West Side Story

West Side Story

  • Žánr Činohra
  • Scéna Činoherní scéna
  • Premiéra23. únor 1996
  • Délka představení2:20 hod.
  • Počet repríz648
  • Derniéra26. leden 2015

muzikál

Inscenace slavného amerického muzikálu West Side Story na jevišti Městského divadla Brno byla našimi i zahraničními recenzenty označena za současné nejlepší provedení na evropském kontinentu.

Muzikál inspirovaný příběhem Shakespearova Romea a Julie měl premiéru na Broadwayi v roce 1957. Od té doby se hrál nepřetržitě snad na jevištích celého světa a ani se nechce věřit, že jeho témata jsou i dnes, na počátku 21. století, stále aktuální – souboj dvou pouličních gangů Trysáčů a Žraloků o nadvládu v jejich teritoriu, láska, agresivita, rasismus a šikana – jsou motivy vskutku věčné, stejně jako řada hitů z tohoto muzikálu, nazpívaných hvězdami světové klasické i populární hudby – Somewhere, Maria, Tonight či America…

Kromě hostování v na řadě tuzemských jevišť, absolvoval soubor již řadu zahraničních zájezdů (Holandsko, Belgie, Dánsko, Německo, Rakousko, Slovinsko, Itálie, Slovensko, Švýcarsko, Portugalsko, Španělsko), kde ve vyprodaných budovách nadšeně aplaudovaly tisíce diváků. O úspěchu svědčí i to, že představitel Tonyho Roman Vojtek, byl za svůj výkon nominován na prestižní cenu Thálie.

V únoru 2011 se konalo slavnostní představení po 15. letech od prvního uvedení, které bylo v původním premiérovém obsazení.

 

Autor

  • A. Laurents
  • L.Bernstein
  • S. Sondheim

Překlad

Dramaturg

Dirigent

Choreografie

  • Vladimír Kloubek j.h.

Bernardo

Arab

Bažant

Šmelda

Graziella

Clarice

Pauline

tanečnice

Chino

Luis

Juano

Toro

Teresita

Francisca

Margarita

Rukavička

Doktor

Muzikál na cestách

Simona Polcarová 2. březen 2004 zdroj Rovnost

Po Dánsku, Německu, Rakousku, Slovensku, Španělsku, Portugalsku, Švýcarsku, Slovinsku a Itálii zamířila West Side Story z Městského divadla Brno do Holandska a Belgie. Turné začalo 22. listopadu 2003 odjezdem z Brna a končí 18. dubna 2004. Na programu je více než stovka představení a herci mají ještě před sebou účinkování v Purmerendu, Terneuzenu, Hoogeveenu, Tilburgu, Eindhovenu, Veenedaalu, Gentu, Hengelu, Almelu či Roermondu, na závěr mj. také v Haagu. Představení se hraje s živým šestnáctičlenným orchestrem pod vedením Milana Vidláka nebo Karla Cóna (ten také dirigoval rotterdamskou premiéru).

Inscenace West Side Story slaví v Holandsku úspěchy nejen u diváků, ale také u kritiky. Byla nominována na několik divadelních cen - třikrát za herecký výkon a jednou za režii. Vedle Stanislava Moši za režii inscenace je jedním z nominovaných švédský představitel Tonyho Christopher Wollter, který se účastnil první části turné.

Příběh Tonyho a Marie dojímá i v angličtině

Je čtvrtek 26. února 2004, 20 hodin. V nové moderní stavbě rotterdamského divadla Luxor má místní premiéru muzikál West Side Story z Brna. Ve velkokapacitním sále pro 1500 diváků s balkony ve dvou podlažích je vyprodáno. Vstupné činí 45 euro. Česko-americký soubor se v divadle zdrží až do neděle. Na večerní představení pravidelně dojíždí dvě hodiny z města Braamt, odkud dennodenně podniká všechny štace do blízkého i dalekého okolí.

