Muzikál První rande: toto milostné dostaveníčko má šmrnc
Luboš Mareček 11. říjen 2021 zdroj www.mestohudby.cz
Novinkou Městského divadla Brno je hudební inscenace První rande. Co vše se může stát na prvním dostaveníčku naslepo, se dozvíte v této svižné muzikálové komedii, která měla premiéru před sedmi lety na Broadwayi. Její brněnská podoba v evropské premiéře a v režii Stanislava Moši představuje vtipné, herecky svižné, plnokrevné a hudebně přitažlivé divadlo.
První rande je důvtipně konstruovaný komorní muzikál pro sedm herců, ale pro bezmála tři desítky dramatických figur (či spíše figurek). Do prvního rande plachého manažera Aarona a rázné, přidrzlé Casey totiž promlouvají „hlasy v hlavě“ - kamarádi, bývalí partneři nebo příbuzní. A právě osobitá a vynalézavá forma muzikálu s malým hereckým obsazením, ale velkým divadelním potenciálem bude pro diváky představovat přitažlivé sousto. Ostatně neustálý smích z hlediště i potlesky na otevřené scéně toto moje tvrzení, jen dosvědčují.
Hudba a texty písní v Prvním rande jsou dílem Zacharyho a Weinera, kteří se spřátelili při studiu na střední škole v Los Angeles a mají na kontě několik muzikálových produkcí pro společnost Disney, skládali také písně pro různé televizní společnosti. Autorem mluvených částí muzikálu je seriálový scenárista a producent Winsberg. Autoři do tohoto kusu projektovali své zkušenosti a trampoty s vlastním milostným životem. Muzikál First Date vznikl již dlouho před samotným uvedením a pro všechny tři zmíněné pány představoval jakousi psychoterapii. Světová premiéra se uskutečnila v roce 2012 v Seattlu, v následujícím roce se První rande hrálo na Broadwayi a později třeba i v Tokiu nebo Melbourne. Londýnská premiéra muzikálu se měla uskutečnit v říjnu 2020, avšak kvůli celosvětové pandemii covidu-19 byla pouze streamována.
Brněnská premiéra v Městském divadle Brno je zároveň prvním živým evropským „off-line“ uvedením Prvního rande. A za pohotový dramaturgický import aktuálních novinek hudebního divadla, patří scéně na Lidické už mnoho let uznání. Mošova dvouhodinová inscenace bez přestávky má švih a spád, na malé činoherní scéně se obejde bez bombastických efektů, monstrózní, dunivé nazvučenosti, a přesto zůstává plnotučným muzikálem, který do popředí vystrkuje zdařilou hereckou akci, vtipné písničky a nápaditou muziku. Autoři každou ze situací při randíčku v obyčejné kavárně charakterizují či materializují jiným hudebním žánrem, střílejí si z hudebních stylů, ale i různých klišé. V sedmnácti hudebních číslech tak zazní rock, pop, poprock, jazz, rapové číslo, ale třeba také židovský klezmer v mimořádně zdařilém sborovém čísle Tu dívku vážně ne!. Kouzelná je tady citace Händelova Mesiáše nebo posléze jednoho z hitů proslulého folkového dua Simon a Garfunkel.
Oproti zavedeným zvyklostem z velké Hudební scény MdB nyní divák neuslyší orchestr. První rande je muzikálem na half playback a herci zpívají na předtočenou muziku. Na kráse to této inscenaci, ale pranic neubírá. Divák si i tak vychutná tyto kouzelné hudební veletoče s lehkostí střídající zmíněné žánry. Předností hudební architektury titulu je, že celek i přes různorodou hudební výbavu nepůsobí roztříštěně a nejednotně. Moša svoji inscenaci nedokrášluje žádnými scénickými ani režijními kudrlinkami. Snaží se vybalancovat humorné, zábavné a místy také ironické polohy titulu s až melancholickými, romantickými pasážemi, jak je toto milostné snažení single třicátníků, zoufale toužících po partnerovi, nabízí.
A tyto kontrasty výtečně zvládají oba protagonisté. Přestože inscenaci drží výkon hlavního páru Elišky Skálové a Daniela Rymeše, kteří jsou herecky i pěvecky suverénní. Opravdu zdařile jim sekundují Aleš Slanina, Svetlana Janotová, Dušan Vitázek, Andrea Zelová a Kristiana Pekar. Všichni ve vedlejších postavách vytvořili skvělé miniatury. Divák s úžasem zjistí, že na divadle je třeba možné zahrát také internetové prohlížeče či sociální sítě jako Youtube, Facebook, Instagran a Twitter. Scéna Jaroslava Milfajta představuje jednoduchý kavárenský interiér s obrovským panorama nočního New Yorku. Jednoduchost výpravy i zdařilých kostýmů Andrey Kučerové, jednak vychází z častých střihových proměn herců ve vedlejších rolích, ale také ze záměrů divadla, které plánuje První rande jako zájezdový titul vyvážet a exportovat po českých a moravských městech. První rande je na činoherní scéně MDB trefou do černého, je ukázkou duchaplně sestaveného i odehraného divadla, které osloví opravdu nejrůznější generace. Vznikl výtečný muzikálový kousek plný přitažlivé legrace, kratochvilného rozptýlení ale i sarkastického pohledu na současný život třicátníků.