BROADWAY S PROFESIONALITOU BRNA
Vít Závodský 26. listopad 2018 zdroj Týdeník Rozhlas
(…) Režisér a spolupřekladatel Petr Gazdík uvedl od triumvirátu John Weidman – David Shire – Richard Maltby „pohádku o splněných přáních“ BIG. (…) Zalidněný příběh dvanáctiletého Joshe, který dočasně získává tělo i pracovní či milostné starosti třicátníka, osciluje (…) mezi realistickými výjevy z rodin nebo hračkářské firmy a magickou snovostí, případně komickou stylizací. Pod taktovkou Dana Kalouska a choreografky Carli Rebeccy Jefferson mají náročné taneční výstupy tříhodinového večera patřičný švih. S výkony dospělých (Jan Brožek, Jonáš Florián, Viktória Matušovová) si nezadají tři desítky dětí, zejména přirození Adam a Josef Gazdíkovi (...)
BIG V MĚSTSKÉM DIVADLE JE VELKÝ MUZIKÁL
Jan Trojan 1. listopad 2018 zdroj www.brnozurnal.cz
(…) Muzikál s prostým názvem BIG zaujme velkorysým pojetím, spoustou účinkujících, tanci, sólovým i sborovým zpěvem a samozřejmě, jak jinak, skvělými hereckými a pěveckými výkony. Hlediště si jednoznačně získávají dva malí Gazdíci, desetiletí Adam a Josef, synové režiséra a překladatele Petra Gazdíka. (…) Hudba skladatele Davida Shireho (…) je dynamická, rychlá, takže umožňuje velké možnosti choreografovi. V tomto případě sympatické Carli Rebecce Jefferson, která rozpohybovala zpěváky-herce, profesionální tanečníky a třicítku dětí. V jednotlivých rychle se měnících scénách zaplňují celé jeviště, vnímavý divák musí cítit obrovskou energii. (…) Režisér Gazdík využívá nejen temperament účinkujících, také nápaditou scénu Emila Konečného, projekce Petra Hlouška a bohaté světelné efekty Davida Kachlíře. Střízlivé kostýmy vytvořila Eliška Ondráčková Lupačová, hraje třicetipětičlenný orchestr vedený Danem Kalouskem nebo Jakubem Žídkem. (…)
MUZIKÁL SPLNĚNÝCH PŘÁNÍ
Lukáš Dubský 31. říjen 2018 zdroj www.i-divadlo.cz
Broadwayský muzikál BIG podle úspěšného filmu s Tomem Hanksem je nejnovějším přírůstkem na poli muzikálu (nejen) pro děti v Městském divadle Brno. (….) BIG bude bavit puberťáky i jejich rodiče. Zápletka je jednoduchá – dvanáctiletý Josh Baskin se po neúspěchu na milostném poli naštve a na pouti u automatu na splněné přání se nechá slyšet, že by chtěl být velký. A druhého rána se probudí jako mladý muž, který musí najednou řešit nečekané problémy. Pomáhá mu v tom jeho nejlepší kamarád Billy i půvabná Susan, která se do bezelstného nového kolegy rychle zamiluje. (…) Hudba Davida Shirea je plná příjemných melodií nabitých energií. To podtrhuje i vydařená choreografie, kterou pro MdB vytvořila Carli Rebecca Jefferson hravě pracující i s početnou dětskou company. Potěší také libreto Johna Weidmana, které by nejspíš fungovalo i bez hudby, jelikož je vystavěno jako klasická záměnová komedie a disponuje řadou opravdu povedených hlášek. Na vtipu libretu i písňovým textům přidává i podařený překlad režiséra Gazdíka a Karla Škarky. Zdá se, že řeč současných teenagerů ovládají, děti si tak nebudou připadat jako v muzeu, jejich generační souputníci mluví na jevišti tak, že jim budou rozumět. Autor scény Emil Konečný vyklenul nad jevištěm vysoké železné oblouky, prostor není zbytečně přecpaný mobiliářem, dává tak prostor početné company pro náročnější taneční čísla. Ústřední dvojice je po všech stránkách skvěle obsazená. Jonáš Florián dává do role dospělého Joshe spoustu spontánnosti a bezelstnosti, lehce mu lze uvěřit, že je dítětem v těle dospělého. Viktória Matušovová dobře ztvárnila přerod z vystresované ženy, která už zapomněla, jaké to je radovat se z maličkostí, v roztomilou a smějící se dívku. Chemie mezi touhle dvojicí funguje. (…) Role malého Joshe a jeho kamaráda Billyho si rozdělili režisérovi synové Adam a Josef Gazdíkovi. Jejich přirozený talent je v brněnském divadle již několik let svědomitě rozvíjen, takže v inscenaci BIG nesledujeme děti pokoušející se o herecký projev, ale herce s výrazným komickým potenciálem, který dokáží v představení zúročit. Za zmínku stojí také Johana Gazdíková v působivě zazpívané a dojemně zahrané postavě Joshovy matky. Kromě zábavy přináší nový muzikál i odlehčený pohled na dospívání, generační střety, které toto období života provází, ale i ukázku, že člověk je málokdy zcela spokojen s tím, co právě prožívá, aby následně zjistil, že touha po změně nebyla zas tak opodstatněná. Městskému divadlu se novinka povedla. (…)
MUZIKÁL BIG TĚŽÍ Z VÝKONŮ DĚTSKÝCH HERCŮ, ZÁŘÍ I FLORIÁN
Lenka Kolegarová 27. říjen 2018 zdroj Brněnský deník
