BRNĚNSKÁ MARY POPPINS: 250!
Peter Stoličný 22. prosinec 2017 zdroj www.musical-opereta.cz
Začalo to všechno v roce 2010, kdy Městské divadlo v Brně premiérovalo tento slavný muzikál. (…) A v prosinci 2017 přilétla kouzelná chůva na Lidickou třídu znovu. Muzikál se hraje celý prosinec, některé dny dvakrát, tedy klobouk dolů, pokud si uvědomíme, že divadlo v půlce měsíce odpremiérovalo další titul a mimořádně náročnou Horečku sobotní noci právě zkouší… 19. prosince pak Mary Poppins slavila neuvěřitelnou dvě stě padesátou reprízu. První, co bylo na představení nápadné, bylo obsazení rolí. Asi z 80% bylo totožné. Stejní herci, dodejme – stejně mladí herci. Hlavní představitelka Alena Antalová nezestárla vůbec, je pořád šarmantní a štíhlá jako před těmi sedmi lety. Se stejným jemně laskavým hereckým registrem, až po energické tančení v popředí ansámblu. (…) Největší překvapení však přišlo nakonec, během „děkovačky“. Byl to bezvadný nápad režiséra Petra Gazdíka: Na scénu přišli snad všichni, kteří v té inscenaci hráli hlavní role v průběhu těch celých sedmi let. Například čtyři Mary Poppinsové a hromada dětí. Dětí? Někteří představitelé chlapečka Michaela už měří 180 centimetrů a mutaci hlasů už mají dávno za sebou. Z maličkých děvčátek Jane jsou dospělé mladé dámy. Bylo nádherné, když celá ta skupina představitelů začala tančit a zpívat nakažlivě chytlavé písně. Byl to velký svátek muzikálu, jenž diváci potleskem vestoje náležitě ocenili. (…)
BRNO SE PO FENOMENÁLNÍM NÁVRATU LOUČÍ S MARY POPPINS
Vítězslav Sladký 29. prosinec 2016 zdroj www.musical-opereta.cz
(…) Na letošní prosinec MdB ohlásilo limitovanou sérii třiceti představení, a opět byl téměř vždy plný dům až po střechu. Mary Poppins totiž ani trochu nezestárla a pořád patří mezi naprostou špičku mezi muzikály pro děti i jejich rodiče. Nenudíte se, ani když dílo vidíte potřetí, popáté… Skvělá hudební čísla, choreografie, triky a především herecké výkony snad ani nemohou zevšednět. V Brně navíc získali novou titulní představitelku, která není jen důstojnou alternací oblíbené Aleny Antalové. Ivana Vaňková je po všech stránkách vynikající. Škoda, že se jedná o obnovenou inscenaci, jinak by byla žhavou kandidátkou na muzikálovou Thálii. Její Mary je elegantní a temperamentní, zároveň z ní vyzařuje vnitřní klid. Že je „chůvou prakticky ideální“, jí věříte hned od prvního výstupu. Výborně zpívá, příkladně artikuluje. Každou situaci má pevně ve svých rukou, postavu navíc obdařuje až aristokratickou vznešeností. Nového obsazení se po šesti letech od původní premiéry samozřejmě dočkaly i dětské role. Ve dvou stěžejních (sourozenci Banksovi) jsem viděl Alenu Juráčkovou a Josefa Gazdíka, kteří mě osobně nadchli víc než původní představitelé. Byli dokonale sehraní a hlavně zpívali tak, jak v českých poměrech dětské protagonisty slýcháme zpívat opravdu zřídkakdy. V muzikálu jsou navíc i nositeli určitého humoru, jejich rádoby dospělácké hlášky uvádí publikum často doslova do varu. Ve dvou finálních scénách tančí tak, že by se za ně nemusel stydět ani Londýn. Dalo by se říci profesionálové každým coulem. (…) V dalších velkých rolích opět vystupují opory brněnské muzikálové scény, jako bezstarostného kominíka Berta jsem tentokrát viděl charismatického Dušana Vitázka, ve zprvu nerudného George Bankse se proměňuje Martin Havelka, jeho trochu submisivní ženušku ztvárnila bezchybně Jana Musilová, k popukání byl stále hněv Zuzany Maurery v postavě zlé chůvy slečny Andrewsové. Celé představení dýchá neskutečnou energií, a tudíž lze jen těžko říct, která ze scén je nejlepší. Zda samotný příchod kouzelné Mary k Banksovým, Bertovy kominické taškařice, nenápadná, ale silná epizoda se stařenkou krmící ptáčky, nebo dětem hrůzu nahánějící (a snad i v dnešní době trochu výchovné) hudební číslo obživlých hraček Zlobí, děti zlobí. Či snad až pohádkový závěr, kdy rodiče dojdou k poznání, že mohou být pro děti užitečnější než sebelepší chůva? Byl jsem až překvapen, jak výborná inscenace Petra Gazdíka dozrála a jak strhující představení stále zvedá diváky ze sedadel. A hladí po duši. Obdivuhodné!
