Na Moravě neexistuje forma vzdělávání tohoto rozměru, komplexnosti a jedinečnosti pro děti ve věku od 6 do 14 let, a právě děti v tomto věkovém rozsahu pro naše inscenace často hledáme. Nově otevřenou Muzikálovou školou při MdB tak navazujeme na dlouholetou systematickou práci s dětskými herci v našich činoherních i muzikálových inscenacích a též na úspěšnou muzikálovou přípravku dětí pro muzikál Matilda.
Chceme děti komplexně a systematicky připravovat pro náročná divadelní muzikálová představení i pro následné umělecké vzdělávání na konzervatořích a školách s uměleckou profilací. Chceme skrze hudební divadlo u dětí rozvíjet hudebně-dramatické nadání, afektivní a kognitivní schopnosti, dovednosti, vědomosti a kreativní myšlení. Děti získají skrze nejosobnější kontakt s hudebním divadlem důležité kompetence pro další osobní a osobnostní rozvoj a poznání sebe sama a prohloubí sebedůvěru zrozenou v radosti z úspěšné tvůrčí činnosti. Vše za předpokladu individuálního, vnímavého a citlivého přístupu ke každému z nich.
Vedení dětí k hudebně-divadelnímu umění v přátelském, radostném a bezpečném prostředí, v naprosté umělecké a tvůrčí svobodě má jedinečný efekt nejen v tom, že vychováváme pro naši společnost zdravou, kultivovanou, orientovanou, sebevědomou, vzdělanou, svobodomyslnou, milující a zodpovědnou osobnost prostou jakýchkoliv komplexů, v naprosté přirozenosti a lehkosti interpretace hudebnědivadelního žánru na jevišti, ale také v neoddiskutovatelném přirozeném rozvoji herecké, pohybové, hudební a sociální inteligence.
Lektoři
Výuku zajistí zkušení lektoři z řad uměleckého souboru Městského divadla Brno. Jsou to osobnosti hudebního divadla s mnohaletou jevištní praxí, většina z nich je mnohonásobnými rodiči či lektory, kteří již připravovali děti pro naše inscenace a kteří kladou důraz na pozitivní vnitřní motivaci dětí ve výuce.
V rámci schváleného kurikula si každý lektor během svého měsíčního působení volí výukové metody, materiály, rozsah i formát konečného měsíčního výstupu odpovídající věkovým skupinám. Učební i tematické plány a cíle však na sebe navazují a prolínají se. Z pedagogického hlediska hovoříme o metodách slovních, praktických, názorně-demonstračních, sdělovacích, participativních, inscenačních, samostatné práci, didaktických hrách apod. Ve druhé polovině roku při přípravě závěrečného představení budeme postupovat převážně projektovou metodou.
Spolupráce s dětmi přináší lektorům rozvíjení, navýšení a upevnění klíčových kompetencí na poli profesního i osobního života. Skrze předávání svého jedinečného uměleckého know-how prostřednictvím vlastních metod, přístupů a postupů, skrze maximální osobní a osobnostní vklad do vzájemné interakce s dětmi v součinnosti s pedagogicko-psychologickými obory posouvají lektoři hranice svého pracovního uplatnění v domovské instituci i mimo ni. Všichni lektoři se svojí umělecko-pedagogickou činností podílejí na vzniku Základů metodiky vedení dětí mladšího a staršího školního věku v hudebnědramatickém žánru. Přejeme si, aby děti i lektory vzájemná spolupráce v daném projektu hlavně bavila, naplňovala a posouvala kupředu v osvojování nových a v upevňování již získaných klíčových kompetencí.
Lektory Muzikálové školy při MdB budou Alena Antalová, Lenka Bartolšicová, Jan Brožek, Jiří Daniel, Kristýna Daňhelová, Anna Marie Formánková, Petr Gazdík, Eva Helbichová, Zuzana Holbeinová, Svetlana Janotová, Hana Kratochvilová, Hana Kubinová, Michal Matěj, Marta Matějová, Viktória Matušovová, Milan Němec, Igor Ondříček, Petra Šimberová, Karel Škarka a Ivana Vaňková.
Týdenní rozvrh lekcí, rozdělení dětí dle věku a následné propojení skupin v přípravě závěrečného představení
Po úspěšně vykonaném konkurzu (který proběhl 17.–18. června 2023 a jehož se zúčastnilo na 240 zájemců), vybrané děti pracují ve třech skupinách rozdělených podle věku (v každé skupině je maximálně 15 dětí):
I. skupina 6–8 let;
II. skupina 9–11 let;
III. skupina 12–14 let.
Od 3. října 2023 se k uvedeným třem skupinám přidá ještě na základě zkušenosti z konkurzu speciálně vytvořená IV. skupina, která bude složena z dětí, jež už úspěšně absolvovaly přípravku pro muzikál Matilda a nejsou tedy v dané oblasti již úplnými začátečníky.
