Mendel aneb Vzpoura hrášků

Mendel aneb Vzpoura hrášků

  • Žánr Zpěvohra
  • Scéna Biskupský dvůr
  • Premiéra21. červen 2015
  • Délka představení2:50 hod.
  • Počet repríz18
  • Derniéra10. březen 2020

komedie se zpěvy o brněnském géniovi

V inscenacích uváděných v unikátním prostoru Biskupského dvora se pravidelně věnujeme výrazným osobnostem moravské historie. Autorský tým Slovák – Šotkovský – Štěpán by měl inscenací Mendel aneb Vzpoura hrášků završit jakousi volnou, žánrově rozrůzněnou trilogii autorských inscenací koncipovaných pro tento prostor. Po výpravné legendě se zpěvy Baron Trenck a činoherním baletu Cyril a Metoděj přichází na řadu příběh snad světově nejproslulejšího Brňana – zakladatele genetiky Gregora Johanna Mendela, opata augustiniánského kláštera na Starém Brně. Nepůjde však o tradiční životopisné drama, ale o komediální zpěvohru s původními písněmi, v níž do Mendelova osudu vstupují rozličné brněnské legendy (neboť vnímáme Mendela jako brněnský středobod a erb Brna, s jehož osobou autoři spojují nejrůznější brněnské mýty) a v níž se konečně dozvíme také to, co na opatovy experimenty říká sám starobrněnský hrách. Režisérem inscenace je, jako v případě Barona Trencka a Cyrila a Metoděje, Stanislav Slovák.

 

 

Asistent režie

Dramaturg

Hudební nastudování

Choreografie

Asistent choreografie

  • Tereza Škodová

Projekce

  • Petr Hloušek

Asistentka kostýmní výtvarnice

  • Adéla Kučerová

Janek, mladý historik

Anton Zöllner, impresário

Emma Denkerová, subreta

Opat Cyril Napp a jiní

František Matouš Klácel, filosof a proutník

Baruch Placzek, zemský rabín a jiní

Charles Darwin a jiní

Schuster, šmírák a jiní

Christopher, divadelní referent a jiní

Kner, univerzitní profesor a jiní

Wunderbar, univerzitní profesor a jiní

Mendelův otec a jiní

Mendelův strýc a jiní

Ĺudovít Štúr, slovenský obrozenec a jiní

Jozef Miloslav Hurban, slovenský obrozenec a jiní

Michal Miloslav Hodža, slovenský obrozenec a jiní

Adela Ostrolúcka, slovenská feministka a jiné

Bratr Bratránek a jiní

Královna a jiné

Brněnští občané, herečky, baletky a jiné

Brněnští občané, bratři, herci, tanečníci a jiní

MENDEL ANEB VZPOURA HRÁŠKŮ

Jiří P. Kříž 26. srpen 2015 zdroj Xantypa

(…) umíte si představit na letní scéně deset let úmorných a nudných pokusů objevitele dědičnosti, navíc kněze a později opata augustiniánského kláštera, vytrvale odmítajícího jakoukoli ženskou sukni?! A tak téma autoři krásně polidštili a lidsky znevážili zasazením příběhu do divadelního prostředí, odkud se na Mendela řítí nejen ďábelské svody subrety Denkerové, ale všechno dění řídí jako velké divadlo vědy a světa impresario Zöllner. (…)

 

OPERETKOU NA MENDELA A JEHO HRÁCH

Luboš Mareček 20. srpen 2015 zdroj Lidové noviny

(…) autorský kvartet nekonstruoval tradiční životopisné drama, ale ambicí byla odlehčená zpěvohra o tom, jak to s těmi hrachy a jejich křížením bylo. Zábava je tady na prvním místě. Aby jí nebylo málo, je vše formálně inscenováno jako historická retrospektiva a divadlo na divadle. (…) Kontrast života světského uměleckého a zaslíbeného klášterního, neopětovaná láska herečky k vědci, odevzdanému bohu, a také bláznivé operetní výstupy, zpěvoherně nazvané Princezna na hrášku a Láska v Prátru, to jsou hlavní linky i devízy této komedie. Výsledkem je uměřeně edukativní, ale hodně rozverná atmosféra. (…) Divák si užije legrace, ale i něco melodramatických scén, pocítí dotek historie i autorské fikce a nadsázky, prostě jak to už v operetkách bývá. (…)

 

GENETIK POD VĚŽEMI PETROVA

Vít Závodský 3. srpen 2015 zdroj Týdeník Rozhlas

(…) Současný přírodovědný doktorand Janek (chlapecky zakřiknutý Lukáš Janota) se z vůle rokokově kostýmovaného mefistofelského manipulátora a ztělesnitele mnoha figurek Antona Zöllnera, skutečného impresária blízké Reduty (komediálně zdatný Milan Němec), pomocí divadelní magie přenese v čase a stává se houževnatě bádajícím řeholníkem, vzájemně platonicky přitahovaným koketní subretou Emmou Denkerovou (Andrea Březinová). (…)