MĚSTSKÉ DIVADLO BRNO PŘED KONCEM ROKU 2016
Jaroslav Štěpaník 19. prosinec 2016 zdroj www.brnozurnal.cz
(…) Mary Poppins má vše, co se od muzikálu žádá. Brněnská scéna, dostane-li se jí takové předlohy, ji zvládne s bravurou, s níž se nemusí obávat žádné konkurence. Děj se odehrává na pozadí již historických společenských a rodinných reálií, aktuálních však i pro náš dnešek. Do života a problémů jedné rodiny odkudsi z neznáma vstupuje podivuhodná chůva. Je jiná než ostatní, vládne kouzly, získá si své svěřence, současně i diváky v hledišti, jak děti, tak dospělé. Samozřejmě, že chytí výborná hudba a vtipný text, pěkně do češtiny převedený. Muzikál, dalo by se říci, již ze „staré zlaté éry“. S happy endem i povzbudivým posláním: „Stačí jen chtít a rázem je vše možné!“ Představení rodinné, pro čas předvánoční ideální, v provedení MdB výborné. Jedno z těch, které se výrazně zapíší do historie scény. Zvláštní ocenění oběma dětským představitelům! (…)
MARY POPPINS – SKVOSTNÝ VÁNOČNÍ DÁREK
Vratislav Mlčoch 12. prosinec 2016 zdroj www.babocka.vram.cz
(…) Ten příběh je dojemný a krásný zároveň, jak už zdařilé pohádkové příběhy bývají. Přísný otec nemající kvůli ustavičné práci čas na děti, chaotická maminka nezvládající ani děti ani domácnost, chůvy střídající se jako na běžícím pásu a dvě děti, starší dívka a malý chlapec, rozjívené a paličaté, jak už děti ponechané péči nekompetentního služebnictva bývají. Tedy dokud se neobjevila z nebe spadlá Mary Poppins, chůva ideálních schopností, která nejprve zvládla obě děti, pak napravila hodnotový žebříček jejich otci a nakonec dodala sebevědomí a sebeúctu jejich matce. Příběh se samozřejmě nemůže obejít bez mezihry, kdy se zdá všechno ztraceno a scénu ovládne zlá chůva vybavená žlučovým likérem, které se bojí i přísný otec, ale to je jen epizoda nutná k vygradování happy endu. K tomu si domyslete krásnou hudbu, nádherně zazpívané písně i dětskými interprety, bravurně zvládnuté taneční vložky a barvitou scénu. Herci Městského divadla a jeho režie dodali spoustu drobných vtípků a diváci spontánními ovacemi vestoje nepustili herce pěkně dlouho ze scény. Tleskalo se dlouho poté, co se opona definitivně zatáhla a po představení bylo foyer mnohem tišší než před ním, protože hlavičky měly plno práce se zpracováním všech těch krásných dojmů, a tak nechaly ústa zavřená a místo nich rozzářily oči. (…)
Excelentní brněnská Mary Poppins - po devětadevadesáté...
Vítězslav Sladký 12. leden 2012 zdroj www.musical-opereta.cz
Možná se podivíte nadpisu tohoto článku – vždyť Mary Poppins na jevišti Hudební scény Městského divadla v Brně už před Vánocemi oslavila stovku a během tohoto představení bylo zároveň pokřtěno album s písněmi z muzikálu, které, jak také jinak, vyšlo v češtině samozřejmě poprvé. Důvod rád osvětlím – podobně jako jiné redakce, i my samozřejmě vyrážíme nejčastěji za premiérami jednotlivých inscenací. Mnohdy je ovšem daleko zajímavější navštívit reprízu, sice bez celebrit, ale s běžným publikem za zády, pozorovat jeho reakce, či zda a kam se inscenace posunula. Právě ze zmíněných důvodů jsem se záměrně vydal nikoli na sté jubilejní, ale devětadevadesáté představení Mary Poppins.
Stovka repríz – to je na domácí scénu zatraceně dobré číslo, za kterým se skrývá téměř osmašedesát tisíc diváků… Za ním musí stát buď zástup hvězd, bulvární humbuk, anebo zatraceně dobrá inscenace. Tipujete-li „za C“, dobře Městské divadlo Brno znáte. Musím přiznat, že jsem populární americký hudební film z roku 1964 o kouzelné chůvě nikdy nedokoukal do konce. Na muzikál jsem šel s předsudkem, zda tahle postarší pohádka může dospělého diváka vůbec bavit. A nyní předjímám – bavila mne od začátku až do konce nadmíru vrchovatě. Režisér Petr Gazdík zde, přece jen trochu v duchu londýnské inscenace (jednalo se sice o takzvanou volnou licenci, ovšem všichni víme, že v případě zvlášť sledovaných titulů je volná „odsud posud”), přivedl na scénu doslova gejzír vynikajících scén, temperamentních, pohádkově snivých i dojemných. Během představení publikum obdivuje i celou řadu kouzelnických triků a rádo odpustí inscenátorům leckdy poněkud viditelnější přítomnost závěsných a zádržných systémů. Představení má švih, vtip i romantickou pointu, herci se tentokrát dočkali precizního režijního i choreografického vedení, pod kterým je podepsána Lucie Holánková společně se stepařským odborníkem Denny Ratajským. Zkoušelo se déle, než je obvykle zvykem, což je na představení vidět (a slyšet). Těžko říct, která ze znamenitých scén je lepší – zda samotný příchod kouzelné Mary k Banksovým, Bertovy kominické taškařice, nenápadná, ale silná epizoda se stařenkou krmící ptáčky nebo dětem hrůzu nahánějící (a snad i v dnešní době trochu výchovné) hudební číslo obživlých hraček Zlobí, děti zlobí. Či snad až pohádkový závěr, kdy rodiče dojdou k poznání, že mohou být pro děti užitečnější, než sebelepší chůva?
V titulní roli jsem i tentokrát viděl Alenu Antalovou, která se zjevově ze všech brněnských představitelek nejvíc přibližuje filmové Julii Andrewsové. Vyzařuje z ní klid, ale zároveň neústupnost a určitá míra tajemna. Antalová však rozhodně nezaujme jen ostrovtipem a kultivovaným herectvím, ale také výborným zpěvem, který by od ní nepoučený seriálový divák možná ani nečekal. Znamenitým jevištním partnerem jí byl během zmíněného představení tanečník a stepař Denny Ratajský ve vděčné úloze kouzelného kominíka Berta, jakéhosi partnera a „nadhazovače“ Mary Poppinsové, jenž svou roli zvládl nejen excelentně po pohybové stránce, ale i na dobré úrovni herecké a pěvecké. Otec a hlava rodiny Banksových v podání Milana Němce není až tak nerudným patronem, jako alternující Martin Havelka, o to přesvědčivější je ale v druhé polovině představení. V roli jeho manželky Winifred opět plně zazářil zpěv Jany Musilové, podobně kvalitní výkony předvedli v postavách služebnictva Lukáš Vlček a Monika Světnicová. V epizodních úlohách nemohu zapomenout na dvě výjimečné figurky – Vladimíru Spurnou jako Ptáčnici a zejména pak na Zuzanu Maurery v postavě učebnicově zlé, zatrpklé a nerudné „staré panny“ slečny Andrewsové. O tom, jak chutná její žlučový likér, snad nikdo ani nepochyboval… Nesmírně náročné jsou dvě velké dětské role, ve kterých nyní vystoupil Dominik Brychta a Vendula Hájková. Ta byla určitě pěveckým tahounem zmíněné dvojice, která si zachovala i přes nevídanou hereckou profesionalitu důležitou dětskou bezprostřednost.
