Velká ryba (Big Fish)

Velká ryba (Big Fish)

  • Žánr Muzikál
  • Scéna Hudební scéna
  • Premiéra22. duben 2023
  • Délka představení3:00 hod.
  • Počet repríz27
  • Derniéra8. březen 2025

mystický muzikál, česká premiéra

Edward Bloom je obyčejný muž, avšak neobyčejný otec. Svému synovi Willovi vždy vyprávěl o svém životě příběhy plné fantazie, krásy, lásky a dobrodružství, historky se hemžily čarodějnicemi, obry, mořskými pannami a hrdinskými činy, které překračovaly hranice uvěřitelnosti. Tak ze svých vyprávění vystavěl v očích svého syna mýtus nesmrtelného hrdiny. Dospělého Willa však už otcovy fantastické příběhy nebaví a trvá na racionálním, nikoli fantastickém popisu jeho života. Když se Edwardovo zdraví zhorší a Will se dozví, že se svou ženou Josephine budou mít vlastního syna, rozhodne se Will jednou provždy odhalit otcův „pravdivý“ životní příběh, aby se dozvěděl, kdo je jeho otec doopravdy…

Velká ryba je silný a kouzelný muzikál o příbězích, kterými určujeme svou identitu. O tom, jak je fantazie v lidském životě důležitá a že uvnitř okamžiků opravdové lásky můžeme žít navždy, o tom, že magii můžeme objevit i v nejobyčejnějších chvílích našich životů.

Broadwayský muzikál Velká ryba (Big Fish) vychází z románu Daniela Wallace Velká ryba: Román mytických rozměrů (Big Fish: A Novel of Mythic Proportions) z roku 1998 a z oceňovaného filmu Tima Burtona Velká ryba (Big Fish) z roku 2003. Autorem scénáře k muzikálu, který spatřil světlo broadwayských ramp v Neil Simon Theatre v roce 2013, je John August, jenž je také autorem filmového scénáře a je podepsán jako scenárista pod dalšími Burtonovými filmy, jako jsou například Karlík a továrna na čokoládu (Charlie and the Chocolate Factory, 2005), Mrtvá nevěsta (Corpse Bride, 2005) či Frankenweenie (2012). Poutavá hudba a vtipné písňové texty pocházejí z pera Andrewa Lippy, jenž stojí také za hudební složkou muzikálu The Addams Family.

Upozornění: V představení se používají tabákové výrobky. Více zde.

Dovolujeme si upozornit hypersenzitivní diváky, že v představení se používá pyroefektů!

Autor

  • Andrew Lippa
  • John August

Asistent režie

Dramaturg

Hudební nastudování

Sbormistr

Choreografie

Asistent choreografie

  • Zuzana Holbeinová

Úprava

  • Stanislav Moša

Světelná režie

  • David Kachlíř

Zvuková supervize

  • Filip Barák

Vokální nastudování

  • Karel Škarka

Umělecký záznam a střih představení

  • Dalibor Černák

Loutky

  • Jaroslav Milfajt

Plakát

  • Petr Hloušek, Tino Kratochvil

Produkce

  • Zdeněk Helbich

Scénické projekce

  • Petr Hloušek

Úprava hudebního aranžmá

  • Karel Albrecht, Daniel Kyzlink

Zvuková režie

  • Michal Hula

Will Bloom,  Sherif

Mladý Will, Chlapeček, Skaut

Amos Calloway, Vize

Don Price, Sumec A, Vize, 1. Rybář, Rudý tesák

Zacky Price, Sumec B, Vize, 2. Rybář

Mořská panna, 1. Čarodějka, 1. Showgirl, 1. Cowboyka

Dr. Bennet, Vize, Rozhodčí, Starosta Ashtonu, Vzpěrač, 1. Profesor, Generál Patterson, Soudce

Vize, 2. Čarodějka, 1. Družička, 1. Návštěvnice parku, 1. Obyvatelka Ashtonu, Uklízečka, 1. Studentka, 2. Showgirl, 1. Holka ze šantánu, Amosova sekretářka, 1. Účastnice pohřbu

Vize, 1. Rybářka, 3. Čarodějnice, 1. Svatebčanka, Sestřička, 1. Mažoretka, 1. Tanečnice, 1. Profesorka, Oheň, 3. Showgirl, 2. Holka ze šantánu, 5. Obyvatelka Ashtonu, 2. Účastnice pohřbu

Vize, 4. Čarodějka, 2. Družička, 2. Návštěvnice parku, 2. Obyvatelka Ashtonu, Žena na hrazdě, 4. Showgirl, Hostinská, 3. Účastnice pohřbu

Vize, 2. Rybářka, 5. Čarodějka, 3. Družička, 3. Návštěvnice parku, 2. Mažoretka - Roztleskávačka, Dívka s kočičkou, Žonglérka, 5. Showgirl, 3. Holka ze šantánu, 4. Účastnice pohřbu