Vít Závodský, Týdeník Rozhlas, 3. 8. 2015

MILE BEZRADNÝ VĚDEC MENDEL SKOTAČIL S LUSKY. POD PETROVEM

Jaroslav Štěpaník 16. červenec 2015 zdroj Brněnský deník

(…) Oba hlavní protagonisté zvládli své role na výbornou. Lukáš Janota představuje Mendela jako muže vědy, introverta, zabraného do svého bádání, záhonů a hrášků. Mladý vědátor je mile a komicky bezradný, ctí své poslání a z toho plynoucí povinnosti, proto – alespoň vnějškově – zůstává imunní vůči nepřehlédnutelným projevům přízně operetní subrety Emmy Denkerové. Ta v podání Andrey Březinové doplňuje hlavní mužskou dvojici a svým pěveckým přednesem dominuje především v operetních výstupech. Milan Němec coby světácký impresário si se svou rolí bravurně pohrává, je mužem velkých slov a rozmáchlých gest, jimiž vládne prostorem. Často tak zaslouženě vyvolává spontánní potlesk a smích publika. (…)

Jaroslav Štěpaník, Brněnský deník, 16. 7. 2015

MENDEL ANEB VZPOURA HRÁŠKŮ: BRNO OŽILO HUDBOU A HUMOREM

Peter Stoličný 11. červenec 2015 zdroj www.musical-opereta.cz

(…) Ve správné operetě samozřejmě nemohou chybět tančící hrášky, které v choreografii Martina Packa a ve zdařilých kostýmech Andrey Kučerové roztančily scénu Jaroslava Milfajta. A nebylo by to Městské divadlo v Brně, nebylo by to prostředí Biskupského dvora, kdyby svůj významný podíl na realizaci neměl Petr Hloušek se svými zdařilými projekcemi. (…) Stano Slovák už nejednou dokázal, že je vtipný a vynalézavý. Jeho ctností je promyšlený výběr inscenačních prostředků. Vychází z herce, z jeho tvořivosti, ale umí velmi odpovědně vážit každou situaci. Jenom tak se mu daří „dělat humor“ a být věrohodný. Vše na první pohled vypadá lehce a přirozeně. Jako by si herci jenom tak hráli. Je dobře, že má divák takový uvolněný pocit. Ale ten je výsledkem tvrdé a bystře promyšlené práce. Takže závěrečný dlouhý potlesk patřil samozřejmě všem, ve výsledku však především autorům a režisérovi.

 

ZATÍMCO DARWIN POLIDŠTIL OPICI, SLOVÁK MENDELA

Jiří P. Kříž 29. červen 2015 zdroj Právo

(…) ústřední postavou kousku o Mendelovi není sám ve své době nepochopený vědátor (Darwin archy s jeho Pokusy s rostlinnými hybridy ani nerozřezal), kterého moc dobře hraje Lukáš Janota, ale právě Zöllner a nejméně desítka dalších impresáriových figurek. Autoři se nebáli odkazů. Mendelova zkouška před univerzitní komisí rakouských profesorů, to je Švejk před sborem Haškových potrhlých psychiatrů. Se stejným výsledkem – málem superarbitrován pro blbost. Scény rodinné návštěvy u nemocného Mendela v Brně nebo jeho setkání se slovenskými vlastenci včetně Štúra, Hurbana, Hodži a první slovenské feministky Ostrolúcké ve vídeňské putyce, to je paráda, kterou dnešní slovenští národovci nepřežijí.

 

MENDEL A JEHO VZPURNÍ HRÁŠCI

Vratislav Mlčoch 29. červen 2015 zdroj www.babocka.vram.cz

(…) Sám Mendel vychází jako badatel, posedlý svou vědou tak, že nemá na nic jiného čas, ani na ženy, ale přitom své vědomosti nedokáže prezentovat natolik kvalitně, aby se prosadil. Naopak, vždy pohoří – při učitelských zkouškách, při studiu na vídeňské univerzitě, dokonce i při prezentaci svých výzkumů. Už ta jeho přednáška: Herec hrající impresária divadla hrajícího hru o Mendelovi nechce ani slyšet, aby ve hře přednáška zazněla, a tak herci, hrajícího herce hrajícího Mendela místo toho nabízí sexy scénu s divadelními sboristkami. Hraný Mendel věrný své postavě tvrdošíjně odmítá a impresário se zase obává, že publikum během přednášky odejde. Takže nakonec Mendel přednáší, zatímco kolem něj hopsají polonahé sboristky i s impresáriem. Ale to se musí vidět, to se nedá popsat. Nádherná byla scéna návštěvy Mendlových rodičů a prarodičů, k popukání byl tanec vzbouřených hrášků na způsob kankánu, ale možná nejlepší bylo setkání Mendela se slovenskými národními buditeli v jedné vídeňské knajpě. Buditelé byli prakticky na šrot, zejména Ľudovít Štúr, a Mendel nevěděl nic lepšího, než jim vykládat o dědičnosti a dokládat to na vzájemném míšení národů habsburské monarchie. (…)

 

Newsletter

Divadlo podporují

Oblast hledání

-->