MENDEL ANEB VZPOURA HRÁŠKŮ
Jiří P. Kříž 26. srpen 2015 zdroj Xantypa
(…) umíte si představit na letní scéně deset let úmorných a nudných pokusů objevitele dědičnosti, navíc kněze a později opata augustiniánského kláštera, vytrvale odmítajícího jakoukoli ženskou sukni?! A tak téma autoři krásně polidštili a lidsky znevážili zasazením příběhu do divadelního prostředí, odkud se na Mendela řítí nejen ďábelské svody subrety Denkerové, ale všechno dění řídí jako velké divadlo vědy a světa impresario Zöllner. (…)
OPERETKOU NA MENDELA A JEHO HRÁCH
Luboš Mareček 20. srpen 2015 zdroj Lidové noviny
(…) autorský kvartet nekonstruoval tradiční životopisné drama, ale ambicí byla odlehčená zpěvohra o tom, jak to s těmi hrachy a jejich křížením bylo. Zábava je tady na prvním místě. Aby jí nebylo málo, je vše formálně inscenováno jako historická retrospektiva a divadlo na divadle. (…) Kontrast života světského uměleckého a zaslíbeného klášterního, neopětovaná láska herečky k vědci, odevzdanému bohu, a také bláznivé operetní výstupy, zpěvoherně nazvané Princezna na hrášku a Láska v Prátru, to jsou hlavní linky i devízy této komedie. Výsledkem je uměřeně edukativní, ale hodně rozverná atmosféra. (…) Divák si užije legrace, ale i něco melodramatických scén, pocítí dotek historie i autorské fikce a nadsázky, prostě jak to už v operetkách bývá. (…)
GENETIK POD VĚŽEMI PETROVA
Vít Závodský 3. srpen 2015 zdroj Týdeník Rozhlas
(…) Současný přírodovědný doktorand Janek (chlapecky zakřiknutý Lukáš Janota) se z vůle rokokově kostýmovaného mefistofelského manipulátora a ztělesnitele mnoha figurek Antona Zöllnera, skutečného impresária blízké Reduty (komediálně zdatný Milan Němec), pomocí divadelní magie přenese v čase a stává se houževnatě bádajícím řeholníkem, vzájemně platonicky přitahovaným koketní subretou Emmou Denkerovou (Andrea Březinová). (…)
Vít Závodský, Týdeník Rozhlas, 3. 8. 2015
MILE BEZRADNÝ VĚDEC MENDEL SKOTAČIL S LUSKY. POD PETROVEM
Jaroslav Štěpaník 16. červenec 2015 zdroj Brněnský deník
(…) Oba hlavní protagonisté zvládli své role na výbornou. Lukáš Janota představuje Mendela jako muže vědy, introverta, zabraného do svého bádání, záhonů a hrášků. Mladý vědátor je mile a komicky bezradný, ctí své poslání a z toho plynoucí povinnosti, proto – alespoň vnějškově – zůstává imunní vůči nepřehlédnutelným projevům přízně operetní subrety Emmy Denkerové. Ta v podání Andrey Březinové doplňuje hlavní mužskou dvojici a svým pěveckým přednesem dominuje především v operetních výstupech. Milan Němec coby světácký impresário si se svou rolí bravurně pohrává, je mužem velkých slov a rozmáchlých gest, jimiž vládne prostorem. Často tak zaslouženě vyvolává spontánní potlesk a smích publika. (…)
Jaroslav Štěpaník, Brněnský deník, 16. 7. 2015
MENDEL ANEB VZPOURA HRÁŠKŮ: BRNO OŽILO HUDBOU A HUMOREM
Peter Stoličný 11. červenec 2015 zdroj www.musical-opereta.cz
(…) Ve správné operetě samozřejmě nemohou chybět tančící hrášky, které v choreografii Martina Packa a ve zdařilých kostýmech Andrey Kučerové roztančily scénu Jaroslava Milfajta. A nebylo by to Městské divadlo v Brně, nebylo by to prostředí Biskupského dvora, kdyby svůj významný podíl na realizaci neměl Petr Hloušek se svými zdařilými projekcemi. (…) Stano Slovák už nejednou dokázal, že je vtipný a vynalézavý. Jeho ctností je promyšlený výběr inscenačních prostředků. Vychází z herce, z jeho tvořivosti, ale umí velmi odpovědně vážit každou situaci. Jenom tak se mu daří „dělat humor“ a být věrohodný. Vše na první pohled vypadá lehce a přirozeně. Jako by si herci jenom tak hráli. Je dobře, že má divák takový uvolněný pocit. Ale ten je výsledkem tvrdé a bystře promyšlené práce. Takže závěrečný dlouhý potlesk patřil samozřejmě všem, ve výsledku však především autorům a režisérovi.
ZATÍMCO DARWIN POLIDŠTIL OPICI, SLOVÁK MENDELA
Jiří P. Kříž 29. červen 2015 zdroj Právo
(…) ústřední postavou kousku o Mendelovi není sám ve své době nepochopený vědátor (Darwin archy s jeho Pokusy s rostlinnými hybridy ani nerozřezal), kterého moc dobře hraje Lukáš Janota, ale právě Zöllner a nejméně desítka dalších impresáriových figurek. Autoři se nebáli odkazů. Mendelova zkouška před univerzitní komisí rakouských profesorů, to je Švejk před sborem Haškových potrhlých psychiatrů. Se stejným výsledkem – málem superarbitrován pro blbost. Scény rodinné návštěvy u nemocného Mendela v Brně nebo jeho setkání se slovenskými vlastenci včetně Štúra, Hurbana, Hodži a první slovenské feministky Ostrolúcké ve vídeňské putyce, to je paráda, kterou dnešní slovenští národovci nepřežijí.
MENDEL A JEHO VZPURNÍ HRÁŠCI
Vratislav Mlčoch 29. červen 2015 zdroj www.babocka.vram.cz
(…) Sám Mendel vychází jako badatel, posedlý svou vědou tak, že nemá na nic jiného čas, ani na ženy, ale přitom své vědomosti nedokáže prezentovat natolik kvalitně, aby se prosadil. Naopak, vždy pohoří – při učitelských zkouškách, při studiu na vídeňské univerzitě, dokonce i při prezentaci svých výzkumů. Už ta jeho přednáška: Herec hrající impresária divadla hrajícího hru o Mendelovi nechce ani slyšet, aby ve hře přednáška zazněla, a tak herci, hrajícího herce hrajícího Mendela místo toho nabízí sexy scénu s divadelními sboristkami. Hraný Mendel věrný své postavě tvrdošíjně odmítá a impresário se zase obává, že publikum během přednášky odejde. Takže nakonec Mendel přednáší, zatímco kolem něj hopsají polonahé sboristky i s impresáriem. Ale to se musí vidět, to se nedá popsat. Nádherná byla scéna návštěvy Mendlových rodičů a prarodičů, k popukání byl tanec vzbouřených hrášků na způsob kankánu, ale možná nejlepší bylo setkání Mendela se slovenskými národními buditeli v jedné vídeňské knajpě. Buditelé byli prakticky na šrot, zejména Ľudovít Štúr, a Mendel nevěděl nic lepšího, než jim vykládat o dědičnosti a dokládat to na vzájemném míšení národů habsburské monarchie. (…)