Žádný z dobrých muzikálů se neobejde bez výrazné složky výtvarné a znamenitého hudebního nastudování. I tato kritéria naplňuje brněnská Mary Poppins vrchovatě: kostýmy Andreji Kučerové v případě pohádkových postav umocňují mystickou atmosféru, se znatelným odstíněním od civilního oblečení rodičů a služebnictva. Podobně se střet pohádky a běžného života odehrává na půvabné výpravné scéně Petra Hlouška. Rytmicky přesně, barvitě a s přiměřenou dynamikou hraje výborně ozvučený šestnáctičlenný orchestr řízený Danem Kalouskem. Zapomenout nemohu ani na autora vtipného a především muzikálního překladu, kterým je osvědčený Jiří Josek.
Mary Poppins je po Čarodějkách z Eastwicku, Mozartovi! a Bídnících kusem, který by si neměl nechat ujít ani zarytý odpůrce muzikálového žánru. Jedná se totiž nejen o příjemnou rodinnou podívanou, ale zároveň o výsostný divadelní zážitek.
Mary Poppins - brněnská muzikálová událost
Vladimír Říha 4. duben 2011 zdroj Hudební rozhledy
Možná až příliš rychle jsme si v Praze zvykli, že chceme-li vidět silný divadelní hudební zážitek, tak musíme vyrazit do Brna – alespoň pokud jde o muzikál a soudobé hudební divadlo
Městské divadlo Brno je pojem a cílevědomá práce souboru pod vedením neúnavného Stanislava Moši ve spojení s kvalitním muzikálovým školstvím v brněnských uměleckých fakultách přináší již dlouho ovoce. Stálý styk se zahraničím a anglosaskou oblastí, která v muzikálu určuje vývoj, hostování brněnských venku i některé společné projekty s americkými zpěváky také přispívají k tomu, že v Brně neusínají na vavřínech. A nezapomeňme ani na podporu města a dalších institucí, která umožnila vybodovat krásné moderní hudební divadlo, do kterého je radost zavítat, takže není ani divu, že slova jako návštěvnickou krizi tam neznají. Konec roku přinesl v listopadu premiéru díla, které spojilo očekávání běžného publika se skvělými recenzemi odborníků, což nebývá často a konstatovali jsme to v Brně např. u muzikálu Probuzení jara. Tímto titulem je Mary Poppins, premiérovaná 20. listopadu. U titulu tak známého z historie amerického a britského muzikálu, jako je původně dětská knížka a pak teprve hudební film ze studia Walta Disneye, který v 60. letech oslnil svět a získal i Oscary (pět v roce 1964!), to bylo částečně dané. Ale přece jenom – muzikálově divadelní verze příběhu je mnohem mladší, vznikla až po smrti autorky předlohy Pamely Lyndon Traversové, a světová premiéra muzikálu o netypické a extravagantní vychovatelce dětí z dob viktoriánské Anglie byla až v roce 2004 (Londýn). O dva roky později New York a jako šestá scéna na světě díky dobrým stykům s hlavně skvělé pověsti u známé agentury Cameron Mackintosh z předcházejících inscenací ji získalo MD Brno, a to jako první ve střední Evropě! Původní filmovou hudbu bratří Shermanů rozšířil pro muzikál Georg Stiles, libreto napsala Jullian Fellowes a nové texty vedle původních Shermanů ještě přidal Anthony Drewe. Režisér české verze Petr Gazdík měl to štěstí, že spolu s Mošou viděli londýnský originál, a jak to u muzikálů bývá, museli převzít některé inscenační prvky, na což dohlíží londýnská agentura. Ale po zhlédnutí české verze je třeba říci, že inscenace je zcela originálním brněnským příspěvkem. Hlavní zásluhu na tom má známý muzikálový herec Gazdík, jenž se ve své teprve druhé režii pokusil spojit pohádkové motivy se silným dramatickým příběhem (je i autorem úpravy), vybral výborné dětské představitele, což je vždy úskalí takového titulu, a tak dílo není je zábavná show. Premiérovou chůvou s deštníkem a bezednou kouzelnou taškou byla skvělá Alena Antalová (alternují ji ještě Radka Coufalová a Johana Gazdíková), která dává vzpomenout na kouzelnou Julii Andrews ve filmu. V dětských rolích strhují přirozeným herectvím Kristýna Kučerová a Antonín Holoubek, jejich rodiče Milan Němec a Jana Musilová. V muzikálu se kouzlí, ožívají hračky, sochy v parku, stejně jako ve filmu na jevišti „řádí“ i kamarád Mary Poppins, kominík Bert (Dušan Vitázek) – tancuje, chodí hlavou dolů po stropě a společně s Mary působí na děti i jejich suchopárné rodiče ve smyslu většího zapojení citu, fantazie, soucitu a potlačení lhostejnosti. A když nakonec Mary, jejíž mise se chýlí ke konci, odlétá za dalšími podobnými – je to jako ve filmu vzduchem s deštníkem nad diváky až do oblak! Divadelní triky brněnských jsou hodny obdivu a nepůsobí zastarale.
Inscenace je vícerozměrným muzikálovým divadlem se zapojením všech složek včetně kvalitního orchestru skrytého většinou pod jevištěm – nastudoval dirigent Dan Kalousek. Překlad je od Jiřího Joska, který většinou ponechal ony známé názvy písní z 60. let, kdy je u nás natočily tehdejší hvězdy pop music. Jen u toho nejznámějšího z repertoáru Karla Štědrého a Jana Wericha předělal někdejší absurdní slovo „superantikontramultiextraunikátní“ na nové „superkalifradžilistikexpijalidózní“. Brněnská Mary Poppins sice odlétá po každém představení, ale nám „přilétl“ titul jako zvon a rozpoutal orgie představivosti, vtipu, empatie s vítězstvím fantazie, nádherné hudby a herectví, jež z muzikálu činí zábavu s posláním a zároveň kandidáta na řadu cen roku.
