Herec Igor Ondříček oslavil padesátiny

8. 11. 2021

Igor Ondříček - 6. 11. 1971

V sobotu 6. listopadu 2021 uběhlo rovných 50 let ode dne, kdy se narodil herec, režisér a šéf zpěvoherního souboru MdB Igor Ondříček, který již řadu let patří k významným osobnostem brněnského divadelnictví. Je jednou ze stálic hereckého souboru MdB a současně výraznou tváří činoherního i muzikálového rejstříku osobností, kterými se toto divadlo může pyšnit.

Igor Ondříček pochází z Prostějova, kde již jako dítě navštěvoval dramatický kroužek. Amatérskému herectví se věnoval i za středoškolských studií na gymnáziu a po jeho dokončení vystudoval obor syntetické žánry (dnešní muzikálové herectví) na brněnské JAMU u profesorů Zdeny Herfortové a Stanislava Moši. Absolvoval zde roku 1994 rolí Fernanda de Champlatereux v tehdejším nastudování operety Mam'zelle Nitouche na prknech MdB, kde ostatně hostoval již dříve za svého studia (např. v inscenacích Zorba či Divotvorný hrnec). Ještě za studií získal své první herecké zkušenosti také před filmovou kamerou, když se objevil v pohádkách Sedmero krkavců (1993) a Sen o krásné panně (1994).

Hned po absolutoriu na JAMU zároveň hostoval ve Východočeském divadle v Pardubicích (Strakonický dudák, 1995, Divotvorný hrnec, 1996) a později také v Národním divadle v Brně v roli Dona Lockwooda (Zpívání v dešti, 2001). Zcela jiné herecké zkušenosti mu poskytlo hostování v komorním Divadle U stolu, kde ztvárnil Macduffa v Shakespearově tragédii Macbeth (2006). Vidět jste jej mohli i v G Studiu v koncertním představení Viva Musical II aneb Kapky deště z Broadwaye (2001) a Viva Broadway Night (2003).

Po všech těchto zkušenostech ale zůstává věrný své domovské scéně v Městském divadle Brno, kam nastoupil do angažmá v roce 1994 a okamžitě se stal výraznou osobností disponující mužným zjevem, silným hlasem, a hlavně výrazným herectvím, které předurčovalo tohoto mladého muže k takovým postavám, jako byl např. Riff v legendárním muzikálu West Side Story (1996). Asi největším úspěchem však bylo jeho nastudování titulní postavy Cyrana z Bergeracu (1997), kde podal velmi přesný a vyzrálý herecký výkon, ačkoliv byl tehdy sám velmi mladý a v divadelním životě nepříliš zkušený elév. Jeho setkání s Edmondem Rostandem a velkým příběhem lásky a odevzdání bylo těžkou zkouškou, ale také obrovskou životní a pracovní zkušeností, na kterou dodnes rád vzpomíná. Od Cyrana byl už jen krůček k dalším velkým rolím jako Robespierre ve Hře o lásce, smrti a věčnosti (1998), Alexej Bulanov v Lese (1998), Mercuzio v Romeovi a Julii (1999), básník Ivan Bezprizorný v Mistrovi a Markétce (1999), Biron v Marné lásky snaze (2001), Jupiter v Amfitryonovi (2006), hrabě Petr Alexandrovič Pahlen v dramatu Smrt Pavla I. (2007) či Mojžíš v lidové hře Mojžíš (2011). Exceloval také jako nešťastný student Babberly v divácky oblíbené komedii Charleyova teta (2007) a jeho Kamil Champsboisy, neschopný vyslovovat souhlásky, v legendární francouzské frašce Brouk v hlavě (1996) spolehlivě rozesmával bránice diváků více než dvacet let! Cizí mu nejsou ale ani dramatické polohy, které předvedl např. jako Hauptsturmführer Stahl ve Skleněném pokoji (2015) či Crooks v inscenaci O myších a lidech (2017).