Brněnskému publiku důvěrně známá West Side Story je stejná, a přece jiná. Hraje se i zpívá v angličtině, v hlavních rolích převažují američtí herci. Za představením stojí stejný tvůrčí tým, ovšem pro cestu na Západ vybavily všechny složky inscenaci lákavějším kabátcem. Změnila se scéna i kostýmy. Architekt Miroslav Melena upustil od kovové konstrukce a vymodeloval majestátní, ale zároveň stísňující kulisy cihlových příbytků, determinující osudy hlavních hrdinů, oděvní výtvarnice Andrea Kučerová oblékla zejména dívky z Portorika do pestrobarevných hadříků. Markantní je změna u Anity, jejíž střízlivě splývavé červené šaty na ramínka nahrazuje červený živůtek s rafinovaným dekoltem a široká sukně s černými květy ve stylu ohnivé Carmen. I v režii Stanislava Moši lze vystopovat více napětí, více místa pro dramatické akce. Tragédii v závěru oddaluje scéna ve svatebním salonu, v němž Maria zpívá l’m So Pretty - ještě nic netušící - až po souboji Tonyho s jejím bratrem Bernardem. Stejnou sílu a působivost má výjev na taneční zábavě, kdy se poprvé setkávají Maria a Tony a svět se na chvíli zastaví. Holandské publikum je vděčné. Dáma v řadě za mnou si s Tonym tiše notuje Maria, Maria, balkonovou scénu všichni bezprostředně odměňují potleskem podobně jako další love songy. Česko-americké obsazení hercům ladí. Angličtina je srozumitelná a zpěvná a příběh zakázané lásky diváky strhává a naprosto oprávněně dojímá. Maria Vanessy Londino je křehká a mile naivní, Anita Caroliny Burdo živá a temperamentní, jako ten nejameričtější Američan vypadá Sheridan Wright v úloze Riffa, zhmotnělá představa tanečníka z Broadwaye - je jako vystřižený ze žurnálu, samý sval, samá šlacha a na tváři úsměv sympatického věčného rebela. České barvy hájí svým bezkonkurenčním sametovým hlasem Petr Gazdík v úloze Tonyho a Alan Novotný jako Mariou odvržený nápadník Chino. „Holandské publikum je střízlivější než naše,“ svěřil se mi v šatně před představením Petr Gazdík. „Řídí se spíš heslem Time is money - lidé rychle zatleskají a odcházejí,“ dodal. Tentokrát se ovšem hluboce mýlil. Při rotterdamské premiéře Holanďané nejenže uchváceně tleskali, ale dokonce hercům připravili ovace ve stoje, až si vytleskali přídavek v podobě Ameriky.

Hercům z Brna tleská Holandsko

Luboš Mareček 1. březen 2004 zdroj MF Dnes

Brněnská verze West Side Story byla v Nizozemí nominována na zdejší divadelní ceny

Vyvážet z Brna muzikál do Západní Evropy? Nesmysl! A přece Holanďané, uvyklí špičkovým show, tleskají brněnské West Side Story. Při její čtvrteční premiéře v Rotterdamu aréna pro patnáct set lidí účinkujícím aplaudovala vstoje. O inscenaci West Side Story z Městského divadla Brno v Nizozemí vědí. Moravská verze proslulého muzikálu zde byla nominována na divadelní cenu za režii a tři herecké výkony.

Nelehký chlebíček

Muzikálová produkce v režii Stanislava Moši brázdí zahraničí už dva měsíce. Po Holandsku a Belgii se do poloviny dubna uskuteční přes sto představení.

„Cestování je úmorné, satisfakcí je krásná krajina,“ říká v zákulisí herec Alan Novotný. Na obdivování přírodních krás ovšem příliš času není. Ubytování v komfortních bungalovech v pohraničním městě Braamt znamená i dvě hodiny cesty za vystoupením. „V Belgii nás čekají až tříhodinovky. Pak je nejtěžší rozhýbat nohy,“ směje se Novotný.

Sto padesát kilometrů spolykaly dva autobusy s technikou a osmadvaceti herci, když ve čtvrtek odpoledne dorazily k budově jednoho z největších holandských divadel v Rotterdamu. Nový Luxor, jak se obrovitý dům pro patnáct set diváků jmenuje, hostil brněnské umělce až do včerejška. Angličtina s češtinou