Mary Poppins uchvátila malé i velké
Iveta Macková 1. leden 2010 zdroj Kult
Bravurní nastudování anglického rodinného muzikálu Mary Poppins podle stejnojmenné knihy Pamely Lyndon Traversové uvedla Hudební scéna Městského divadla Brno v režii Petra Gazdíka koncem listopadu. Světová divadelní premiéra Mary Poppins se uskutečnila roku 2004 v Londýně. Divadelní pojetí se po úspěšné Oscary ověnčené filmové verzi Walta Disneyho z roku 1964 vrací k poetice knih australské herečky a spisovatelky P. L. Traversové. MdB získalo autorská práva k uvádění coby teprve šesté divadlo na světě a navíc s možností vlastního pojetí, nikoliv kopie zahraniční produkce.
Režijní úprava Petra Gazdíka klade důraz na scénickou akci, dramatičnost děje i dění a perfektní technické i umělecké provedení. Skvěle podaný dějový kus nastudovaný „na míru“ českému divákovi, který rád zhlédne něco milého, příjemného a povzbuzujícího, je navíc „zabalen“ do vynikající výpravné muzikálové show s tanečními, hereckými i pěveckými čísly na špičkové úrovni.
První premiéra nabídla perfektní výkony zanícených herců, kteří se až obdivuhodně ponořili do svých rolí a nechali se unášet podmanivou hudbou i krásnými a inspirativními písněmi. Z obsazení jednoznačně vynikaly virtuozní herecké, taneční i pěvecké výkony Dušana Vitázka (Bert), Aleny Antalové (Mary) a malé Kristýny Kučerové (Jane Banksová), která prokázala nesporný talent. Výkon druhého dětského herce, Andreje Antonína Holoubka (Michael Banks), zasloužil obdiv hlavně za odvahu a elán.
Výtvarné pojetí výpravné scény Petra Hlouška podle originální verze Boba Crowleyho disponuje jemnějším „češtějším“ provedením výtvarné koncepce, která využívá reálných i projekčních kulis. Kostýmy Andreji Kučerové umocňují civilní rodinnou i pohádkovou atmosféru. Choreografie nastudovaná Lucií Holánkovou nabízí různorodé tanečně náročné scény včetně baletních a stepařských (step Denny Ratajský), které navzdory své odlišnosti oživují, dynamizují a umocňují celkový emocionální náboj inscenace.
Barvou tónů, dynamikou i mírou hlasitosti optimální hudební nastudování hudby bratrů Roberta a Richarda Shermanových (šlágry přejaty z filmu) a George Stilese je dílem Dana Kalouska, který přítomný šestnáctičlenný orchestr sám dirigoval. Autorem překladu libreta Julliana Fellowese a písní bratrů Shermanových a Anthony Dreweho do nevtíravě současného jazyka plného vtipu, postřehů i naděje je Jiří Josek.
Mary Poppins nabízí silný dramatický příběh nefunkční rodiny, která prostřednictvím chůvy objevuje dnes jaksi mizející lidský cit, fantazii, radost a naději. Navíc zcela neotřelou krásnou výpravnou formou s pohádkovými motivy a triky, s vtipem, šarmem a láskou. Strhující taneční scény, intimní civilní i pohádkové okamžiky, perfektní herecké, taneční a samozřejmě pěvecké scény – v tom je síla, která při první tříhodinové večerní premiéře poutala pozornost a budila nadšení nejen velkých, ale i nejmenších diváků.
Stačí chtít, a rázem vše je možné
Lenka Šaldová 14. prosinec 2010 zdroj Divadelní noviny
V Třešňové ulici číslo 17 bydlí rodina Banksových. Bankovní úředník George Banks vyžaduje ve svém domě kázeň a řád, jeho ušlápnutá žena Winifred se mu marně snaží zavděčit a jejich dvě děti, Jane a Michael, jsou postrachem všech chův. A tak tu žádná dlouho nevydrží. Až přijde jedna, která obrátí život celé rodiny vzhůru nohama: Mary Poppins. Chůva „téměř ideální“, která dokáže létat, v parku oživuje sochy a vyčaruje kouzelný krámek. Ale co hlavně: probouzí v lidech to dobré. Fantazii, hravost, soucit, lásku…
Příběhy od Pamely Lyndon Traversové proslavil Disneyho film s Julií Andrewsovou v hlavní roli, který v roce 1964 získal třináct nominací na Oscara. Divadelní muzikálová verze měla světovou premiéru v Londýně před šesti lety – v české premiéře ji nyní uvádí Městské divadlo Brno. Po Čarodějkách z Eastwicku a Probuzení jara další perfektní volba! A další věcný, vtipný a múzický překlad Jiřího Joska. A další perfektně vystavěná inscenace, ve které se činoherní scény přirozeně prolínají s tanečními a zpívanými čísly, aby emotivně vyprávěly o pozoruhodných lidech, jejich strastech a radostech. Klobouk dolů před Petrem Gazdíkem, který dal při své druhé režisérské zkušenosti (ve spolupráci s choreografkou Lucií Holánkovou) představení švih, precizně interpretoval a vtipně rozehrál jednotlivé situace a vedl interprety k tomu, aby byli osobití a nezahodili jediný vtip, jedinou pointu. Celek je natolik strhující, že jim divák odpustí i nějaký ten falešný tón.
Z elegantní Mary Poppins Aleny Antalové vyzařuje klid. Přirozeně, silou osobnosti ovládá všechny kolem sebe – té skutečně nemá smysl odmlouvat! Působí vznešeně nepřístupně, nedotknutelně, nicméně přitom ani na chvíli nepochybujete, že jí na lidech kolem záleží. A nosí v sobě i smutek osamělého anděla, který smí zůstat jen tak dlouho, dokud je ho třeba, a pak odchází o dům dál. Jane a Michaela přivádí do světa fantazie za pomoci bezstarostného kominíka Berta (Dušan Vitázek), který svým elánem dodává lidem sebedůvěru a dobrou náladu. Mary a Bert – zvláštní, něžný vztah dvou spojenců, kterým není dáno zůstat spolu. Pod jejich vedením postupně roztaje i George Banks: Martin Havelka se z chladně rozkazujícího vládce domu promění v milujícího manžela a otce. Potlačované sny, city a emoce se zvolna dostávají na povrch, dětské sny se probouzejí nad marcipánovými hvězdičkami, které kdysi schoval před zlou chůvou (Zuzana Maurery jako dokonalá fúrie).