Vize, 3. Rybářka, 6. Čarodějka, Číšnice, 4. Návštěvnice parku, Učitelka chemie, 3. Obyvatelka Ashtonu, Hadí žena, 2. Profesorka, 6. Showgirl, 2. Cowboyka, Dívka z farmy, 5. Účastnice pohřbu

Vize, Mořská panna II., 4. Rybářka,7. Čarodějka, 2. Svatebčanka, 5. Návštěvnice parku, 4. Obyvatelka Ashtonu, 1. Tanečnice, 1. Studentka, 7. Showgirl, 1. Panička, 6. Účastnice pohřbu

Vize, 5. Rybářka, 8. Čarodějka, 3. Svatebčanka, Doktorka, 6. Návštěvnice parku, 3. Mažoretka, Artistka, 2. Studentka, 8. Showgirl, 4. Holka ze šantánu, 6. Obyvatelka Ashtonu, Karlova sekretářka, 7. Účastnice pohřbu

Vize, 9. Čarodějka, 4. Svatebčanka, 2. Panička, 7. Obyvatelka Ashtonu

Vize, Frustrovaný rybář, Otec, 1. Demonstrant, 1. Obyvatel Ashtonu, Žonglér, 1. Slon, 2. Profesor, 1. Skaut, 1. Voják, Indián, 1. Účastník pohřbu

Vize, 3. Rybář, 1. Svatebčan, 1. Návštěvník parku, 2. Demonstrant, Kadeřník v Ashtonu, Artista na kole, 1. Student, 2. Skaut, 2. Voják, 2. Cowboy, 2. Účastník pohřbu

Vize, 4. Rybář, Houslista, 2. Svatebčan, 2. Návštěvník parku, 2. Obyvatel Ashtonu - Bojovník, 1. Artista, 2. Slon, 2. Student, 4. Voják, 3. Cowboy, 3. Účastník pohřbu

Vize, 5. Rybář, Číšník, 3. Návštěvník parku, 3. Obyvatel Ashtonu - Učitel, 1. Zřízenec, 3. Profesor, 1. Důstojník, Hostinský, 4. Účastník pohřbu

Vize, 6. Rybář, 3. Svatebčan, 4. Návštěvník parku, 3. Demonstrant, 4. Obyvatel Ashtonu - Farmář, 2. Zřízenec, 3. Student, 2. Důstojník, 1. Cowboy, 5. Účastník pohřbu

Vize, 7. Rybář, 4. Svatebčan, 5. Návštěvník parku, Hráč amerického fotbalu, 5. Obyvatel Ashtonu, 2. Artista, 3. Slon, 4. Student, 3. Skaut, 3. Voják, 4. Cowboy, 6. Účastník pohřbu

Swing

Další výpravný rodinný muzikál na scéně MDB

Iva Bryndová 26. duben 2023 zdroj www.i-divadlo.cz/blogy

(…) Městské divadlo Brno připravilo další výpravný muzikál pro celou rodinu. V režii Stanislava Moši ožili obr, čarodějnice, mořská panna, vlkodlak, to vše v americké Alabamě, na malém městečku, kde ostatní lidé žijí své běžné životy. Edwardovi tenhle běžný život nestačí, rozhodl se stát hrdinou a synovi tudíž od dětství, během něhož byl jako obchodní cestující často pryč, vypráví své neuvěřitelné příběhy.

V nápadité scéně Christopha Weyerse tak vcelku jednoduchými znaky, často jen plaňkovými stěnami, vzniká jakási ilustrace rodinného domku v Alabamě i Edwardova rodného města (doplněním o jeho hlavní dominanty) či cirkusové manéže, a ty se vzápětí zejména s využitím výrazných světel (o světelnou režii se postaral David Kachlíř) a projekcí Petra Hlouška mění v jeskyni či les. Kostýmy Andrey a Adély Kučerových věrně dokreslují každou situaci.

Company v choreografiích Michala Matěje tančí a zpívá ve stylu klasických velkých muzikálů a protagonisté hlavních rolí předvádějí výborné komplexní výkony. – Alespoň pokud se premiérového obsazení týče. Jejími hvězdami byli jednoznačně Lukáš Janota v roli Edwarda Blooma a Radka Coufalová představující jeho ženu Sandru. 

Lukáš Janota dokázal bez jediného zaváhání na jevišti ztvárnit postavu věcného snílka, hrdiny, dobrodruha, který si snad některé historky domýšlí a upravuje k obrazu svému, ale nikdy si je a svůj život nepřestává užívat a prožívat naplno. Poradil si jak s obrazem postavy dospívajícího či čerstvě dospělého mladíka, tak s postavou mladého otce nadšeně vyprávějícího svému synovi všechny své historky, a stejně dobře i se stárnoucím mužem, který svému již dospělému synovi nerozumí, umírá na těžkou nemoc, a přesto s ním nedokáže najít společnou řeč. 
Podobně obsáhlou, co do časového rozptylu, postavu ztvárnila i Radka Coufalová. Objevila se na jevišti v časové chronologii fabule nejprve jako vysokoškolačka, posléze v pozici největší krásky vystupující ve všech Edwardových vyprávěních a dále jako milující matka, malého chlapce a poté dospělého syna, který se žení a svému otci nerozumí. 
Oba, Janota i Coufalová, se ve vynikající poloze předvedli rovněž po pěvecké stránce. Sólo Radky Coufalové Bez domu či s ním v druhé polovině představení ostatně patřilo k největším a nejsilnějším momentům večera. Podobně se ve výtečné formě představil Daniel Rymeš v roli jejich syna Williama, jemuž muzikál stejně jako představitelům Edwarda a Sandry nabídl vedle hereckého i výrazný pěvecký prostor. 
Zejména činoherní je role Williamovy snoubenky a následně novomanželky Josephine, v níž suverénním výkonem přesvědčila Eliška Skálová. (…)