V zákulisí čtyřpatrového Luxoru zní po chodbách angličtina s češtinou. V Bernsteinově geniální americké variaci nesmrtelného příběhu o novodobém Romeovi a Julii hlavní role alternují i američtí zpěváci. „Byla to podmínka koproducentů. Dělali jsme konkurz přímo na Broadwayi,“ vysvětluje režisér Stanislav Moša. Jeho West Side Story, která se na Západě natolik zalíbila, už projela devět evropských zemí. Figuruje mezi nimi kupříkladu Německo, Španělsko, Portugalsko, Švýcarsko nebo Itálie. Zástupci Spojených států mluví o brněnské inscenaci s respektem. „Má napětí a je mnohem vyhrocenější než ty, které jsem viděl u nás,“ říká Seneca Burr hrající Doca. „Dostala jsem příležitost v Evropě, to je přece zajímavé,“ komentuje svoji účast Carolina Burdo z New Yorku. Atraktivní představitelka energické Anity není žádným muzikálovým začátečníkem. Rodnou zemi už projela s muzikálovými hity jako Pomáda či Chorus Line. Družná atmosféra v zákulisí dává tušit, že už neexistují jazykové bariéry. Dramatický příběh znesvářených klukovských part Žraloků a Tryskáčů cestuje po Evropě samozřejmě v originále. I tak zní až švandovně brilantní čeština německého inspicienta: „Dámy a pánové, za deset minut začínáme.“

Ovace vestoje

Brněnský muzikál patří v nabídce divadla Luxor k nejdražším pořadům. Vstupenky lze pořídit za pětačtyřicet euro. Divákům to, zdá se, nevadí. Při prvním rotterdamském uvedení praská barák ve švech.

„Miluju muzikál. A navíc je odsud fantastický výhled,“ říká o přestávce korzující návštěvníce, která nechce prozradit své jméno. V proskleném třípatrovém foyeru, za nímž se rozkládá nádherná noční silueta největšího přístavu světa, to šumí jako v úle. „Tam hrají Češi?“ diví se Mathilde Boeijen, která přišla s manželem.

Drama na jevišti, které doprovází živý, patnáctičlenný orchestr, vrcholí. Padá výstřel. Lidé se lekli a reagují hlasitým smíchem. Bývá už pravidlem, že se po ráně z pušky zasmějí,“ stěžuje si naoko představitel umírajícího Tonyho Petr Gazdík. I režisér inscenace Moša se durdí: „Už jsem si říkal, že ho asi nechám zastřelit šípem!“ Rotterdamské publikum není zlomyslné. Stopadesátiminutová brněnská produkce končí. Patnáct set tleskajících lidí vstává jako jeden muž.

Tři sta třiatřicet stříbrných křepelek po Broadwaysku

Radmila Hrdinová 3. leden 2004 zdroj Styl na víkend

Jak Brňané dobývali Amsterodam

Onoho chladného večera zastavovaly u vchodu divadla luxusní automobily a plály blesky fotoaparátů, pečlivě nalíčené hvězdy vysílaly na všechny strany profesionální úsměvy a chřestily svými klenoty. Nad vchodem divadla svítil nápis West Side Story...

Ačkoli to zní jako citace z románu o legendární atmosféře broadwayských premiér, ve skutečnosti se toto vše odehrálo před měsícem u amsterodamského muzikálového divadla Koninklijk (neboli Královské) Theater Carré. Důvodem přítomnosti dvou českých divadelních kritiků u té slávy byl fakt, že za kulisami kromě americké angličtiny a holandštiny zněla hojně i čeština, v níž cvičené ucho neomylně zaznamenalo brněnský přízvuk. Inscenační tým a podstatnou část souboru totiž tvořili členové Městského divadla v Brně.

Divadlo Carré jako by z oka vypadlo karlínskému hudebnímu divadlu, jenže s dvojnásobnými rozměry: hlediště pojme na dva tisíce diváků! Hraje se zde repertoár, který vystihuje reklamní slogan: cirkus, show, muzikál. Chodí sem diváci všech generací. Majitelky večerních toalet odkládají své kožichy v šatně, mládež ve svetrech a džínách hází sbalené bundy pod sedadla... Dohromady ale tvoří skvělé publikum.