Každá, i ta nejmenší postava by zasloužila komentář: každá v sobě nese svůj příběh. Zázrak jsou ovšem představitelé dětských rolí: Kristýna Kučerová a Andrej Antonín Holoubek. Suverénní po všech stránkách. Nikterak neexhibují, zároveň neztrácejí odzbrojující dětskou bezprostřednost. Vlastně parádní komická dvojka – aniž by se snažili být komičtí. Stačí, když Michael s nevinnou opravdovostí řekne nějakou tu dospěláckou větu. Nebo když Jane vzdorně napodobí důležitě zpěvavou intonaci, s jakou své věty štěká zlá chůva. Naprosto profesionální výkony, propracované a dohrané do detailu – kdybych neviděla, nevěřila bych.
Brněnská premiéra Mary Poppins nabídla večer plný energie, který zvedl publikum ze sedadel. Povzbuzující. Nakažlivý svým optimismem. Je krásné alespoň na chvíli uvěřit Mary Poppins, nebo alespoň zadoufat, že stačí jen chtít, a rázem je vše možné!
Mary Poppins
David Kroča 5. prosinec 2010 zdroj Český rozhlas 3 – Vltava
Městskému divadlu v Brně se podařil další husarský kousek. Teprve jako šesté divadlo na světě uvedlo muzikál Mary Poppins, který vznikl podle knih anglické spisovatelky Pamely Traversové a pětioscarového filmu Walta Disneyho.
Pokud neznáte knižní předlohu ani americký film, dovolte malé vysvětlení. Mary Poppins není jen oblíbená značka agentur na hlídání dětí, ale především jméno hlavní hrdinky příběhu, který se odehrává v Londýně na konci 19. století v domě manželů Banksových. Mary je originální vychovatelka, která se zjevuje na přání malých dětí, na něž přísní rodiče nemají čas. Vedle toho, že umí čarovat a přátelí se s veselým kominíkem Bertem, vnese do domu hravost, svobodu a fantazii, až nakonec doslova promění i samotné rodiče.
Právě na toto téma vsadil režisér brněnské inscenace Petr Gazdík, podle jehož slov jde především o příběh „sociální terapie dysfunkční rodiny“. Mary Poppinsová působí na Banksovy pozvolna a rafinovaně, ale také pádně a účelně. Když v závěrečné efektní scéně doslova vzlétne nad hlavy diváků a loučí se s obyvateli domu v Třešňové ulici, loučí se také s novou rodinou, která znovu našla smysl své existence.
Jakkoli Gazdíkův inscenační tým deklaroval, že mu jde hlavně o příběh, nikoliv o zábavnou show, efektní scény tu pochopitelně nemohou chybět, už vzhledem k tomu, že regule britské produkce jsou tradičně velmi přísné. Takže hlavní hrdinové skutečně létají nad jevištěm i hledištěm, procházejí se po střechách, ale kouzlí se i přímo mezi divadelními dekoracemi a scéna Petra Hlouška využívá originálního designu londýnské inscenace. To vše je úchvatné a oslnivé, leč zásadní přínos k úspěchu inscenace vidím ještě v něčem jiném: totiž v plném nasazení všech aktérů na jevišti. Jistě, některé repliky dětských herců možná nebudou při všech reprízách bezchybné, leč po stránce pěvecké i taneční jsme svědky brilantní podívané.
V titulní roli alternují Alena Antalová, Radka Coufalová a Johana Gazdíková. Viděl jsem představení s Johanou Gazdíkovou, která figuru asertivní čarovné chůvy postavila na zajímavém protikladu výchovné důslednosti a přátelské laskavosti. Jejího kamaráda Berta představuje Denny Ratajský v alternaci s Dušanem Vitázkem. Jde o divadelně vděčnou figuru veselého průvodce, jenž si rychle získá naše sympatie. Denny Ratajský hraje Berta s velkým zaujetím, navíc je to v podání tohoto nositele prestižních ocenění ve stepu figura vybavená taneční energií i ladným pohybem. Ratajský se na inscenaci podílel také jako choreograf stepových variací, jichž mimochodem není zrovna málo. Diváci znalí londýnské inscenace pak musí ocenit zvláště choreografii efektního čísla Superkalifradžilistikexpijalidózní, v němž hrdinka se sborem dovádí hrátky s nejdelším slovem na světě k pohybové i pěvecké virtuozitě.
Brněnská Mary Poppins zkrátka splnila svůj úkol. Vtrhla na jeviště s razancí světového muzikálu, v němž nic není ponecháno náhodě. Pokladny hlásí vyprodáno a diváci při potlesku stojí.
Superkalifradžilistikexpijalidózní představení
Naděžda Parmová 1. prosinec 2010 zdroj Boskovické noviny
Brnu vládne Mary Poppins! Všude na nás s úsměvem shlíží Alena Antalová v červeném a působí velmi pozitivně a vesele, zvláště na ty, kteří muzikál už viděli. A každé představení je vyprodané, sedí se i na schodech. Mezi příznivci brněnského divadla se o Mary diskutuje všude, kde se sejdou.
Tak něco o historii, abyste byli v obraze. Poprvé se objevila knížka o neobyčejné vychovatelce dětí v roce 1934 a napsala ji anglická spisovatelka Pamela Lyndon Traversová. Máme tedy dané prostředí – Londýn se svými komíny a samozřejmě kominíky, viktoriánskými domy a parky. Anglické děti Mary milovali a vynutili si pokračování příběhů, i když autorka nechala Mary Poppins rodinu Banksových opustit navždy.
Knížka se dočkala i filmové verze v roce 1964, s tou ale nebyla autorka spokojená a dlouho se bránila divadelnímu zpracování. Když píši dlouho, tak téměř 30 let! Městské divadlo Brno je teprve šestou scénou, která nabízí technicky náročné ztvárnění příběhu, který není ani tak pohádkou, ale pohledem do sociálně nefungující rodiny. Mary učí děti i dospělé jinému pohledu na svět, ukazuje, jak je každé místo kolem nás plné zázraků a neuvěřitelných věcí. Prvním zázrakem je to, jak se Mary do rodiny dostala. Přinesl ji vítr nebo přiletěla na svém deštníku? Když jde s dětmi na procházku, jak to, že ji všichni znají? Neuvěřitelně poetická je scéna se starou prodavačkou zrní pro ptáčky. Myslím, že tvůrčí tým měl šťastnou ruku při výběru a uvedl hru v nanejvýš vhodné předvánoční době. A kdo tento tým tvoří? Především Petr Gazdík jako režisér, scéna Petr Hloušek a kostýmy Andrea Kučerová. Hra je nesmírně náročná na pohyb, tanec, step. Zde se uplatnila Ivana Kloubková a Kateřina Čadková. Alternace hlavní role – Alena Antalová, Radka Coufalová a Johana Gazdíková. Nesmírně náročné jsou role dětí v rodině Banksových. Jsou obsazeny dokonce čtyřmi děvčaty a čtyřmi chlapci. Viděla jsem v roli Jane Kateřinu Kolčavovou a v roli Michaela Petra Šimáčka a oba byli výborní.
