CASPAR RICHTER (16. 9. 1944 – 2. 2. 2023)
Caspar Richter se narodil v německém Lübecku. V pěti letech se začal učit hře na klavír, byl sopranistou chlapeckého sboru, vyrostl na hudbě J. S. Bacha. Od 16 let studoval hru na varhany. Maturoval na gymnáziu s humanistickým zaměřením a se zaměřením na staré jazyky. Působil také jako školní varhaník a jako barový klavírista v taneční kavárně v Travemünde.
Poté, co vystudoval dirigování, hru na klavír a skladbu na Hudební akademii v Hamburku, působil od roku 1970 jako korepetitor a asistent Lorina Maazela v Berlínské opeře, kde později již jako dirigent uvedl různá díla operního a operetního repertoáru, především řadu neznámých děl Jacquese Offenbacha, jehož byl zároveň velkým znalcem. Spolupracoval s Berlínskou filharmonií, s orchestry ve Frankfurtu, Stuttgartu a v Hamburku. Ve stejné době pracoval jako hudební ředitel mládežnického symfonického orchestru RIAS. V roce 1975 získal cenu Kurta Magnuse za současnou programovou tvorbu. V letech 1978–1981 byl hudebním ředitelem festivalu Berliner Festspiele. V roce 1982 uvedl první německé uvedení Bernsteinovy Mše v Berlíně. Od téhož roku působil ve Státní opeře ve Vídni, byl šéfdirigentem vídeňské Volksoper a hostem v operách v Paříži, Drážďanech či v Basileji.
V létě 1987 byl hudebním ředitelem oslav 750 let založení města Berlína. Ve stejném roce se stal i zakládajícím členem a hudebním ředitelem produkční společnosti Vereinigte Bühnen Wien, která vybudovala velké zábavní a muzikálové orchestry pro tři divadla – Theater an der Wien, Raimund Theater a Ronacher. Zde jako šéfdirigent hudebně nastudoval a dirigoval řadu velkých muzikálů – a mnohé z nich ve světové premiéře: A Chorus Line, Les Misérables, Fantom opery, Elisabeth, Kráska a zvíře, Mozart!, Jekyll a Hyde, Chicago, Wake-up, Romeo a Julie, Rebecca, Producenti či Tanec upírů.
Jako dirigent byl však dobře známý nejen zahraničnímu publiku, ale také brněnským posluchačům – a to jako hostující dirigent Filharmonie Brno, kde byl dočasně i šéfdirigentem a od roku 2002 zde působil jako čestný dirigent. V roce 1997 dirigoval českou premiéru Bernsteinovy Mše v Praze na Pražském hradě v režii Stanislava Moši. Jako hostující dirigent u nás působil také ve Státní opeře Praha či v Janáčkově opeře v Brně. Od roku 2010 byl generálním hudebním ředitelem Opery Národního divadla Brno. Zde v této době uvedl Mozartovu Figarovu svatbu, Haydnovo Stvoření, Perikolu Offenbacha, Stravinského Ptáka Ohniváka či Straussovu Elektru nebo koncert Stabat Mater od Antonína Dvořáka na Smetanově festivalu v Litomyšli.
V roce 2006 byl v Itálii vyznamenán hudební cenou Premio internazionale dell’Operetta. O dva roky později mu byl udělen Čestný zlatý řád spolkové země Vídeň. Získal také Rakouský čestný kříž za vědu a umění 1. třídy Rakouské republiky. Na svém kontě měl i mnoho oceněných CD.
S Městským divadlem Brno poprvé spolupracoval jako autor hudebního nastudování v roce 2004 na inscenaci Veselá vdova. Poté se jako dirigent podílel na koncertní verzi muzikálu Jesus Christ Superstar (2008) a postupně následovaly muzikálové tituly Mozart! (2009), Jekyll a Hyde (2011), Funny Girl (2012), Kočky (2013) a Jane Eyrová (2021). Za jeho přispění díky přípravě notového materiálu byl též vytvořen hudební program pro Vánoční koncert (2020).
Významným způsobem pomáhal našemu divadlu v prvních letech fungování jeho Hudební scény. Jeho práci vždy zdobilo absolutní zaujetí i výsostná profesionalita.
Čest jeho památce!