Ten letošní, v pořadí již jedenáctý, je právě ve své polovině a v jeho průběhu samozřejmě nechybělo ani slavnostní vyhlášení výsledků letos již osmého ročníku taktéž jedinečných oborových Cen magazínu Musical-opereta, jež se uskutečnilo v samotném úvodu festivalové přehlídky v pátek 13. června 2025 před festivalovým představením nejúspěšnějšího muzikálu současnosti Drahý Evane Hansene, jímž se zde prezentovalo hostící Městské divadlo Brno – a že zvolený podtitul není jen marketingovým tahem, dokazují i samotné výsledky ankety níže.
Předání výročních Cen Musical-opereta historicky poprvé proběhlo tentokrát na jevišti Činoherní scény, odkud nejprve publikum přivítal šéfdramaturg festivalu Jan Šotkovský, jehož záhy doplnil šéfredaktor magazínu Musical-opereta Vítězslav Sladký a také vydavatelka zmíněného magazínu Jana Čedíková. Společně pak napjatým divákům prozradili vítěze jednotlivých kategorií za rok 2024.
Také při letošním ročníku opět fungoval známý zavedený koncept v rámci metodiky sbírání hlasů, kdy vítěze ve třech hlavních kategoriích – tedy nejoblíbenějšího herce, herečku a inscenaci roku 2024 – určili sami diváci a čtenáři svým online hlasováním na internetovém portálu musical-opereta.cz. Letos do ankety přišlo rekordních 38 000 diváckých hlasů, přičemž hned během prvních čtyř dnů diváckého hlasování byl překonán počet hlasů za celý loňský ročník. Novinkou však je, že kromě kategorie Bard hudebního divadla, jejíhož vítěze vždy určovala přímo odborná porota kritiků, došlo k rozšíření jejího pole působnosti, a tak letos prvně odborná porota udělovala Ceny odborné kritiky i ve třech stejných kategoriích jako sekce divácká – poprvé tak byly uděleny i ceny pro mimořádné herecké výkony a inscenaci dle interního hlasování odborné poroty. A my máme obrovskou radost, že z obou typů hlasování vzešli vítězové z Městského divadla Brno!
Divácké hlasování rozhodlo o tom, že Nejoblíbenější inscenací byl vyhlášen zdejší muzikál Drahý Evane Hansene, za něhož cenu převzal jeho režisér Stanislav Moša.
V kategorii Nejoblíbenější herec následně zvítězil Marco Salvadori za svůj výkon v titulní roli v již jednou oceněném brněnském nastudování muzikálu Drahý Evane Hansene, jenž při děkovné řeči mile vzpomenul i další kolegy z výjimečné inscenace.
Nejoblíbenější herečkou se pak stala Monika Absolonová za ztvárnění titulní role Judy Garland v muzikálu Judy v podání pražského Studia DVA, který mohli diváci festivalu zhlédnout v neděli 15. června na Hudební scéně, kde jí také byla cena po skončení jímavého představení dodatečně Vítězslavem Sladkým předána.
Tolik tedy hlasování divácké a nyní se pozornost zaměřuje i na zmíněné kategorie, jejichž vítěze určila samotná redakční rada Musical-opereta, ve které hlasovalo devět z dvanácti oslovených renomovaných publicistů.
Mimořádnou inscenací roku se volbou kritiků stal muzikál Klec bláznů v nastudování Divadla J. K. Tyla v Plzni, za který si cenu přijel z Plzně do Brna převzít představitel hlavní role a současně umělecký šéf plzeňského muzikálového souboru Lumír Olšovský.
Mimořádný mužský herecký výkon roku dle publicistů podal Lukáš Adam v roli vraha Luigiho Lucheniho v muzikálu Elisabeth ostravského Národního divadla moravskoslezského. Cenu z rukou Vítězslava Sladkého převzal o den později, v sobotu 14. června po skončení strhujícího představení Thrill Me, v němž, opět v roli vraha, oslnil publikum Činoherní scény.
Cenu za Mimořádný ženský herecký výkon roku pak převzala Dagmar Křížová za roli Zoe Murphy, čímž připsala již třetí ocenění na konto muzikálu Drahý Evane Hansene.
A konečně, výroční cenu Bard hudebního divadla, jež je udělována osobnostem napříč povoláními v hudebním divadle, si v letošním roce převzal a do pomyslné síně slávy tak vstoupil dirigent Pavel Kantořík, který od roku 1983 až do současnosti nastudoval přes sto operetních a muzikálových inscenací, přičemž většinu z nich dirigoval v Plzni, ale pravidelně hostoval i na pražské muzikálové scéně. Kantořík se tak po Arnoštu Moulíkovi a Karlu Cónovi stal třetím touto cenou vyznamenaným dirigentem a na zmíněné kolegy při své děkovné řeči také mile zavzpomínal.
Pořadí Cen magazínu Musical-opereta 2024
Divácká anketa:
Nejpopulárnější inscenace roku 2024:
1. Drahý Evane Hansene (Městské divadlo Brno)
2. Judy (Studio DVA, Praha)
3. Kinky Boots (Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava)
Nejpopulárnější herec roku 2024:
1. Marco Salvadori (role Evan Hansen, Drahý Evane Hansene, Městské divadlo Brno)
2. Lukáš Adam (role Luigi Lucheni, Elisabeth, Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava)
3. Martin Holec (role Šašek/Sluha/Profesor, Dracula, Divadlo J. K. Tyla v Plzni)
Nejpopulárnější herečka roku 2024:
1. Monika Absolonová (role Judy Garland, Judy, Studio DVA, Praha)
2. Dagmar Křížová (role Zoe Murphy, Drahý Evane Hansene, Městské divadlo Brno)
3. Alžbeta Bartošová (role Elisabeth, Elisabeth, Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava)
Ceny odborné kritiky:
Mimořádná inscenace roku 2024:
Klec bláznů (Divadlo J. K. Tyla v Plzni)
Mimořádný herecký výkon roku 2024 – muži:
Lukáš Adam (role Luigi Lucheni, Elisabeth, Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava)
Mimořádný herecký výkon roku 2024 – ženy:
Dagmar Křížová (role Zoe Murphy, Drahý Evane Hansene, Městské divadlo Brno)
Bard hudebního divadla:
Pavel Kantořík