trochu smutná komedie
Vstupenky lze zakoupit zde.
V tragikomedii Višňový sad, která je právem považována za vrchol ruské dramatiky, na sebe narážejí dvě společenské vrstvy, dva odlišné světy – minulost a současnost – a bojují spolu o budoucnost. Čechov laskavě, ale přece, kritizuje ruskou šlechtu, která není schopná se začlenit do probouzejícího se buržoazního světa. Na jedné straně statkářka Raněvská, která v žádném případě nehodlá prodat rodinný višňový sad, na druhé straně podnikatel Lopachin, který se ji snaží přesvědčit o opaku a tím ji zachránit…
Inscenační tradice v Čechách a na Slovensku většinou vytvářela jakousi nostalgii za odcházející šlechtou, přičemž Lopachin byl vykreslován jako necitlivý člověk. Režijní klíč Romana Poláka se snaží najít opak. Inscenace staví do kontrastu dva vzdálené světy – náš svět a svět jakési vzdálené šlechty, pokouší se je konfrontovat a hledá pozitiva i negativa těchto světů, když dojde k jejich střetu. Jak prozrazuje sám režisér inscenace: „My skúmame tieto dva svety – a hoci sú rozdielne, nachádzame aj spoločné body: osobné tragédie, túžby po láske, nepochopenia. Univerzálne ľudské túžby nachádzame v každej dobe. Toto považujem za zaujímavé a verím, že to odčítajú aj diváci.“
Roman Polák
Režisér Roman Polák oslavil v průběhu zkoušení inscenace Višňový sad v Martině šedesáté narozeniny. S martinským Divadlem Slovenského národního povstání (dnešním Slovenským komorním divadlem) začal spolupracovat v roce 1984. Od dubna 1988 do února 1990 stál v čele souboru jako umělecký šéf. V prosinci 2017 ukončil svoje působení na postu ředitele Činohry SND, kde s krátkou přestávkou působí od dubna 2006. Brněnští diváci si možná vzpomenou na některé inscenace slavného slovenského režiséra, který v minulosti spolupracoval také s Národním divadlem Brno, Městským divadlem Brno či Studiem Marta.
„Romanovi Polákovi sa pri všetkých inscenáciách Čechovových hier darilo vyložiť ich tak, že splnili tieto náročné kritériá. Višňový sad, ktorý naštudoval v Slovenskom komornom divadle Martin ako poslednú z jeho hier, sa môže pýšiť mnohokrát bravúrnymi hereckými výkonmi, výrazne odlišným konceptom od jeho ostatnej réžie Čechovových hier a aktuálnym výkladom.“
Braňo Konečný: Pravda.sk