Chcete-li se podívat na problémy s dětmi jinak, trochu se zasnít a zavzpomínat, přijďte na Mary Poppins!
Létající chůva kouzlí zpěvem i akrobacií
Luboš Mareček 27. listopad 2010 zdroj Magazín MF Víkend Dnes
Na hudební scéně brněnského Městského divadla vzniklo muzikálové zpracování Mary Poppins, které si s těmi západními nijak nezadá. Brno je teprve šestým městem na světě, kterému renomovaný producent Cameron Mackintosh a studio Walta Disneyho postoupili licenci k představení Mary Poppins. Rozhodla o tom kvalita zdejšího nastudování muzikálových trháků, jako byl Oliver!, Čarodějky z Eastwicku či Bídníci. A také supervize z Mackintoshovy agentury, která viděla zkoušení v Městském divadle Brno.
Přísný přístup vyplývá z historických souvislostí. Chůva Mary Poppins, která káže jednoduché heslo, že stačí chtít a rázem vše je možné, přišla na svět v roce 1934 jako titulní postava v knize anglické spisovatelky Pamely Lyndon Traversové. Její filmová verze z roku 1964 získala pět Oscarů z třinácti nominací. A fenomén svérázné pohádkové vychovatelky jen zpečetila, i když autorce předlohy se snímek příliš nelíbil, a proto se prý i dlouho obávala divadelního zpracování. Producent Cameron Mackintosh o divadelní verzi usiloval bezmála třicet let!
Podle producentského desateraBrněnští divadelníci také neměli lehkou úlohu, protože měli od počátku přesně dané ďábelsky nesmlouvavé desatero produkčních přikázání. Mary Poppins se musí hrát ve stejné kvalitě jako se hraje v Londýně, kde měla v roce 2004 premiéru a nelze hýbat s časem ani místem. A proto je třeba hodnotit všechny inscenační složky brněnského výsledku právě z tohoto úhlu. Totiž jak divadelníci tomuto diktátu vyhověli.
Povedenou inscenaci muzikálového herce a režiséra Petra Gazdíka dopředu korunoval výtečný překlad Jiřího Joska. Songy i dialogy jsou hezké české, a přitom v nich dospělí zachytí nenapodobitelnou břitkost ostrovní konverzace i jedinečného britského humoru. Slova se tady prodávají v řečnictví a je jen trochu škoda, že se pro slavný termín supercalifragilisticexpialidocious, kterým chůva Mary dětem demonstruje hravost písmen i nabubřelost naoko moudrého žvanění, nenašel ekvivalent v české makarónštině.
Gazdíkovu inscenaci umocnila i mimořádná scéna Petra Hlouška. V programu je přiznáno, že jde o adaptaci originálního designu Boba Crowleyho. Hloušek vytvořil reálie viktoriánsky napucovaného i komínově začouzeného Londýna. Pohádkovost předlohy jedinečně podtrhl nápaditými projekcemi na průsvitnou oponu. Výsledek je realisticky netoporný, dětsky hravý a má šmrnc v nenuceném propojení kulis a filmových šotů. Zdařilé jsou i kostýmy Andrey Kučerové.
Snad nebude zákeřné vyzradit, že diváka čeká velké množství kouzel: tahání velkých předmětů z malé chůviny kabely, létání Mary Poppins vzduchem nad hlavami diváků či špacír kominíka Berta, který obejde doslova celý portál jeviště. Tyto opravdu mimořádné kousky nabídly také zahraniční produkce, v Brně odzbrojí neméně.
Z davu prýští energieDiváka čekají i výtečné davové výstupy, při scéně v řečnictví či stepařském čísle kominíků proudí do hlediště energie, jakou jsem při muzikálu už nějaký čas nezažil. Gazdíkova inscenace ale není pouhým slepencem zdařilých výstupů. Má švih a graduje. Brněnská Mary Poppins naštěstí neutonula v cukrkandlově pohádkovém tónu. Režisér ukazuje také problémy rodiny, která má sice dvě nezvedené děti, ale současně také manko ve vztazích mezi svými členy. Pochválit se dá i hudební nastudování Dana Kalouska, který čtrnáct hráčů vede pod svojí taktovkou k plnokrevnému zvuku bez kazů. Na třicet aktérů na scéně dokáže navodit iluzi desítek rychle se střídajících postav. Že je časování převleků napjaté na vteřiny, si tady všimne i amatér.
Přestože i tento muzikál dává prostor jednotlivým hvězdám, jeho energické vyznění je skutečně kolektivním dílem, v němž se vše výše zmiňované šťastně a vyváženě potkalo. Ale k jednotlivcům. Alena Antalová v hlavní roli je ostřílená muzikálová hvězda už pro lehkost, s níž tvoří svoji roli. Deštník obsypaný gerberami si při premiéře za svůj bezchybný herecký i pěvecký výkon určitě zasloužila. V roli kominíka Berta Dušan Vitázek jen potvrdil pozici muzikálového šampiona, kterému nedělá potíže zpívat a tančit třeba i hlavou dolů. Typově přesný je Martin Havelka jako zpočátku nerudný otec Banks. Nu a děti Kristýna Kučerová i Andrej Holoubek už zaslouží pochvalu jen za kvantum zvládnutého textu ve tříhodinovém kuse.
Na tuzemská jeviště Mary Poppins skutečně vtrhla ve výtečné divadelní kondici. Divákům dokonale uspokojí muzikálové chutě a pro zdejší divadelníky bude příslibem, že se třeba do Brna výhledově zase snese nějaká muzikálová veličina světa.