Shakespearovští herci se za muzikál nestydí Tonyho na premiéře hrál Michael Gillis, hvězda s operně školeným, ale citlivě muzikálově využívaným hlasem a skvělým pohybovým vybavením. Je to už jeho třetí Tony a po amsterodamské šňůře vytvoří tuto roli v Chicagu. Maria Vanessy Londino vyrůstá před očima od lehkomyslné naivky až k tragickému finále, pěvecky i herecky suverénní. Představitel Schranka a Rukavičky Stephen Paul Johnson má v Americe za sebou velké shakespearovské role, stejně jako Patrick H. Douglas, obrovitý seržant Krupke. Za účinkování v muzikálu se ale nestydí. „Beru to jako velkou šanci něco se naučit. Nikdy jsem v muzikálu nehrál,“ svěřil se před premiérou Stephen. A Patrick Douglas mi na premiérovém rautu pyšně předvedl „tři sta třiatřicet stříbrných křepelek“, které se perfektně naučil od brněnských kolegů. Mezinárodní obsazení zahrnuje i Kubánce Nicka Sancheze (Chino), Itala Andreu Togniho, (Bernardo), Jihoameričanku Carolinu Burdo (Anita). V company zazářil brněnský soubor, jehož členové se po premiéře objeví i v hlavních rolích. Až do poloviny dubna totiž soubor čeká turné po nizozemských scénách (Maastricht, Rotterdam, Haag aj.) a poté i dalších evropských divadlech. „Pro náš soubor je to nejen neocenitelná zkušenost, ale i možnost jak překlenout období, než bude v Brně dokončena nová muzikálová scéna, hodnotí nizozemské turné režisér a ředitel Městského divadla v Brně Stanislav Moša.

West Side Story na Drávě se setkala s příznivým ohlasem

red 14. srpen 2003 zdroj Rovnost

ské divadlo Brno se v minulém týdnu zúčastnilo každoročního projektu Koncerty na Drávě v rakouském Villachu. Hraje se vždy přímo na řece - mezi dvěma mosty je speciálně upravené obrovské molo sloužící jako jeviště. Na širokém prostranství kolem Drávy posedává až třicet tisíc diváků, jejichž bezpečnost zajišťuje vojsko.

Přestože brněnské Městské divadlo má valnou část uměleckého souboru na turné ve Španělsku (s koncertním představením Golden Broadway), dokázalo po nabídce rakouského města sestavit koncertní anglickou verzi slavného muzikálu West Side Story. Zhruba padesátiminutový program složený z notoricky známých hitů (Maria, Quintet, Balkon, Zabil ti bratra... apod.) propojený s tanečními čísly (Ples, Amerika...) zaznamenal u třicetitisícového publika obrovský úspěch. Rakušané velmi vysoce ohodnotili zejména interpretační úroveň sólistů Aleny Antalové, Jany Musilové a Petra Gazdíka.

Vynikajícím způsobem zvládnutý rytmus

Janina Fuge 2. duben 2001 zdroj Allgemeinen Zeitung

…Oslňující, křiklavý, vitalitou a energií překypující, byl již první výstup: hned zahajovací takty k West Side Story uvedené v sobotu večer v divadle v Ilmenau slibovaly jiskrami sršící inscenaci…

…Taneční kousky znepřátelených Tryskáčů a Žraloků byly grandiózní – plné tempa, s obdivuhodnou kontrolou pohybů a nekončící, bezmeznou dynamikou…

…Zejména hromadné scény jako známá I like to be in America nebo Tonight byly nesmírně strhující – požitek pro oči a uši a přesvědčivá, prvotřídní prezentace brněnského divadla!…

…Zejména Tony se zaskvěl závratným hlasem, téměř černým, plným hloubky a nesmírné modulační schopnosti, kterou prokázal zejména v Maria. Tohle snad mělo i úroveň Broadwaye…

…V úhrnu: prvotřídní soubor, grandiózní inscenace na nejvyšší úrovni – opakování žádoucí!

Smůla pro každého, kdo to neviděl

5. březen 2001 zdroj Trossinger Zeitung

…Mladý soubor hrál s maximálním nasazením. Publikum v Trossingen nabídli umělci písně přímo nabité city, svižnou, vibrující lehkost pohybu a vzletné, dynamické taneční vložky. Zase jednou ukázali naprosto prvotřídní interpreti, jak nadčasová je Bernsteinova hudba, jak tragický může být fiktivní příběh, ale zároveň i jak dojemný a uchvacující. Zřídkakdy atmosféra v Koncertním domě v Trossingen byla nabuzená takovým napětím. Smůla pro každého, kdo toto uvedení muzikálu zmeškal…

West Side Story nabídla prvotřídní sólisty

(H.W.) 3. březen 2001 zdroj NRZ

…Zase jedno úspěšně zahájené turné v Městském divadle v Emmerichu! Poté, co zde před několika málo týdny oslavil s velkým úspěchem turné Hermann van Veen, přijel ve čtvrtek také soubor Městského divadla Brno s muzikálem West Side Story Leonarda Bernsteina, který vzbudil vlnu nadšení, zaslouženou odměnu ve formě standing ovations...