Činoherní herectví je důležitou položkou v životopisu tohoto všestranného herce, ale těžištěm jeho hereckého umění je muzikál. Celkový výčet rolí, které ztvárnil tento nadaný herec, by byl předlouhý, připomeňme alespoň, že jeho znělý hlas dával život takovým světovým rolím, jako byl např. nesmrtelný Bedřich Škoda-Vrchovský v brněnské My Fair Lady (ze Zelňáku) (1999), Kabaretiér v muzikálu Cabaret (2003) či Důstojník ve slavném muzikálu Hair (2004). Byl i Kaifášem v muzikálu Jesus Christ Superstar (2005), Clydem v muzikálu Čarodějky z Eastwicku (2007) i Célestinem v operetě Mam'zelle Nitouche (2008). Zkusil si, jaké je to čelit ženským zbraním slavné dohazovačky Dolly Leviové jako Horác Vandergelder ve slavném muzikálu Hello, Dolly! (2010). Za zmínku stojí i jeho Juan Domingo Perón v muzikálu Evita (2009) a v neposlední řadě i nesmlouvavý Javert v muzikálu Les Misérables (Bídníci) (2009) či Arsenius v muzikálu Papežka (2012).

Kromě herectví se v poslední době věnuje také režijní práci. Jeho prvním režijním počinem bylo nastudování divácky velmi oblíbeného muzikálu Noc na Karlštejně (2014), který je dodnes stálicí mezi open-air představeními na Biskupském dvoře. Pro tento podmanivý prostor zrežíroval i rozvernou hudební komedii Tři mušketýři (2018), populární muzikálovou pohádku O statečném kováři (2020) a pod jeho režijním vedením se chystá i premiéra letošní sezóny na Biskupském dvoře o královně Elišce Rejčce, kde bude i autorem scénáře.

Má za sebou také režii úspěšných slavnostních koncertů jako např. Vivat Zdena! (2015), Viva „Lalala“ Republika (2018), 15 let soudobé Hudební scény MdB (2019) či Koncert pro jižní Moravu (2021) a pod jeho režijní taktovkou vznikne i letošní Vánoční koncert (2021). Již dříve však byl několikrát hlavním tvůrcem a také režisérem legendárního večera Křídla, ve kterém divadlo vyhlašuje výsledky své divácké ankety, a i on sám se hned čtyřikrát stal držitelem této ceny v kategorii pro nejoblíbenějšího herce. Na svém kontě má i režii projektu Cabaret jako Brno (2013) pro Českou televizi.

1. července 2003 se stal šéfem zpěvoherního souboru Městského divadla Brno, své zkušenosti předával i jako pedagog mladším generacím na brněnské konzervatoři a své herecké přednosti dokázal významně zužitkovat i ve spolupráci s televizí a filmem.

V současné době na prknech Hudební scény MdB exceluje jako Sam Carmichael, jeden z potenciálních otců mladé Sophie v muzikálu Mamma Mia! (2019), jako vypravěč Happyman vás provede příběhem romantického muzikálu Pretty Woman (2021), ve kterém zároveň ztvárňuje i roli dobráckého a férového majitele hotelu Pana Thompsona, a diváky baví i Igorův brilantní pěvecký a herecký výkon v roli nezaměstnaného oceláře Harolda Nicholse v muzikálové komedii Donaha! (2013). Na Činoherní scéně MdB mu pak nyní patří dvojrole Jacka a Harolda v komedii Žebrácká opera (2019) a on i diváci si užívají také jeho improvizační show v komediální detektivce Splašené nůžky (2015), kde se předvádí jako lehce bláznivý kadeřník Antonín „Tony“ Řezníček.

Igor je prostě renesančním člověkem mnoha talentů, pro kolegy je radost s ním spolupracovat, diváci se na něj vždy těší, stejně jako všichni, kdo se s ním jako s milým a zábavným společníkem mohou setkat po představení.

Závěrem zmiňme, že přesně před pětadvaceti lety se Igor dozvěděl, že získal titulní roli v chystaném dramatu Cyrano z Bergeracu. Mohl tak tenkrát oslavit své 25. narozeniny. A letos si tento druh oslavy může po pětadvaceti letech zopakovat, neboť již započaly zkoušky na obnovenou premiéru této nesmrtelné romantické básně, která se v režii Stanislava Moši uskuteční 26. února 2022. Toto nové uvedení hry Cyrano z Bergeracu opět právě s Igorem v titulní roli bude odměnou jak pro něj, protože tuto roli často zmiňuje jako jednu ze svých nejbližších a nejoblíbenějších, tak i pro diváky, kteří se mohou těšit na jeho herecké mistrovství.

Zpět

Newsletter

Divadlo podporují

Oblast hledání

-->