlo.cz
(…) Scéna Jaroslava Milfajta je na první pohled jednoduchá, ale dosti členitá, tvoří ji schodiště s patrem umístěné na točně. Také kostýmy, jejichž autorkou je Andrea Kučerová, nejsou nijak složité a kombinují v sobě historizující prvky s moderním oblečením. (…) Nevtíravá, ale přesto efektní je světelná režie Davida Kachlíře. (…) Autorem hudby je László Tolcsvay, což je skladatel multižánrový a na brněnském muzikálu to je poznat. Najdeme v něm jednoduché písně, které mají potenciál stát se hitem (Ježíši, uč nás lásce), srdceryvné árie, ale i náznaky vážné hudby (Zdrávas, Mária v podání archandělského sboru) až po rockovou vypalovačku, které šmrnc dodává „chraplák“ Jakuba Zedníčka, jenž hraje Heroda. Každý si tu může najít svůj oblíbený kousek. (…) Za zmínku jistě stojí i povedený překlad Mikuláše Bryana, který je srozumitelný a zároveň mu nechybí básnivost. (…)
EVANGELIUM O MARII
Josef Meszáros 14. březen 2016 zdroj www.scena.cz
(…) Režisér Stano Slovák se v režijním oboru již zdárně zabydlel. (…) Velmi dobrým spolupracovníkem mu byl choreograf Michal Matěj, zejména v davových scénách. (…) Za pozornost stojí světelný design Davida Kachlíře, který nabídl doslova čarování, včetně ohňů, a hlavně důmyslné použití laserových efektů (zejména scény Zmrtvýchvstání Ježíše a Nanebevzetí Panny Marie). Scénické projekce nejen vhodně zapadají, ale výrazně podtrhují děj (zejména projekce stránek starého písma, pravděpodobně Evangelia). Milan Vorlíček, sound designer, sladil zvuk orchestru se zpěvem z portů na vysoké úrovni. Jednoduše řečeno, okořenil představení zvukem uchu lahodícím. Nutno podtrhnout, že nenajdeme v České republice scénu, která může nabídnout tak dokonalé technické zázemí. (…) Podobně jako technická složka, tak i celý herecký soubor Městského divadla podává ustálené vynikající výkony. Ze souboru čiší hrdost a pokora k svému divadlu. (…) Jan Petra Štěpána vystupuje coby průvodce příběhem. (…) V paměti zůstane scéna duetu s Ježíšem (Jozef Hruškoci) a jeho milosrdenstvím. Josef (Jiří Mach) představuje stabilní prvek Svaté rodiny. Andrea Zelová jako Mladá Marie se drží obyčejné ženské roviny. V příběhu o Ježíši ani jiná nemohla být. Vyzařuje z ní klid a pohoda. (…)
EVANGELIUM O MARII V BRNĚ – JEDNODUŠE DOBRÁ ROCKOVÁ OPERA
Peter Stoličný 14. březen 2016 zdroj www.musical-opereta.cz
(…) Ve výstavbě libreta se autoři pustili osvědčenou cestou. Příběh začíná ukřižováním a nádherným sólem Marie, která drží v náručí mrtvého syna. Až potom se rozběhne retrospektivní příběh o osudu Ježíše a o tom, jak se o něj Marie bojí, utíká se svým mužem, tesařem Josefem, před řáděním Herodese. Marie stále sleduje Ježíšovo počínání a obává se o něj, jak se jenom matky mohou o své syny bát. (…) V režii Stanislava Slováka se nedějí velkolepé vizuální efekty. V Brně se režisér soustředil na silný prožitek z interpretace postav. Od zdůraznění dekorací a efektů se více přiblížil k osudům lidí. Poměrně složitě členěná scéna s točnou Jaroslava Milfajta, spolu se světelnou režií a projekcemi Davida Kachlíře a Petra Hlouška, vytváří atmosféru staveb z biblických časů promíchaných s kovovými konstrukcemi snad opuštěné továrny. (…) Postavy vycházejí a mizí v emotivním šerosvitu, vše účelně napomáhá vytvořit atmosféru příběhu z dávnověku, který má ovšem platnost ve všech dobách. Byť se děje na scéně života cokoliv, matky v něm vždy trpěly a trpí. (…)