Hodnocení MF DNES: 80 %
Mary Poppins - kouzelná, barevná show pro malé i velké
Kateřina Šebelová 25. listopad 2010 zdroj Velká Epocha
Superkalifradžilistikexpijalidózní muzikál? Ano... Obsáhnout muzikál, který měl premiéru na Broadwayi teprve před šesti lety, není lehký úkol. Přesto se podařilo, a muzikál nabízí pestrost kostýmů, triky, skvělé obsazení, také výborné herecké, pěvecké, taneční výkony a samozřejmě zápletku, bez které by to prostě nešlo. Chybět nemohou pochopitelně ani slavné hity z dílny bratří Shermanových, které vznikaly po dobu dlouhých dvou let. Za zmínku stojí i skvělý překlad Jiřího Joska, který ponechává hře původní atmosféru a nepůsobí rušivě. Kostýmy z dílny Andrey Kučerové jsou pestré, stylové a nápadité.
Vzpoura hraček a step na střešeMezi nejpodařenější scény patří bezesporu step na střeše, kdy kominíci předvedou strhující stepařské číslo přímo na střeše londýnských domů. Vydařená je i vzpoura hraček v pokoji sourozenců Banksových nebo oživnutí soch při návštěvě dětí s Mary Poppins v parku. Rovněž pobaví a přimrazí scéna se starou chůvou - slečnou Andrewsovou a jejím žlučovým likérem, ve které herečka předvede nevídanou živelnou energickou show. Pestrá a barevná scéna Superkalifradžilistikexpijalidózní je pastvou pro oči. Triky a kouzla jsou nedílnou částí představení, a když Mary Poppins přilétá a odlétá vzduchem, dětský divák často zatají dech, stejně tak jako u Bertovy chůze po stěnách a stropě. Vizuální složku a zpěv doplní orchestr pod taktovkou Dana Kalouska.
Dětské i dospělé výkony neobyčejně přesvědčivéDětští herci jsou velmi důležitým prvkem celého představení. Vybrané dětská dvojice v podání Karolíny Burešové a zde zvláště Dominika Brychty předvádí zralé herecké výkony takřka bez zaváhání a zcela přirozeně, bez křečovitosti. Mary Poppins v podání Radky Coufalové nelze nic vytknout, nechybí jí hravost, ostrovtip a charisma, které musí netradiční vychovatelka mít. Lehkost, se kterou ovládá všechny kouzla a triky, je až neuvěřitelná. Bert v podání Dennyho Ratajského je živelně přirozený, zaujme skromností a šarmem do role vloženým. Slečna Andrewsová v provedení Lenky Bartolšicové nabízí opravdu netradiční zážitek. Milan Němec jako pan Banks dovede proměnit nerudného přísného otce v chápavou bytost a spolu s Markétou Sedláčkovou jako Winifred Banksovou sehrají netradiční manželský part.
Mary Poppins je pohádkový muzikál, který dovede zaujmout celou rodinu. Na své si nejvíc přijdou hlavně děti, milovníci pohádek, muzikálů, ale i triků a kouzel. V této uspěchané době Mary Poppins nabízí odpočinek a zklidnění pro malé i velké diváky a proto stojí za vidění.
Chůva Mary Poppins v Brně - pošesté na světě
Jiří P. Kříž 23. listopad 2010 zdroj Právo
Chůvu-kouzelnici Mary Poppins Australanky Pamely Lyndon Traversové čtenáři potkávají už od roku 1934. Film Walta Disneyho (1964) posbíral ze třinácti nominací pět Oscarů. Bylo jen otázkou času, kdy Mary – anděl, nebo jen sen? – vstoupí na jeviště. Stalo se to v roce 2004 v Londýně, o dva roky později na Broadwayi. V listopadu 2010 se pohádková dáma se starým deštníkem a s bezednou cestovní taškou představila v Česku.
Městské divadlo Brno je teprve šestou scénou na světě, kde mohou Mary hrát. Je to jedno z řady magických čísel s kouzlením na scéně, třeba s oživlými sochami v parku nebo hračkami doma. Děti jsou očarovány. Jako každý muzikál se Mary Poppins hraje přes tři hodiny. Nudit dospěláky ani děti ta časová úsečka určitě nebude. Mary byla v premiérovém podání Aleny Antalové (a nejinak tomu bude v alternacích s Radkou Coufalovou a Johanou Gazdíkovou) velká čarodějka, která usmiřuje rodiče s dětmi a nechává vítězit lidský cit a fantazii nad odcizením, lhostejností a drilem. Nedospělci na jevišti bývají většinou herecky neobratní. Gazdíkovi se podařil další zázrak: v Kristýně Kučerové a v Andreji Antonínovi Holoubkovi objevil a probudil talenty, které sklízely potlesky na otevřené scéně nikoli jen za roztomilost.
Česká premiéra svérázné chůvy: Antalová zářila jako Mary Poppins
Luboš Mareček 22. listopad 2010 zdroj MF Dnes
Svérázná kouzelná chůva Mary Poppins vstoupila na tuzemské jeviště. Uvedlo ji Městské divadlo Brno v hlavní roli s Alenou Antalovou. Hudební pohádku inspirovanou pětioscarovým filmem uvedla brněnská scéna jako šesté divadlo na světě. Diváci na sobotní premiéře viděli brilantní show plnou oslnivých pěveckých a tanečních výkonů.
Na česká divadelní prkna vstoupila kouzelná chůva Mary Poppins
Filip Vrána 22. listopad 2010 zdroj ČTK
Na česká divadelní prkna dnes vstoupila kouzelná chůva Mary Poppins. Remake proslulého filmu ověnčeného pěti Oscary představilo Městské divadlo Brno, pro které se inscenace stala událostí sezony. Představení v Brně ocenili i diváci několikaminutovými ovacemi ve stoje. V titulní roli se na premiéře představila známá herečka Alena Antalová, která se stala také hlavní tváří masivní reklamní kampaně.
Muzikál se odehrává v Londýně na přelomu 19. a 20. století a jeho hrdinkou je originální vychovatelka. Zjeví se na přání malých dětí Banksových, jimž rodiče nevěnují dost pozornosti. Tím je téma aktuální i dnes. Otec se věnuje náročné práci v bance, matka má podle otcových představ navazovat společenské styky a věnovat se charitativní činnosti. Zaběhlý řád změní kouzelná vychovatelka, která má pochopení pro dětské hry. Nakonec zcela převrátí přísný řád rodiny a promění i rodiče. Jak ve hře postava Mary Poppins sama říká: "vše je možné, stačí jen chtít."
