divadelní setkání světového velikána poezie s českým velikánem šansonu
Původním motivem vzniku inscenace byla touha přiblížit pražskému publiku tvorbu Jiřího Bulise, jehož práce je spojena především s brněnským HaDivadlem. Setkání tohoto velikána šansonu se světovým velikánem poezie Jacquesem Prévertem je možné právě jen v divadle a Divadlo v Dlouhé se vás pokusí přesvědčit, že Prévertova minidramata, pohádky a básničky a Bulisovy šansony k sobě prostě patří. V novém titulu pokračuje kabaretní linie Divadla v Dlouhé, vycházející z výjimečných schopností souboru, jehož členové zpívají a hrají na řadu hudebních nástrojů a zároveň jsou schopni humoru v blízkém kontaktu s diváky.
Scénář a režie: Jan Borna
Scéna a kostýmy: Jaroslav Milfajt
Hudební nastudování: Milan Potoček a Jan Vondráček
Překlad textů Jacquese Préverta: Jiří Konůpek a Adolf Kroupa
Hrají: Michaela Doležalová, Kateřina Jirčíková, Čeněk Koliáš, Ivana Lokajová, Martin Matejka, Milan Potoček, Tomáš Rejholec, Pavel Tesař, Lenka Veliká, Martin Veliký a Jan Vondráček
Délka představení: 02:40 hod.
V představení zazní tyto písně Jiřího Bulise:
Podzimní popěvek - J. Bulis / Z. Šlais
Písnička v mlze - J. Bulis / Z. Šlais
Radost má vždycky jen hulvát - J. Bulis / S. Jesenin
220 voltů - J. Bulis / J. Bulis
Nejmilejší místo - J. Bulis / B. Brecht
Podvlékačky - J. Bulis / Ch. Morgenstern
Na ploše ledové - J. Bulis / J. Vodňanský
Deštník z Piccadilly - J. Bulis / J. Seifert
Vánoce za dveřmi - J. Bulis / J. Bulis
Nekonečný valčík - J. Bulis / J. Bulis
Hosté na zemi - J. Bulis / J. Bulis
Anděl radosti - J. Bulis / J. Bulis
Slyšíš letět saně - J. Bulis / S. Jesenin
Jak přesmutno na tebe pohledět - J. Bulis / S. Jesenin
Dubnová inventura - J. Bulis / W. D. Snodgrass
Slunce na peřinách - J. Bulis / J. Bulis
Běh života - J. Bulis / A. Goldflam
Svítá, Marie - J. Bulis / D. Charms
Krtina - J. Bulis / J. Vodňanský
... zazní i motivy ze scénické hudby Jiřího Bulise
Budou provedeny tyto krátké hry Jacquese Préverta:
Roura k rouře pasuje aneb Vzorně svorná rodina
V rodině
Příchody a odchody
Výjev ze život antilop
... a uslyšíte některé z básní a myšlenek J. Préverta
... báseň Miloše Macourka
... a uvidíte další překvapivé divadelní akce
Z recenzí:
Kabaret na pokračování v Dlouhé
... V novém kabaretu se opět zabydlela stejná sestava jako před lety. V jejím čele stojí Jan Vondráček, ale jde tu opět o herectví kolektivní, vzájemně se inspirující. Dalším předpokladem pro zvolený žánr, který tato část souboru vyplňuje, je muzikálnost a schopnost rozvíjet dál vlastní styl. Ten je kdysi dovedl k vlastnímu divadlu v Dejvicích a je překvapivé, že si stále ještě udržuje osobitost a invenci.
Bornovo umělé spojení však zafungovalo dobře, žádné násilné švy se v inscenaci nerozevírají a dodržuje se čistá forma zdůrazňující absurditu a nadsázku. Tato pozitiva se jistě odvíjejí i od toho, že Bulisova hudba samozřejmě nebyla použita jen jako pouhý tmel, ale za pomoci herců se rozžila vlastním dramatickým životem, v druhé polovině inscenace pak zcela ovládla pole...
... Borna pro Prévertovy texty (Roura k rouře pasuje, Příchody a odchody a další) zvolil poetiku různě odstupňované grotesky. Ta příjemně koresponduje s nonsensovým humorem autora: v Rouře herci udržují jemný ironizující odstup, zatímco v Příchodech nabývají vrchu uvolněné, až dryáčnicky rozehrávané kreace, využití loutek podtrhuje neobvyklou dávku černého humoru.
... Kabaret se odehrává v divadelní kavárně čili v improvizovaném divadelním prostoru a Jan Borna s ním umí nápaditě zacházet a využít jeho nepravidelností. Scény za létacími prosklenými dveřmi, různě nasvícené či zahalené v oblaku mlhy představují jakési drobné dramatické pándány či hravé dovětky a ilustrace k Bulisovým teskným šansonům, které tak trochu žijí samostatným životem. Tyto miniatury jsou zábavné, poetické i fantaskní, nejen zde v téměř titěrných etudách, ale i v předchozím dění zaujme Pavel Tesař. Z dam zase Ivana Lokajová a Lenka Veliká...
Jana Machalická, Lidové noviny, 27. 1. 2005