(…) Převtělit se ze dne na den z třináctiletého kluka do dospělého třicátníka, přijmout zodpovědnost za své činy, zažívat první lásku, úspěchy v práci, ale i intriky kolegů. Takovou zápletku přináší muzikál BIG, který premiérově uvedlo Městské divadlo Brno v režii Petra Gazdíka. (…) Dětským hrdinům suverénně vévodí dvojice Adam a Josef Gazdíkovi, režisérovi desetiletí synové, na kterých inscenace stojí především. (…) Oba výborně obstáli v obtížných pěveckých partech, především Adam potom prokázal i skvělé taneční schopnosti. Dalším důležitým pilířem hereckého obsazení byl Jonáš Florián coby dospělý Josh Baskin. Florián ze svého hrdiny skutečně udělal „dítě v těle dospělého“, když jej – i díky svému chlapeckému vzezření – obdařil uvolněností, milou bezprostředností a až dojemnou bezelstností. Z dalších rolí dostala velký prostor Viktória Matušovová coby Baskinova přítelkyně či v záporné roli ambiciózního pracovníka hračkářství Paula Seymoura Robert Jícha. Fanoušci filmové verze se také na jevišti dočkají slavné scény z hračkářství, kdy si Jonáš Florián s Janem Mazákem v postavě majitele firmy společně nohama zahrají na obří klávesy na podlaze (tady skutečně funkční!). (…)
MUZIKÁL BIG CÍLÍ NA MALÉ I VELKÉ
Luboš Mareček 25. říjen 2018 zdroj www.mestohudby.cz
S další českou muzikálovou premiérou v podobě titulu BIG vyrukovalo Městské divadlo Brno. Hudební novinka, která se zrodila ze stejnojmenného filmu, pobaví děti, pubescenty i jejich doprovod. Tato muzikálová pohádka obslouží skutečně všechny generace. (…) Petr Gazdík připravil vcelku svižně plynoucí zábavu, která pobaví nejen onou slavnou scénou z hračkářství, v níž na obrovských klavírních klávesách doslova vyhopsá protagonista melodii populární písně Heart and Soul. (…) Inscenace BIG si mne (…) získala opravdu energickými choreografiemi Carli Rebeccy Jefferson, scénou Emila Konečného i hudebním nastudováním Dana Kalouska a Jakuba Žídka tady v sehraném a nyní pětatřicetičlenném orchestru, který je také výtečně nazvučený. Gazdík v davových scénách pracoval s velkou skupinou bezmála třiceti dětí, sršavost jejich pohybového projevu je až nakažlivá. Také dospělí tady tančí a na scéně se vedle rapu objeví zajímavé kreace, kterým dominuje step, jazzový tanec, moderna nebo například street. Choreografie je tady plná emocí i energie a dodává pohádkovému muzikálu onu potřebnou pozemskou šťávu. (…) Hlavní role velkého Joshe Baskina je vítaným a naplno využitým hereckým, pohybovým i pěveckým soustem pro Jana Brožka. (…) Pěvecky i herecky přesná v roli Susan byla i Viktória Matušovová, která je ve své roli fatálně zamilovaná do onoho přerostlého dítěte. (…) Nasadit takový rodinný muzikál ve výhledu vánočního období je terno. (…) Dlužno jedním dechem dodat, že zdejší na tři sta krát reprízovaná a stažená Mary Poppins má nyní vcelku důstojného inscenačního nástupce. (…)
BIG – VELKÝ MUZIKÁL 74. DIVADELNÍ SEZÓNY MĚSTSKÉHO DIVADLA V BRNĚ
Peter Stoličný 22. říjen 2018 zdroj www.musical-opereta.cz
Diváci si na brněnské muzikálové scéně už zvykli, že zdejší dramaturgie často uvádí světové muzikály v české premiéře. Dočkali se i teď. Divadelní verze amerického filmu v hlavní roli s Tomem Hanksem měla premiéru na Broadwayi v roce 1996 a byla nominována na pět Cen Tony. (…) BIG, čili VELKÝ, je muzikálová pohádka o jednom splněném přání. (…) Třináctiletý kluk, Josh Baskin, na jedné pouťové atrakci vhodí do automatu, který prý splní každé přání, minci. A stane se zázrak. Domů jde spát jako puberťák a vzbudí se ráno jako dospělý muž, který musí čelit všem problémům, které ta záměna přináší. (…) Režisér Gazdík nastudoval celý muzikál ve dvojím hereckém obsazení. A měl z čeho vybírat, vždyť tento ansámbl je plný muzikálových osobností. Některé role dávají příležitost k plnému nasazení, například Viktória Matušovová jako Susan Lawrencová, vášnivá, ale sem tam nerozhodná, milující, anebo Jonáš Florián jako dospělý Josh. Role mu dala hodně příležitostí chovat se komicky coby dítě v dospělém těle a herec i režisér to plně využili. Jan Mazák jako majitel hračkářské firmy se taky hezky vydováděl a jeho hra s dupáním na velké klávesy spolu s Jonášem Floriánem byla výborným rytmickým číslem. Stejně tak měl příležitosti k hereckým rozehrávkám třeba Robert Jícha jako Paul Seymour, zástupce „dospěláků,“ se všem těmi pracovními i láskovými problémy. Zvláštní kapitolu tvoří zpívaná a tančící skupina dětí. (…) Skoro třicítka dětí, pečlivě vybíraných v konkurzech, se toho naučila hodně. Musel to být dril dostat z nich taneční lehkost spojenou s čistým zpíváním. U dospělých členů company, taky jich bylo asi dvacet, se setkáváme se stejnou energií v tanečním vyjádření. (…) Zásluhou vtipné choreografie Carli Rebeccy Jefferson podali výkon plný energie. A k tomu hudba, moderní, a přitom líbivá, zahraná pod citlivým vedením dirigenta Dana Kalouska. (…) BIG bude dalším titulem, který bude dlouho beznadějně vyprodaný.