Občasník Jaroslava Štěpaníka (No. 50)
Jaroslav Štěpaník 30. říjen 2022 zdroj www.i-divadlo.cz
Spirit level, „duchařská komedie“, kterou Městské divadlo Brno uvedlo jako jednu z premiér divadelní sezóny 2022/2023, je přesně tím typem hry, která má potenciál okořenit kvalitním humorem každou činoherní scénu. Dobrý humor nabuzující veselí, přináší uvolnění, zbaví obav a starostí, jak je přináší neveselá doba. Komedie, uvedená pod českým názvem Ti druzí, ho nabízí plnými hrstmi.
(…) Brněnská premiéra pod názvem Ti druzí byla uvedena 8. října 2022, na činoherní scéně MdB, v režii Petra Gazdíka, současně překladatele textu hry a výběru hudby. (…) Ústřední herecký pár se dobře sešel a svým ztvárněním partnerského páru duchů skvěle baví a vyvolává smích i potlesk na otevřené scéně. Představitelé nových nájemců, mladých manželů Flic a Simona, čekajících první přírůstek do rodiny (Světlana Janotová a Ondřej Halámek), v tom za nimi nijak nezaostávají. (…) Tomáš Sagher zvládá výborně výraznou komickou roli, svým dílem přispívá vydatně k celkovému účinku komedie. Stejně tak rozverný Strážný anděl v podání Johany Gazdíkové, svižnými komickými vstupy. Erika Kubálková v roli matky Flic, jejím pohledem nešťastně provdané za rádoby spisovatele, nýmanda bez pravidelného příjmu, dostala pěknou příležitost k roli, až karikaturně vystihující jistý typ nespokojené tchýně. Pohledem z výšin, vše kritizující, již od pohledu, vizáží, držením těla, chůzí a dikcí, vyvolává smích. Nezadržitelný a všeobecný příval celého hlediště sklidí, v kontrastu s předchozí prezentací „dámy“, svým nečekaným robustním erotickým útokem, jehož obětí, jak jinak, stává se pronajímatel Webster.(…) Hra má dobrý spád, situační humor a vtipné dialogy. Hraje se na scéně Emila Konečného: obývacímu pokoji, dominuje psací stůl spisovatele, knihovnička, důležité dvě sedačky a schodiště do poschodí domu. Obrazy na stěně jsou důležitou rekvizitou k duchovním hrátkám a rejdům.
Vtipní Ti druzí a něžná Návštěva s kreslením a skřítky
Jana Soukupová 14. říjen 2022 zdroj MF Dnes
Anglická duchařská komedie z roku 2006 Ti druzí (v originále Spirit Level) dnes skoro pětaosmdesátileté autorky Pam Valentinové se líbí divákům po celém světě. S velkým úspěchem se jí chopili zejména v Polsku a prošla samozřejmě i nejedním českým jevištěm.
V novém překladu a herecky vstřícné režii Petra Gazdíka právě dorazila na činoherní scénu Městského divadla Brno. A že z ní bude hojně i dlouho navštěvovaný kus, je po premiéře jasné. A to přesto, že všechny postavy jsou vylíčeny vlastně ve velmi stereotypním duchu: sympatický mladý pár bojující s nedostatkem financí i příšernou tchyní, tupý realitní agent a vlastně i docela lidsky obyčejní duchové v podobě škorpícího se i milujícího zesnulého manželského páru. Jenže to celé je napsáno s vtipem, který zkušení herci dokážou výborně pointovat. A nakonec i dojmout většinu diváků.
(…)Všechny postavy získaly ovšem velký bonus v přesném obsazení. Duchařský pár povýšili svým herectvím jak Petr Halberstadt, tak AlenaAntalová, mladý pár pak Světlana Janotová a Ondřej Halámek. A komediální party si vychutnali Erika Kubálková coby tchyně Marica, Tomáš Sager jako realitní agent Webster i Johana Gazdíková v roli strážného anděla.
Nemusíme se v divadle pořád drásat. Někdy je taky fajn, když to celé mile a dobře dopadne.
Ti druzí - vzájemná 3D reflexe
Josef Meszáros 10. říjen 2022 zdroj www.scena.cz
Městské divadlo Brno uvádí v české premiéře na Činoherní scéně inscenaci Pam Valentine TI DRUZÍ. Kdo by se těšil na lacinou bulvární komedii, nedočká se. Na diváky čeká brilantní text a dobře propracovaná zápletka ze střetu dvou světů. Režisér Petr Gazdík si právě s tímto pro jevištní realizaci náročným požadavkem poradil velmi dobře. Rovněž divák ocení jeho práci s gradací textu a hlavně pointováním humorných skačů a akcí (zejména scéna Mark Webster versus Marcia Bradshawová). Velmi zajímavá je interakce mezi těmi druhými.
