Dušan Vitázek (*29. 9. 1980, Trenčín, Slovensko)
Rodák z Trenčína tíhnul v dospívání spíše ke sportu než k divadlu. Po základní škole začal studovat osmileté sportovní gymnázium, kde se věnoval plavání a kanoistice. Jak sám přiznává, lákala ho více příroda a sport a na kytaru hrál jen pro zábavu. Měl rád také operu, které se chtěl původně věnovat, když mu ale bylo jedním profesorem řečeno, že by tím skončily jeho časté výpravy do přírody, odešel raději na vojnu. Ale právě kytara a táboráky, na kterých tak často hrál, mu nakonec byly osudovými. Kamarádi na něj tak dlouho naléhali, až si podal přihlášku na brněnskou JAMU na obor Muzikálové herectví, jenž absolvoval v roce 2005. Přestěhoval se tedy do Brna a už během studií zakotvil v Městském divadle Brno, stálým členem zdejšího muzikálového souboru je od roku 2004. A hned první rolí Bergera v muzikálu Hair (Vlasy) (2004) dal divadelnímu světu vědět, že se rodí nová muzikálová hvězda. Jeho výkon byl oceněn i Hereckou asociací, a tak Dušan Vitázek získal v roce 2005 svou první Cenu Thálie.
Na jevišti Hudební scény čekaly na Dušana hned od počátku samé lahůdky světové i české muzikálové tvorby, přičemž v řadě případů se jednalo o role titulní: po Ježíši Nazaretském v hitu Jesus Christ Superstar (2005) postupně v průběhu let následovaly titulní role v muzikálových dílech Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť (2006), Odysseia (2006), Jánošík aneb Na skle malované (2008), Mozart! (2009), Kráska a zvíře (2011), Don Juan (2014), Johnny Blue (2015), BASTARD (2024) i v činoherní inscenaci Zamilovaný Shakespeare (2016). Odbornou porotu však nejvíce zaujal ve strhující titulní dvojroli Dr. Henryho Jekylla a Edwarda Hydea v muzikálu Jekyll a Hyde (2011), za niž byl právem v roce 2012 podruhé odměněn Hereckou asociací prestižní divadelní Cenou Thálie!
Na jeho repertoáru však byly i další neméně významné muzikálové role, jako například zákeřný Bill Sikes v Oliverovi! (2005), zamilovaný mladíček Michael v Čarodějkách z Eastwicku (2007), odvážný student Marius ve slavném titulu Les Misérables (Bídníci) (2009), vypravěč Che v Evitě (2009), kominík Bert v Mary Poppins (2010), proslulý advokát Billy Flynn v Chicagu (2011), Mickey v Pokrevních bratrech (2012), roztančený Rambajz-tágo v Kočkách (2013), temperamentní Ramón v Zorrovi (2013), spravedlivý a oddaný Nick Hurley v muzikálu Flashdance (2013), nešťastně zemřelý Sam v DUCHovi (2014), drsňák Amos v Pískání po větru (2015) a naopak zamilovaný topič Frederick Barrett v TITANICu (2016), nezapomenutelný byl také jeho živelný Rockový Pánbůh v původní bláznivé féerii Bítls (2017) či jeho neméně divoká dvojrole Dr. Maddena a Dr. Finea v komorním muzikálu NE/NORMÁLNÍ (2022). Pro úplnost zmiňme, že za ztvárnění hned tří zmíněných rolí – Jánošíka, Berta a Bastarda – se ocitl v širší nominaci na Cenu Thálie.
Cizí mu však nejsou ani role čistě činoherní, mezi nimiž ztvárnil například vévodu Buckinghama ve Třech mušketýrech (2008), reklamního kreativce Martina Urmanna v inscenaci Santiniho jazyk (2019) či Otce Lorenza a Sexta Pompeia v Shakespearových dramatech Romeo a Julie (2019) a Antonius a Kleopatra (2020).
Dušan si vyzkoušel i pražskou produkci díky roli švédského vojáka Axela von Fersena v muzikálu Antoinetta – královna Francie (2014) v Divadle Hybernia a právě nyní můžete obdivovat jeho fenomenální výkon v pražské GoJa Music Hall, kde hostuje v muzikálu Ples upírů (2025) v hlavní roli neodolatelného démonického Hraběte von Krolocka.
Na obou jevištích domovské scény Městského divadla Brno je na aktuálním repertoáru Dušana Vitázka například bláznivý Sir Lancelot v neméně bláznivé muzikálové komedii Monty Python’s Spamalot (2018), mocný Šáh ve výpravném muzikálu Medicus (2022), žárlivý Tom Buchanan v činoherním dramatu Velký Gatsby (2023) či Král David v pohádkovém muzikálu Pohádka o živé vodě (2025). Hned několik různých postav vystřídá v rekapitulačním leporelu Osmyčky (2018), v muzikálové komedii První rande (2021) i v dramatu Bílá Voda (2024), kde se současně ujal i funkce asistenta režie, což dále včetně Medica, Čarodějek z Eastwicku a Pohádky o živé vodě platí i o lyrickém dramatu Manon Lescaut (2025), v němž zároveň ztvárňuje roli Žebráka. Nejnověji se na něj diváci MdB mohou těšit v připravovaném hudebním opusu Winton (2025), kde mu připadla role Wintonova šéfa Ullmana.
Zajímavostí, která by neměla zůstat opomenuta, je fakt, že 2. září 2018 Dušan uskutečnil jedinečný projekt, ve kterém spojil řemeslo, sport a kulturu a zároveň zopakoval slavnou brněnskou legendu o koláři Birkovi, kterého si shodou okolností také i sám zahrál na open air scéně na Biskupském dvoře v původní hudební inscenaci Brněnské kolo (2017). V jediný den totiž pokácel v Lednici strom, vytvořil kolo ve spolupráci s kolářem Augustinem Krystyníkem, dokutálel jej v odpoledních hodinách do Brna a vše zakončil svým koncertem v prostorách Galerie Vaňkovka. Celá akce byla charitativním projektem, jehož výtěžek byl věnován Nadačnímu fondu Emil.
Přejeme Dušanovi, aby neztratil nic ze svého elánu a entuziasmu a aby ho v dalších letech potkávaly krásné nové role!