Strhující West Side Story nenechala olpské publikum chladným

Joachim Schreiber 20. leden 2001

…Soubor sestávající se z velmi silných osobností v režii Stanislava Moši bezvadným způsobem odtančil, odehrál a odezpíval představení aspirující na mimořádnou kvalitu, jehož jednotlivé scény byly doprovázeny nadšeným aplausem…Velmi pronikavý muzikálový zážitek…

Furiózní show a velkolepé scény souboru nadchly publikum

Monika Salzmann 19. leden 2000 zdroj Kultur in Lüdenscheid

…Produkce organizovaná Arena Theater a Festspiele Xanten v podání sólistů, sboru, orchestru a baletu Městského divadla Brno zcela okouzlila publikum v bezezbytku vyprodaném hledišti…

…Soubor z Brna vnesl na jeviště již úvodní divoce roztančenou scénou a agresivním tanečním prologem mezi domácími Tryskáči a portorikánskými Žraloky explozivní, napětím přímo nabitou atmosféru...

Na brněnské West Side Story

tws 4. leden 1999 zdroj Die Welt

...Městské divadlo Brno? Ne, něco takového jsme nikdy neslyšeli. A pak hned takové pořádné sousto jako muzikál Leonarda Bernsteina West Side Story. Dovedete si to představit? Leckdo byl pěkně skeptický, když mu někdo z jeho nejbližších položil pod vánoční stromeček vstupenku do divadla CCH. Konec konců Brno není Broadway. Ale skepse se brzy rozplynula. Také na Moravě dokáží zahrát muzikál s pořádnou parou…

Triumfální senzace: všechna představení vyprodána

Ralf Wirkus 25. srpen 1998 zdroj NRZ

…West Side Story Městského divadla Brno přitáhla zástupy diváků do arény archeologického parku Xanten…

…Představení, sólisté, sbor, balet a orchestr Městského divadla v Brně, zajistili hře podle literární předlohy velkého mistra Williama Shakespeara také v Xantenu triumfální úspěch…

West Side Story mladě a dravě

Radka Tesárková 6. srpen 1997 zdroj Slovo

…Režiséru Stanislavu Mošovi se podařilo vytvořit vynikající inscenaci s nápady, vtipy, které působí naprosto jednoduše a přesně funkčně. Rovněž si dokázal vybrat typově, a především věkově naprosto přesné představitele hlavních a sborových rolí. Tryskáči i Žraloci jsou nabiti energií, neexistiují chvíle, kdyby tzv. vypnuli a žijí život jim odpovídající. Moša řeší oproti zavedenému úzu nově některé situace…

Razantní West Side Story ovládla Brno

Radmila Hrdinová 6. březen 1996 zdroj Právo

…Nejsilnějším zážitkem brněnské West Side Story je pohled na takřka čtyřicet mladých lidí… Inscenace od první chvíle nasadí ostré dynamické tempo, udržované po celou dobu především skvěle sehranou partou Tryskáčů a Žraloků… Lze konstatovat, že West Side Story v Brně je představení, kterému už teď lze prorokovat zasloužený divácký ohlas – především díky obrovskému nasazení party mladých lidí...

