MALÝ RODINNÝ PODNIK NA ČINOHERNÍ SCÉNĚ MDB
Jaroslav Štěpaník 10. květen 2016 zdroj www.literarky.cz
(…) Autor na malém prostoru dokázal výborně vystihnout postupnou změnu postojů, kterou si přitom ústřední aktér sám vlastně neuvědomuje. Současně v rychlém sledu zručně vykreslí charaktery nemalého počtu postav. (…) Režisérem zdařilé inscenace je Petr Gazdík. Představil hru, snad nejvíc černou komedii, zasahující do dalších žánrů. Ocenění náleží celému hereckému ansámblu. Největší příležitost nabízela ústřední role, které se úspěšně chopil Viktor Skála. Manželka, v přesvědčivém podání Aleny Antalové, se ocitá v situaci zpochybnění skromnosti i poctivosti komparací s lehkostí života v luxusu. Samantha Kateřiny Fialové sebejistou arogancí vystihla chování části dnešních mladých. Scéna (Emil Konečný) zcela zaplňuje prostor detailně vybavenými místnostmi dvoupodlažního domu. Umožňuje paralelní děje, simultánní vhled do dění více domácností. Zajímavé a účinné je hudební podtržení v živém podání. Účinnosti dodalo umístění hudebnice (Alžběta Poukarová nebo Iva Kalusová) ve výši uprostřed scény. Při hudebním vstupu nasvícený, působivý výřez. (…)
MALÝ RODINNÝ PODNIK (…)
Kateřina Šebelová 10. duben 2016 zdroj www.epochtimes.cz
(…) V roli morálního Jacka se představil Viktor Skála, který je pro tento typ komedie sázkou na jistotu. Jeho čestný Jack se posouvá z pozice nezkaženého muže do znejistělého obchodníka, který začíná svůj morálně jistý svět vlivem nastalých okolností opouštět. V jeho podání není nouze o hysterické výbuchy emocí ani o ledově chladné hypotézy. Alena Antalová ztvárňující Jackovu submisivní manželku Poppy okouzluje tichou bezprostředností, ze které až mrazí. Ano, i zde byla Alena Antalová dobrou volbou. Igor Ondříček zprvu vystupuje jako nenápadný Jackův bratr Cliff, který se postupně s chladnou vypočítavostí profiluje do role vypočítavého lumpa. (…) Nezklame ani hostující Kateřina Marie Fialová v roli opomíjené rebelující Jackovy dcery Samanthy, která svojí netečností roztočí kolotoč situací, ze kterých už není úniku. Fialová je bezprostřední a její čisté herectví je zcela přirozené. Do zcela jiného soudku patří Ivana Vaňková v roli promiskuitní Cliffovy manželky Anity, která svým dráždivým sexappealem „kosí“ jednoho muže za druhým. Vaňková jako proradná Anita, která celý podnik stahuje do mafiánských praktik, servíruje svůdnici s lehkostí a opětovně dokazuje, že jí negativní role sluší. Svým komediálním talentem pobaví Alan Novotný v roli pěti pochybných mafiánských podnikatelů a milenců Anity. Speciální bonus inscenace tvoří hra na violoncello, kterou zajišťuje mladá violoncellistka Iva Kalusová v intimně nasvíceném podkroví. Její hra perfektně pracuje s danými momenty inscenace. Hudebně rezonuje s vypjatými okamžiky, jitří emotivní výbuchy a jemně dokresluje křehké pasáže inscenace bez jakýchkoliv rušivých zásahů. (…)
MALÝ RODINNÝ PODNIK – NEBO PODFUK?
Vratislav Mlčoch 29. březen 2016 zdroj www.babocka.vram.cz
(…) Autor Alan Ayckbourn ke svému Malému rodinnému podniku připojil podtitul hořká komedie. Mohla to být také reality show, situační komedie, konverzačka, detektivka – od každého z těchto žánrů v ní něco je. (…) Hrdinové hry si vytvářejí vlastní morální hodnoty, i největší poctivec nakonec podlehne všeobecnému podvádění, morálka se proměňuje v čase i ve společnosti, pravidla se posouvají, prostě pokrok, ať už jakýkoliv a v čemkoliv, se zastavit nedá. (…) Nečekejte výchovné či moralizující představení, ale pošťouchnutí. Uvidíte příběh jedné rodiny během jednoho týdne, uvidíte, jak se ve jménu dobra dá ospravedlnit i pořádně velká lumpárna, ba co dím, přímo zločin. (…) Obdržíte slušnou porci smíchu, půvabů dam i pánů na jevišti, vůni připravovaných pokrmů, při které se sbíhají sliny, slušnou porci napětí a nakonec i poučení: „Nic tak nestmelí rodinu, jako společné nezákonné podnikání.“ (…) Musím pochválit jak režii, tak scénu a kostýmy, ale především herecké výkony všech aktérů, kteří komplikovaný text zvládli výborně. Ale hlavně chci pochválit hudbu, doplněnou jen zde v brněnském představení, a sice krásná sóla na violoncello. Dodala pauzám ve hře zvláštní kouzlo, atmosféru.