Městské divadlo Brno tedy opět připravilo kvalitní výpravný muzikál, který vedle výrazné výtvarné stránky zdobí bohaté choreografie, mnohá velká klasicky muzikálová čísla a skvělé výkony, jak vyrovnané company, tak v hlavních a vedlejších rolích. (…)

Velká ryba: zdařilý muzikál o fantazii a komplikovaných vztazích

Luboš Mareček 23. duben 2023 zdroj www.mestohudby.cz

Na velké Hudební scéně Městského divadla Brno se včera odehrála česká premiéra broadwayského muzikálu Velká ryba (Big Fish). (…)

Muzikál Velká ryba je vlastně tříhodinovým hudebním divadlem o tom, jak je v lidském životě důležitá fantazie. Zdůrazňuje fakt, že magii můžeme objevit i v nejobyčejnějších chvílích našich životů. Co na tom, že k tomu používáme přehánění… Navrch tady jde také o důležité klubání se mezigeneračních vztahů mezi syny a jejich otci, o to, jak budeme vnímat a chápat komplikovaný svět kolem nás. Vše je v tomto muzikálu podtrženo velkou dávkou absurdity. Velká ryba je opravdu vcelku složitě konstruovaným jevištním dílem čítajícím hned osmatřicet obrazů a na dvě stovky postav. (…) Pestrobarevný divadelní příběh je také rozrůzněný hudebně a Lippova muzika jde až do kontrastů, používá retro ozvuky americké muziky z Alabamy oněch let. A lze tady zaslechnout i variace na fiddle style, tedy tradiční lidovou hudbu ze zmíněného amerického regionu se vším, co k tomu patří. Zkušenější posluchač tak rozpozná třeba valchu nebo dobro jak se zve nástroj využívaný především v country hudbě a v bluegrassu (americká lidová hudba), ale také v bluesové hudbě, k níž mají blízko i některá z devatenácti hudebních čísel. Čeká vás logicky samozřejmě banjo či mandolína. Nejde však jenom o písničky, ale také o velkou plochu čistě scénické muziky, která tady naživo zní ve velmi dynamickém a bezchybném provedení pod taktovkou Emy Mikeškové. (…) Moša se scénografem Christophem Weyersem a kostýmními návrhářkami Andreou a Adélou Kučerovými a ve shodě s tématem předlohy neinscenuje realistické iluzivní divadlo, ale snaží se pohrávat si také s loutkami a fantaskní dekorací ať už to jsou tři tančící sloni, čtyřmetrový kanón anebo promítané dotáčky z vodního světa. Divácky vděčně přijímanou lahůdkou je naddimenzovaný psací stůl obra Karla s živou a stejně obrovitou sekretářkou pohupující mohutnýma nohama nebo třeba obživlý táborák v podobě luzné tanečnice. Abstraktní či náznakové kulisy alabamského městečka jsou tady řešeny komponenty z bílých dřevěných latí. Kostýmy logicky využívají cirkusové barevnosti a třeba také třpytek.

Zaslouženou pozornost na sebe strhávají pěvecky dokonalí protagonisté. Nejde však jenom o bravuru zpěvu, ale v případě Lukáše Janoty a Radky Coufalovéjako ústředního manželského páru Edwarda a Sandy také o divácky uvěřitelné cestování časem. A oběma se daří divákům sugerovat mládí i stáří svých hrdinů. Ocenění zaslouží také mnohdy bleskové převleky sugerující tyto generační přestupy důstojně zvládané jmenovanými. Jsou ideálními představiteli a dávají muzikálu onu dospěláckou šťávu, obcházejí rozverné pitvoření teenagerů i ztěžklý sentiment života na jeho konci. Podobně je tomu u Daniela Rymeše, jako Bloomova syna Willa. Výtečné magické figurky v podání Dušana Vitázka jako (přes port hřmícího) hromotluka Karla a principála Amose, jak jej s citem pro groteskní zkratku výborně umí Jiří Ressler.

Česká premiéra mystického muzikálu Velká ryba (Big Fish) se povedla právě zdařilým rozkročením mezi jeho obě naznačené polohy i režijním a divadelním traktováním, jak opojné, náročné i přínosné může být pro ostatní vnímání světa jedince, který o sobě staví mýtus a v jehož „pravdách“ je někdy složité se vyznat.

Newsletter

Divadlo podporují

Oblast hledání

-->