VERONŠTÍ MILENCI POD KATEDRÁLOU
Vít Závodský 15. červenec 2019 zdroj Týdeník Rozhlas
Už desátým rokem náleží k pestré letní kulturní nabídce moravské metropole večerní plenérová představení v romantickém Biskupském dvoře. (…) Zahajovací produkcí zdejšího jubilejního ročníku se stala známá tragédie Williama Shakespeara Romeo a Julie. (…) V Městském divadle Brno sáhli dramaturg Jan Šotkovský a režisér Stanislav Slovák znovu po překladu nedávno zesnulého Jiřího Joska. (…) Jejich inscenační úprava předlohu bez narušení ceku v rámci dvouapůlhodinového večera poněkud zkrátila. Výprava zkušeného Jaroslava Milfajta se podřídila balustrádové architektuře nádvoří a nechala vyniknout opulentním dobovým kostýmům Andrey a Adély Kučerových. Ke kladům zalidněné, uměřeně pojaté inscenace se zdařilými výjevy milostnými i šermířskými (Josef Jurásek) přičtěme, že v žádné z jevištních složek nepodlehla trendu podbízivých „aktualizací“. (…)
Mladí milenci na Biskupském dvoře
Lukáš Dubský 12. červenec 2019 zdroj www.i-divadlo.cz
Nové brněnské nastudování Shakespearovy tragédie Romeo a Julie jistě potěší všechny milovníky klasických zpracování. V režii Stanislava Slováka vzniklo na Biskupském dvoře dílo, které je skoro čítánkové - může sloužit jako ideální možnost seznámit se s dílem Williama Shakespeara.
Naštěstí to ale neznamená, že jde o suchopárnou inscenaci. Jistě, divákovi, který příběh zná, toto nastudování nic moc nového nepřinese, ale jinak je to inscenace svižná. Děj dokáže podat velmi přehledně, dobře se tu mísí prvky romantiky, komické výstupy a tragické scény. To vše v kongeniálním překladu Jiřího Joska.
V Brně se rozhodli do hlavních rolí obsadit skutečně mladé herce, což je zajímavým prvkem, který ale samozřejmě může být i dvousečný. Velkou výhodou je, že takové obsazení výrazně zvyšuje uvěřitelnost příběhu. Vzplanutí mezi Romeem a Julií je tak rychlé a intenzivní, že se skutečně více hodí k představitelům na hraně mezi dětstvím a dospělostí. U herců, kterým táhne na třicítku, ta prudká vášeň nepůsobí tak věrohodně. Nevýhodu je, že Tomáš Dalecký ani Esther Mertová nejsou dostatečně vyhraní, titulní role v Shakespearově tragédii jsou jejich dosavadní největší hereckou příležitostí. Vedou si ale velmi slušně, i když místy trochu bojují se složitým jambickým veršem.
Zajímavě obsazené jsou i mnohé vedlejší role. Zaujme hlavně Andrea Zelová v komické úloze Chůvy, jejíž afektovanost si podává ruku s velmi pružnou morálkou. V roli Mercuzia se znamenitě předvedl Jan Brožek, který byl tahounem scének, ve kterých se objevuje Romeo s kumpány.
Romeo a Julie Městského divadla Brno je slušným, i když nikterak výjimečným nastudováním příběhu veronských milenců. Na poměry letních produkcí jde ale o velmi povedený kousek.
MĚSTSKÉ DIVADLO BRNO NA BISKUPSKÉM DVOŘE UVEDLO PREMIÉRU ROMEA A JULIE
Jaroslav Štěpaník 18. červen 2019 zdroj www.novinky.cz
(…) Pro generace diváků stále silný příběh citového vzplanutí, první velké lásky ústící tragicky v osudové výslednici nepřátelství dvou rodů, prostředí Biskupského dvora poskytlo ty nejlepší „kulisy“. I ono sehrálo svou roli v úspěchu působivé inscenace za režie Stanislava Slováka. K realizaci slavné hry přistoupil s respektem k dramatikovi, v duchu příběhu i doby. (…) K dispozici měl osvědčený, sehraný realizační tým, který si rozumí. (…) Jaroslav Milfajt umně zhodnotil a „dotvořil“ prostor před palácem. Do centra vsadil bránu, citlivě vkomponoval prostor pro legendární „balkonovou scénu“. (…) Nádherné dobové kostýmy Andrey a Adély Kučerových samy o sobě lahodí oku. Hudba Karla Cóna nevtíravě prolíná či podtrhuje děj. (…) Není nadsázkou, že v daných rolích byli všichni výborní. Žádný nezklamal, neškobrtnul, ocenit je třeba přednes s jasnou, srozumitelnou artikulací, jaká nebývá vždy a všude samozřejmostí. Přesnou trefou režie byla sázka na mladičké představitele ústřední dvojice. Esther Mertová a Tomáš Dalecký zvládli své role přesvědčivě. (…) Premiéra Romea a Julie s nadšeným přijetím a ohlasem diváků přesvědčuje, že inscenace v „klasickém střihu“ osloví. (…)
ROMEO A JULIE V NEVŠEDNÍ INSCENACI POD BRNĚNSKÝM NEBEM
Peter Stoličný 17. červen 2019 zdroj www.eurozpravy.cz
Slavná hra Williama Shakespeara se po letech vrátila do Brna, a to na letní scénu v Biskupském dvoře Moravského zemského muzea. (…) Letní počasí inscenátorům i divákům přálo, a tak si mohli na pozadí osvětleného chrámu Petra a Pavla užít zážitek, který opravdu nebyl každodenní. (…) K celkovému vyznění renesanční atmosféry přispívají kostýmy (Andrea Kučerová a Adéla Kučerová) i scéna (Jaroslav Milfajt), kde je využito prostředí renesančního Biskupského dvora. (…) Významná je pohybová spolupráce Michala Matěje při nastudování renesančních tanců. (…) Nutné je ještě připomenout výborně natrénované šermířské souboje, které s herci nastudoval Josef Jurásek. (…) Stanislav Slovák vsadil na herce co nejmladší. Romea svěřil Tomáši Daleckému. (…) Vždy výborně připravený, pozorný a přirozený. (…) Esther Mertová je gymnazistka. (…) Tady vítězí její něha, její věk a její dokonalá dikce, před kterou se musí smeknout. Tato Julie je opravdu kouzelná a to nejenom dojímavým věkem, nevinnou dětskou tvářičkou a upřímným pohledem. Julie je výborná. (…) Shakespeare velmi citlivě vkládal i do těžkých dramat nějakou tu komickou situaci, komickou roli. Tady je to chůva, Andrea Zelová. Už jsme ji viděli v tomto divadle v nejedné humorné situaci, ale v Romeovi a Julii excelovala. (…) Začátek letní sezóny na Biskupském dvoře se tedy vydařil. Od nádherného letního počasí po kvalitní interpretaci díla slavného alžbětince. (…)