PADOUCH I HRDINA, JSME JEDNA RODINA
Jiří P. Kříž 24. březen 2016 zdroj Právo
(…) V předvelikonočním víkendu uvedli na jeviště v Městském divadle Brno aktuální komedii, trochu satiru a maličko frašku velkého Brita Alana Ayckbourna Malý rodinný podnik. (…) Prosperující rodinný nábytkářský podnik svěří senilnějící majitel (Ladislav Kolář) do morku kosti čestnému, poctivému, neúplatnému zeti Jacku McCrackenovi (Viktor Skála). Lidumil a dobroděj ale brzy zjistí, že všichni kolem něho kradou. Dcera v sámošce pitomosti za dvě libry, manželka kancelářské potřeby v podniku. Ostatní odklánějí finance ve větším. Že k vlastnímu prospěchu konzumního blahobytu, není třeba podotýkat. Švagr dokonce velkou část podniku svěří italské konkurující mafiánské rodince Rivettiů. Kvinteto zástupců na siciliánský způsob odstiňuje Alan Novotný. (…) Nakonec je Jack nucen tolerovat i vraždu, a zaplatit „úklid“. Na tom všem se podílí herecký výkvět MdB: Alena Antalová, Ivana Vaňková, Igor Ondříček, Jan Mazák (v roli bezpáteřního čmuchala), Johana Gazdíková, Evelína Studénková, Jakub Uličník. Ale i tváře novější – Sára Venclovská, Kateřina Marie Fialová, Jan Brožek. A harfenistky Alžběta Poukarová nebo Iva Kalusová. Malý rodinný podnik je inscenací kousavou. (…) Mnozí se budou tvářit, že jich se to netýká. Ani červenat se nebudou. A kdo z té barvy už trochu vybledl, tetelí se: Za nás to přece jen takové nebylo! Sluší se jen dodat: Bylo.
JAK PAN MRAVNÝ SE ZMĚNIL…
Peter Stoličný 22. březen 2016 zdroj www.i-divadlo.cz
(…) Alan Ayckbourn se věnuje rodinným vztahům, lásce a nelásce, problémům s dorůstajícími dětmi, neujdou mu nešvary v podnikání, čest, klam, vize a deziluze. Jeho komedie jsou vždy dosti hořké. Smějeme se vlastně sami sobě, našim slabostem a neduhům. K takovým dílům patří i hra, kterou v režii Petra Gazdíka uvedlo Městské divadlo Brno. (…) Herecké obsazení je vhodně vybráno. Alena Antalová v roli Poppy je tou, která se marně snaží rodinu udržet v míru a pohodě, její výstupy jsou krásně pravdivé a plné obav. Protože její manžel Jack (Viktor Skála) je od začátku do konce v takovém emocionálním rozpoložení, že do infarktu určitě nemá daleko. Jsou to fofry, jaké Skála rozehrává. Hned na začátku nasadí laťku svého výstupu hodně vysoko a zdá se, že snad vyšší emocionalita už nejde vyjádřit. Jenomže Jack se roztáčí do stále vyšších otáček a i jeho občasné mlčení je plné elektrizujícího napětí. I když jde o vážné konflikty, v divákovi to vytváří snad i škodolibý úsměv. Člověk je už takový, cizí neštěstí v něm dokáže vyvolat i úsměv. Igor Ondříček jako Johnův bratr je z těch mazaných, šikovně proplouvající nesnázemi, pokud to jde. Ale ono to nejde napořád. A jeho herectví je stejně komicky mazané, jako osud jeho hrdiny. Radost pohledět. Jsou tady ještě dvě sestry, dcery starostlivé Poppy. Jedna děsná postpuberťačka Samantha, holka, kterou by člověk občas nejraději profackoval. Kateřina Marie Fialová ji hraje velmi přesvědčivě, ve svém opovrhování všemi i ve svém neštěstí. Potom starší sestra Johany Gazdíkové, rozumnější, taky starostlivá matka. (…) Jedna z moc hezkých postav je majitel rodinného podniku Ken, kterého si jistě s chutí zahrál Ladislav Kolář. Jeho stařecké chvilkové vynechávání paměti bylo kouzelné. Zase to bylo něco, čemu by se vlastně člověk neměl smát. Ale úspěšný autor komedií i režisér ví, co jsme to za diváky, a že škodolibost, i když si to neradi přiznáváme, je nám vlastní. Všichni další v této hře, úlisný soukromý detektiv Jan Mazák, Ivana Vaňková jako protřelá ženská, Cliffova manželka a docela působivá sexy milenka, nenápadný Roy Jana Brožka i Yvonne Sáry Venclovské – všichni se svým jako by běžným konáním podíleli na komediálnosti inscenace. Všechno plynulo tak nějak obyčejně, logicky, ale přesto všechno mílovými kroky směřovalo ke katastrofě. (…)