Britská dramatička Pam Valentine napsala duchařskou komedii v originále uváděnou pod názvem SPIRIT LEVEL. Pro Městské divadlo Brno ji přeložil Petr Gazdík. (…) Autorka zde nabízí citlivé propojení světa živých a mrtvých. S tím, že jedni obohacují ty druhé. Manželé Cameronovi nabízejí své zkušenosti z předchozího života zejména při řešení rodinných sporů. Mladší pár, manželé Willisovi, zase poskytují druhému páru radost z početí a pozdějšího narození dítěte. Představitelé druhého světa Jack a Susie Cameronová měli kostýmy laděné do modré barvy. Jack vzhledem k daným okolnostem byl bosý. Ostatní se na jevišti pohybovali v kostýmech, které charakterizovaly jejich role: Mark Webster - formálně ustrojený coby realitní makléř a šéf; Marcia Brashawová, matka Flic, coby vdova celá v černém, decentní klobouček opatřený závojíčkem. Manželé Willisovi Simon a Flic přiměřeně okolnostem a finanční situaci. Plejádu uzavírá Strážný Anděl ve žlutavém tvídovém kostýmu. Autorka kostýmů Eliška Ondráčková Lupačová kladla velký důraz na jednoduchost ve střihu, ale zejména na barevné sladění.
Celý děj obohacují vstupy dalších postav. Marcia Bradshawová (Erika Kubálková), matka Flic (Svetlana Janotová), a tudíž tchýně Simona (Ondřej Halámek). I když trýzní po smrti svého manžela, čiší z ní uzurpátorská síla vůči své dceři. Velmi těžko se vyrovnává se skutečností, že Flic založila rodinu a buduje si svůj vlastní život. Erika Kubálková si velmi dobře poradila s rolí metrnice a uzurpátorky. Září ve své proměně, kdy se zásahem těch druhých, v ní probudí erotická síla chtivosti, kterou chrlí na právě přítomného Marka Webstera (Tomáš Sagher).
Ten je opět postavený do role úředníka podobně jako např. v Pretty Woman. Role mu sedí. Je patřičně odměřený, velmi dobře si poradil s reakcemi na činnost těch druhých, kteří mu prostě nedají pokoje a staví ho před různé prekérní situace (např. schovávání klíčů od průchodu na zahradu, obrazy nakřivo, pohyb vánočních ozdob…). Jeho úleky a zděšení jsou dobře zahrané. Zejména jeho řešení konzumací whisky.
Strážný Anděl v podání Johany Gazdíkové nemá chybu. Herečka si s postavou pohrála na úrovni éterické bytosti (chvíli šamanka, někdy věští budoucnost coby kartářka…) Výborné jsou její reakce na úřednické pokyny shora. Zejména zlatý mobilní telefon a služební průkaz. Gazdíková balancuje na hraně komiky a dobrosrdečné snahy pomoci vyřešit svízelnou situaci. Prostě moderní Anděl Strážný na svém místě.
Ondřej Halámek coby Simon Willis, mladý novomanžel s veškerými chybami, které k tomuto věku patří. Velmi mi připomínal Jaromíra Hanzlíka v Takové normální rodince. Nicméně Halámek byl svůj. Na jednu stranu se drží své profese, spisovatel románů, na druhou je čestným rytířem, který se snaží postarat se a zajistit svou manželku a následně své budoucí dítě. Vše ovšem s patřičným projevem nezkušeného. Výborně si poradil s “duchařskou telepatií”, ale tu si musí každý divák objevit sám. Víc nebudeme prozrazovat.
Svetlana Janotová coby jeho manželka Flic Willisová, je vedle něho ráznou ženou. Není divu, má po kom být. To jí ale nepředurčuje nálepku semetriky nebo dospotické Xantipy jako je tomu v případě její matky. Janotová je na jevišti velmi empatická a milující, nutno podotknout, že bezesporu pragmatická. Musíme ocenit její souhru se Simonem.
Podobná harmonije panuje u těch druhých, neživých. Manželé Cameronovi (Petr Halberstadt a Alena Antalová) se utopili na dovolené. Své bývalé venkovské sídlo obývají proto, že Jack je nevěřící, a tudíž nemohl do nebe. Susie sice za života v Boha věřila, ale je solidární, proto zůstala se svým manželem. Oba herci Petr Halberstadt a Alena Antalová vytvářejí na jevišti harmonický manželský pár, kdy jeden pro druhého je oporou. Ani jeden z nich neskrývá své chyby, ale za léta života i neživota si už dokázali odpustit, ale hlavně respektovat toho druhého a žít s ním v harmonickém vztahu.
Tady nám na povrch vyplouvá třetí rovina titulu Ti druzí - tedy ti v daném páru, protějšky. A zde musíme smeknout před inteligencí autora textu Pama Valentina, protože nám nabízí trojstrannou reflexi druhých. Vezmeme-li v potaz, že bychom měli žít zejména pro ty druhé a ne pro sebe. Jedině tak nebudeme sobci a přes druhé budeme ve výsledku prospěšní i sami sobě, pak je to skvělý text. Pak celý text nabývá 3D rozměr. Divák se v tomto časoprostoru určitě nudit nebude.