Tohoto hesla se držela i brněnská inscenace, která je plná technických triků. Ty doprovázejí především kouzelnou chůvu Mary Poppins. Antalová se několikrát vznesla se svým deštníkem nad jeviště a v závěru inscenace dokonce proplula vzduchem i nad celým hledištěm brněnského divadla. Vertikální toulky jevištěm čekaly také jejího hereckého partnera kominíka Berta, jehož v premiéře představoval Dušan Vitázek. Kromě obou hlavních rolí diváci tleskali především představitelům dětských rolí Kristýně Kučerové a Andreji Holoubkovi.
Městské divadlo Brno se stalo teprve šestým divadlem světa, kterému byla pro uvádění Mary Poppins povolena licence. Kromě nápadité show přináší hra také známé melodie. Prakticky po každé z písní na premiéře obecenstvo tleskalo. Oproti filmu se muzikál více vrací k původní poetice knih Traversové. Používá ale některé filmové písničky z pera Richarda a Roberta Shermanových. Spoluautory muzikálové úpravy jsou libretista Julian Fellowes, skladatel George Stiles a textař Anthony Drewe. Režisérem brněnského představení je Petr Gazdík. V roli Mary Poppins se v alternacích vedle Aleny Antalové představí Radka Coufalová či Johana Gazdíková.
Vítr přinesl do Brna Mary Poppins
Alena Homolková 20. listopad 2010 zdroj www.musicalnet.cz
V sobotu 20. listopadu 2010 se v Městském divadle Brno konala dlouho očekávaná premiéra muzikálu Mary Poppins, na kterou divadlo získalo exkluzivní práva.
V roli Mary Poppins se na premiéře představila skvělá Alena Antalová. Role jí sedla, bylo vidět, že si ji vyloženě užívá. Zpívala výborně a herecky byla opravdu excelentní. Bravurně a s lehkostí zvládala jak kouzelnické triky, tak i technicky velmi náročné „létací“ scény, kdy musela v několikametrové výšce s paraplíčkem přelétat jeviště a dokonce i nad hlavami diváků. Role je náročná i po taneční stránce, ale Alena Antalová zvládla složité choreografie včetně stepařského čísla na výbornou. Ocenit je nutné i její citlivý a laskavý přístup k dětským hereckým partnerům a především obrovskou opravdovost a nasazení. Alena Antalová hrála srdíčkem a v některých scénách diváci neměli daleko k slzám dojetí.
Protipólem Mary Poppins je kominík Bert, kterého ztvárnil Dušan Vitázek. I u něho byla podobně jako u Aleny Antalové patrná hravost, laskavost, kamarádství a smysl pro humor. Roli zvládl skvěle po herecké stránce i pěvecky. Zde nemohu vynechat Oskarem ověnčený hit Čim čimini čim čimini čim čim čara, který člověku vleze pod kůži tak, že si písničku musí broukat ještě cestou domů z divadla. Můj obdiv si Dušan Vitázek získal především také za taneční stránku. A nejde jen o efektní stepařské číslo. Kominík Bert umí totiž zpívat, tančit a klidně u toho ještě chodí po stěnách i po stropě.
V dětských rolích jsme mohli vidět jako Jane Kristýnu Kučerovou a jako jejího bratra Michaela Andreje Antonína Holoubka. Oba byli velmi přirození a pochvalu si zaslouží především za zvládnutí množství textu tříhodinového představení. Svým dospělým kolegům stačili i v náročných tanečních číslech. Celou scénu s oživlými hračkami hrály děti zcela samostatně a výborně, člověk jim musel věřit každé slovo.
Martin Havelka v roli George Bankse se během představení musel proměnit z přísného otce, který má za to, že děti potřebují především kázeň a řád, v laskavého a chápajícího tatínka, který rodině poskytuje především lásku a bezpečí. Děti tuto otcovu stránku společně s Mary Poppins postupně objevují a pomáhají mu mnohdy i ve velmi komických situacích pochopit svou pravou podstatu.
Winifred Banksovou ztvárnila Jana Musilová. Po pěvecké ani herecké stránce nemohu mít žádných výhrad, ale specielně u této postavy tak, jak je už ve scénáři napsaná, si nemohu odpustit poznámku, že pro českou ženu je vlastně její funkce v rodině těžko představitelná. Na úklid, zahradu a vaření má služebnictvo, na výchovu dětí chůvu, peníze vydělává manžel, takže si člověk nutně musí položit otázku, co vlastně měla na práci. Ale pan Banks nám naštěstí v průběhu děje prozradí, co je jejím úkolem – "být paní Banksovou…" No, dámy, nebyla by to nádhera, jen takhle reprezentovat manžela a s úsměvem vítat návštěvy?
V ději se setkáváme ještě s celou řadou postav, ať už je to hlídač v parku v podání Miloslava Čížka, ptáčnice ztvárněná Janou Gazdíkovou, obživlé sochy v parku a mnoho dalších. Hlubokou poklonu musím vyseknout celé company, která mám v představení mnoho akcí a příležitostí předvést svůj zpěv i tanec včetně skvělého stepařského čísla v choreografii Lucie Holánkové.
V představení mě velmi zaujala důmyslně propracovaná scéna Petra Hlouška, která se neustále měnila, a v kombinaci s 3D projekcemi se tak divák plynule mohl přenášet do různých prostředí, ať již z domu na střechu, nebo třeba do parku či řečnického krámku. Kostýmy Aleny Kučerové krásně vykreslily dobu, do které je děj zasazen a navíc ještě podtrhly jeho pohádkovost. Režie inscenace se chopil Petr Gazdík, držitel Ceny Thálie za rok 2010, nechme se překvapit, jakou cenu mu vynese představení Mary Poppins.
Mary Poppins je muzikál, při kterém si přijde na své celá rodina. Bude se líbit nejen dětem, ale hlavně milovníkům pohádek, muzikálů a různých triků a kouzel. V naší přetechnizované době přináší Mary Poppins příjemnou zábavu plnou úsměvné pochody, laskavosti, dojemných okamžiků beroucích za srdíčko, podívané plné tanečních čísel i skvělé legrace. Je to zkrátka superkalifradžilistikexpijalidózní muzikál. A co to slovo vlastně znamená? Na to se přijeďte do Brna podívat!