Za takovou vitalitu by se nestyděli ani ve skutečné West Side

Vladimír Čech 2. březen 1996 zdroj Slovo

…Není snad příliš nadsazené označit brněnský projekt West Side Story za triumf, svým způsobem za zúročené vyvrcholení všech dosavadních snah na poli muzikálu…

…Soubor vsadil na mládí a dřinu – a výsledek se dostavil výsostně přesvědčivý a působivý. Tvrdá práce přinesla vítězství, které kromě vysoké profesionality profilují mladistvá vitalita a jiskřící zápal a strhující napětí všech účinkujících…

…Za pěvecké party zasluhují všichni nejvyšší uznání, skvělé jsou zejména ty pasáže, v nichž přicházejí ke slovu emoce, expresivita, dramatický akcent a romantický zápal…

…Zájem o vstupenky je již nyní zcela mimořádný. Právem. Brněnská West Side Story si zaslouží, aby zaznamenala co nejvyšší počet beznadějně vyprodaných repríz…

Sázka na mládí se vyplatila

Jaroslav Kříženecký 29. únor 1996 zdroj Express Praha

…Z brněnského představení čiší především očividné nadšení a chuť mladých herců tohoto divadla, ale i hostujících a konzervatoristů, kteří byli vybráni v konkursu, porvat se s pohybově i pěvecky velice náročným kusem…

Bravo, milenci z West Side Story!

(sto) 26. únor 1996 zdroj Poledník

...Obrovské nadšení, fantastický příliv energie z jeviště, všechno co mohlo, se povedlo, nově renovovaná scéna hraje do posledního puntíku, úžasná choreografie, vynikající mladí lidé…

…Nelze než obdivovat režiséra Stanislava Mošu, který se s odvahou sobě vlastní pustil do tohoto mimořádně náročného projektu, obdivuhodnou spolupráci choreografa Vladimíra Kloubka, scénu Miroslava Meleny, v níž „hrají“ nové technické vymoženosti divadla, a především vynikající herecký soubor, kterému by jistě nadšeně tleskali i na Broadwayi…

…Závěrečný dlouhotrvající potlesk, při němž hlediště povstalo, neskrývané slzy mnohých dojatých diváků a záplava květin byly největší odměnou za toto mimořádné představení.

Co publiku nabízí muzikálové jeviště?

Zdeněk Srna 26. únor 1996 zdroj Rovnost

...Nabízí sílu, intenzitu, zanícenost, elán i talent nejmladší generace… Jeviště stejně jako hlediště praskají ve švech, zběsilé tempo tanečních scén i jistá neuhlazenost sborových partů provázejí tento další úspěch MDB...

Městské divadlo – běžec na dlouhé trati

J. P. Kříž 1. prosinec -1 zdroj Právo

…Režisér Stanislav Moša troufale sáhl po pokladu tohoto žánru, po slavném muzikálu A. Laurentse, L. Bernsteina a S. Sondheima. Tři premiéry posledního únorového víkendu vzaly dech všem pochybovačům (tedy i mě) o dosavadních Mošových muzikálových projektech (Sny svatojánských nocí, Bastard, Legenda)… Brněnská West Side Story fascinuje obrovským nasazením celého hereckého ansámblu… V Městském divadle Brno se troufale omlazeným kolektivem trefili přesně do středu terče… Až se někde (hlavně v Praze) zase někdo bude pokoušet o muzikál, ať to vezme oklikou přes Brno. Chabé zpěvačky bez špetky sluchu a taneční dřeva čmuchající laciný úspěch možná od podobných myšlenek odradí, budou-li schopni uvědomit si, kolik dřiny opravdový muzikál přináší. Lahůdka pro diváka je hlavně hora práce. Před Brněnskými tentokrát smekám klobouk a klaním se až do prachu.

Letem moravskými divadly

Richard Guryča 1. prosinec -1 zdroj Svět a divadlo

…West Side Story v Městském divadle Brno je ovšem nesporný divácký ,,trhák“. Jednotlivá představení jsou na dlouho dopředu vyprodána, diváci spontánně volají Bravo!, bouřlivě tleskají všem výkonům bez rozdílu. I protřelí novinoví recenzenti se nechávají unášet emocemi…

Brněnská W. S. Story v Praze

Otakar Švejkar 1. prosinec -1 zdroj Spektrum

…Herecké výkony, taneční a hudební průprava všech účinkujících si zaslouží ocenění.Praha a její letní hosté tak měli jedinečnou příležitost zhlédnout opravdu jeden z nejkvalitnějších muzikálů, které v současné době domácí scény nabízejí. Za sebe si dovolím tvrdit, že brněnská West Side Story je přímo na vrcholu současné muzikálové produkce a i proto věřím v její další návštěvu Prahy, v Brně mají navíc vyprodáno.

Newsletter

Divadlo podporují

Oblast hledání

-->