Lekce herectví, zpěvu a tance probíhají na zkušebnách Městského divadla Brno. Děti absolvují 6 lekcí týdně (2 lekce herectví, 2 lekce zpěvu a 2 lekce tance). Jedna lekce trvá 60 minut. Výuka prvních tří skupin probíhá každý týden vždy v pondělí a ve čtvrtek od 14.30 do 18.00 hodin, pro pokročilou IV. skupinu je pak výukový den určen na každé úterý od 14.30 do 18.00 hodin. U všech skupin pravidelně střídáme lekce v jednotlivých dnech tak, aby děti nezačínaly výuku vždy stejnou lekcí, ale aby pokaždé byl sled lekcí jiný. Vyhneme se tak stereotypu a děti si zvyknou na různorodé zatížení hlasového a pohybového aparátu v proměnlivé skladbě lekcí. Po zkušenostech z úspěšně realizované přípravky dětí pro muzikál Matilda víme, že šest lekcí rozdělených do dvou dnů v týdnu pro všechny věkové skupiny je dostačující a adekvátní.
Od února 2024 bychom rádi s dětmi začali zkoušet závěrečné představení Pískání po větru a koncertní vystoupení Muzikálová smršť, kde uplatní a rozvinou to, co se za uplynulých pět měsíců naučily. Budeme postupovat projektovou metodou a záměrně budeme postupně v rámci zkoušení závěrečného projektu propojovat všechny skupiny dětí. Spojení mladších a starších dětí přinese do skupiny nové tvůrčí impulzy a atmosféru, děti se naučí trpělivosti a vnímavosti vůči potřebám druhého. Druhá polovina školního roku se tedy ponese ve znamení cíleného propojování herectví, tance a zpěvu nikoliv na dílčích úkolech, jak tomu bude první půlrok, ale již v rámci uceleného muzikálového představení a muzikálového koncertu.
Náplň jednotlivých uměleckých oborů
Herectví
Navazujeme na anglosaskou tradici hudebně-dramatického vzdělávání dětí adaptovanou na české prostředí. Děti se seznámí s různými hereckými přístupy a metodami řešení dramatických situací. V rámci hereckých lekcí chceme děti naučit samostatně herecky uvažovat, vnímat a cítit na základě již prožité vlastní zkušenosti, vlastního vnitřního rytmu založeného na správném dýchání a vlastní osobní a osobnostní výbavě. Chceme, aby děti dokázaly vnitřní prožívání dramatické situace pravdivě zrcadlit skrze řeč svého těla a aby si našly a osvojily svoje vlastní osobité a pravdivé vyjadřování na jevišti. Tento složitý proces se vždy opírá o zcela správně pochopenou dramatickou situaci.
Obecně se dá říci, že náplň hereckých hodin je pro všechny skupiny podobná. Rozdíl je především ve zvoleném přístupu a způsobu vedení lekcí jednotlivých lektorů, které vychází z jejich osobnosti. Dále také ve zvolení metody předání svého interpretačního umění a ve zvolení metod výuky herecké výchovy vycházející z vlastní umělecké zkušenosti s muzikálem a spolupráce s dětmi. Obtížnost textů a dramatických situací, s nimiž budou děti pracovat, bude volena citlivě s ohledem na věk a na úroveň již dosažených dovedností a schopností, se kterými k nám děti přicházejí.
Tanec
Obecně se dá říci, že obsah probrané tanečně-pohybové látky je pro všechny skupiny stejný. Děti se seznámí s různými tanečními styly, jako je street dance, jazz dance, moderní a výrazový tanec, salsa a kubánské rytmy, taneční gymnastika a pohybové hry, rytmika a další. Rozdíl mezi skupinami dětí je zejména v obtížnosti a použití jednotlivých tanečních prvků, způsobu výuky, v rozličnosti zvolených metod a ve volbě odpovídajícího hudebního doprovodu.
Zpěv
Obecně se dá říci, že se nebudeme zaměřovat na nějakou již konkrétně popsanou techniku (operní, popová atp.). V rámci našich lekcí budeme především dbát na zdravý a přirozený rozvoj hlasového aparátu každého dítěte a jeho zapojení průřezem základních disciplín hudebnědramatického žánru.
Každý lektor pak představí „vlastní“ techniku zpěvu, interpretační finesy, a především nabídne způsob uvažování nad pěveckou interpretací. Popsaný způsob uvažování považujeme za jeden z nejdůležitějších přínosů, neboť si z profesionální zkušenosti uvědomujeme, že je důležité, aby si dle získaných „návodů“ našel každý interpret zpěvu svůj unikátní postup sám.
Výuka zpěvu úzce souvisí s celkovým rozvojem každého žáka školy v oblasti hudebnědramatického žánru. Stejně jako v herectví či tanci bude mít každý žák možnost seznámit se s přístupy různých špičkových interpretů hudebního divadla. Paralelně se bude všemi třemi obory prolínat hlasový trénink v podobě vokálních a ortoepických cvičení.
Výstupy
Závěrečné představení Pískání po větru a koncertní představení Muzikálová smršť uvedeme v rámci festivalu Dokořán pro hudební divadlo 2024 na Činoherní scéně Městského divadla Brno.
Kromě toho jsou dalšími výstupy naší společné práce: nahrání vlastní písničky v prostředí profesionálního studia, kde děti zúročí výuku zpěvu na mikrofon; jednotlivé dílčí výstupy měsíčních bloků v první polovině školního roku, kdy děti dohromady, ve skupinách či jednotlivě v rámci závěrečné lekce předvedou výstup s uplatněnými měsíčními zkušenostmi a získanými či rozvinutými dovednostmi; společná práce lektorů na vzniku Základů metodiky vedení dětí mladšího a staršího školního věku v hudebnědramatickém žánru.
Jelikož hudební divadlo není pouze práce herců, hudebníků a režiséra, chceme děti prakticky seznámit i s ostatními profesemi nezbytnými pro úspěšné vdechnutí života inscenaci. Děti se naučí vyrobit si jednoduchý, ale účelný kostým, samy se naučí základně, ale výstižně nalíčit při použití minima prostředků, seznámíme je se základy svícení a ozvučení, s prací na výrobě rekvizit a scény, ukážeme jim, že inspicient či členové jevištní techniky jsou nepostradatelnými součástmi inscenace. Je podstatné, aby děti pochopily, že každá profese je důležitá, má své místo a vyžaduje vysokou míru soustředění, protože skutečně jen společná práce zaručuje kvalitní výsledek na nejvyšší možné profesionální úrovni. S tím souvisí i fungování a pochopení sebe sama v rámci dětské divadelní skupiny. Jsme samozřejmě individuality a jsme jedineční, ale v rámci divadelní inscenace sloužíme celku. Jsme jeden živý organismus – tým – a navzájem si pomáháme!
Návštěva inscenací s lektorskými úvody, následná diskuse a uplatňování poznatků v praxi, setkání s jinými druhy umění
Děti, které budou navštěvovat naši Muzikálovou školu, se nejen budou vzdělávat ve všech disciplínách hudebního divadla, ale mají jedinečnou možnost studijně navštěvovat naše inscenace, ke kterým dostanou odpovídající lektorský úvod. Budou mít možnost pak o inscenaci diskutovat s herci, dramaturgy, choreografy apod. Na základě vlastní zkušenosti s hudebním divadlem, informovanosti a pocitu, který si ze zhlédnutého představení odnesou, si pak budou samy utvářet svůj vlastní názor na uchopení tématu, pojetí, kvalitu provedení apod. V návaznosti na zhlédnuté představení budou děti uplatňovat svoje poznatky ve výuce a samy si tak ověří relevantnost svých závěrů.
Hudebně-dramatickým vzděláváním děti přicházejí do styku i s jinými druhy umění a vytvářejí si k nim vztah. Skrze hudební divadlo dochází k lepšímu pochopení někdy složitých mezilidských vztahů a interakcí. Muzikálové tituly už dávno nesahají po jednodušších tématech, která mají hlavně bavit. Tvůrci hudebního divadla často zpracovávají složitější a naléhavější témata, která tíží současnou mladou generaci. Dramaturgie našeho divadla se snaží nabídnout širokou škálu špičkových muzikálových inscenací a nebojí se sahat právě po titulech, které se věnují komplikovaným zákrutám lidské duše.
Udržitelnost Muzikálové školy
Po mnohaleté zkušenosti s přípravou dětí pro naše inscenace a po realizované přípravce pro muzikál Matilda (zpočátku jsme připravovali téměř 90 dětí) s přihlédnutím k časové náročnosti procesů, které jsou nutné pro uvádění hudebních inscenací na nejvyšší profesionální úrovni, jsme si ověřili, že disponujeme personálními i provozními kapacitami, díky kterým můžeme tyto procesy úspěšně realizovat.
Každý lektor všech tří uměleckých oborů má svého zastupujícího lektora, který v případě nemoci či jiných nepředvídatelných okolností znemožňujících výuku plnohodnotně zastoupí svého kolegu ve výuce a zajistí tak kontinuitu právě probíhajícího tematicky zaměřeného vzdělávání.
Do budoucna bychom rádi nabídli dětem i širší záběr výukových aktivit, které s hudebním divadlem a s hudebnědramatickým žánrem úzce souvisejí. Jedná se například o výuku stepu, akrobacie, tvůrčího psaní, dabingu, kamerového herectví a mnohé další.
Jsme přesvědčeni, že skrze zkušené inscenační a produkční týmy i divadelní zázemí a skrze naše lektory, kteří chtějí s dětmi pracovat s úctou a vnímavostí ke každému jednomu z nich, nabízíme dětem to nejlepší.