krimi muzikál podle hry Chicago od Maurine Dallas Watkins
Chicago
- Žánr Muzikál
- Scéna Hudební scéna
- Premiéra25. březen 2011
- Délka představení3:00 hod.
- Počet repríz42
- Derniéra11. duben 2019
Autor
- Fred Ebb & Bob Fosse
- John Kander
Režie
Asistent režie
Překlad
- Ivo T. Havlů
Libreto
- Fred Ebb & Bob Fosse
Kostýmy
Dramaturg
Scéna
Hudba
- John Kander
Hudební nastudování
Dirigent
Korepetice
Choreografie
Asistent choreografie
Hudební supervize
- Karel Cón, Petr Gazdík
Asistent dirigenta
- Ema Mikešková
Velma Kellyová
Roxie Hartová
- Radka Coufalová
- Ivana Odehnalová Hostující herečka
Billy Flynn
Amos Hart
- Milan Němec
- Lukáš Vlček Hostující herec
Máma Mortonová
Konferenciér, Klavírista
- Vojtěch Blahuta Hostující herec
- Karel Škarka
Liz, vězeňkyně, Sprostá Kitty
- Hana Holišová Hostující herečka
- Mária Lalková
Annie, vězeňkyně
June, vězeňkyně
- Lenka Janíková
- Veronika Kloubková Hostující herečka
Hunyaková, vězeňkyně
Mona, vězeňkyně
- Hana Kratochvilová
- Tereza Martinková Hostující herečka
Bea, vězeňkyně
Mary Sunshinová, novinářka
Fred Casely, milenec Roxie, Martin Harrison, náměstek prokurátora, Aaron, advokát Hunyakové a Soudce
Seržant Fogarty, Harry, manžel Kitty a Soudní úředník
- Lukáš Janota
- Radek Novotný Hostující herec
Reportéři, Porotci, Krejčí, Kapelník, Hlasatel, Lékař, Zřízenec, Spravedlnost, Strýček Sam, Muž s plánkem, Strážník
- Jiří Mach
- Aleš Slanina
- Lukáš Janota
- Radek Novotný Hostující herec
- Michal Matěj
- Lukáš Vokál Hostující herec
- Vladimír Strouhal Hostující herec
- Dominik Hybler Hostující herec
- Kristian Pekar
BRNĚNSKÉ CHICAGO ZAZÁŘILO VE ZLÍNĚ
Zuzana Machálková 2. listopad 2011 zdroj http://nocnik.igordostal.czParádní mordýřská show v Brně
Lenka Šaldová 3. květen 2011 zdroj Divadelní novinyMédia nám diktují, čeho a koho si máme všímat. O kom se nepíše a nemluví, jako by ani nebyl. Co je realita a co už jen mediální pseudorealita? A co jsme ochotni udělat pro svou chvilku slávy? Stanislav Moša má pravdu: snadno se dnes stane z gaunera celebrita a z nicky hvězda!
Muzikál Chicago, který po počátečním neúspěchu pobral desítky cen hudebních a poté i filmových, ovšem není žádná moralita na téma moc médií, ale především efektní hudebně-taneční show. A pro takovou u nás není lepší adresa nežli Městské divadlo Brno. Stanislav Moša nastudoval Chicago s pochopením pro nadsázku, v imaginativně svíceném prostoru, představujícím kabaret i vězení. Konferenciér – Vojtěch Blahuta podebatuje s diváky v prvních řadách, načež usedne k piánu a spolu s kapelou vskutku „válí jazz“. Dámy oblékly pouze černé síťované punčochy, podvazky a kombiné, takže odkrývají svá sexy těla a nožky. Jejich čísla mají šmrnc, ať už šestice vražedkyň zpívá mordýřské tango nebo to společně rozbalí hlavní rivalky Velma Kellyová – Ivana Vaňková a Roxie Hartová – Ivana Skálová. Cynický, šarmantní právník Billy Flynn – Dušan Vitázek si užívá pozici manipulátora, na němž osud děvčat závisí. Dojemně zazpívá Milan Němec coby „klaun“ Amos Hart smutný song o údělu věčně přehlíženého člověka. Na chvíli jeviště zcela ovládne i extravagantní „operetní“ novinářka Mary Sunshinová – Martina Severová. A to nejlepší nakonec: Máma Mortonová – Markéta Sedláčková zazpívá její song tak, že to skutečně bere dech. Veskrze profesionální inscenace, temperamentní a zábavná. V Městském divadle Brno tohle prostě umí.
Chicago: recenze Českého rozhlasu 3 – stanice Vltava
David Kroča 10. duben 2011 zdroj Český rozhlas 3 - VltavaPo Bídnících, Evitě či Mary Poppins uvedlo Městské divadlo v Brně další světový muzikál. Chicago mělo premiéru na Broadwayi v roce 1975 a už o tři roky později jej nastudovali v tehdejším Divadle bratří Mrštíků. O návrat tohoto muzikálu na brněnské jeviště se zasloužil tým vedený zdejším principálem a režisérem Stanislavem Mošou.
Přiznám se, že snaha režiséra Stanislava Moši představit Chicago jako podobenství o vlivu médií je mi sympatická. Přeceňování mediálních sdělení i vytváření tzv. celebrit jsou aktuální témata, s nimiž se na našich jevištích bohužel moc často nesetkáváme. V muzikálu je zpřítomňuje reálný příběh dvou vražedkyň, které s pomocí zkušeného advokáta a mediální kampaně nebyly odsouzeny, ačkoliv zločiny prokazatelně spáchaly.
Protagonistky Roxie Hartová a Velma Kellyová se potkávají v ženské věznici v Chicagu ve dvacátých letech minulého století, v době, kdy městu vládne korupce, násilí a organizovaný zločin. Brněnské nastudování se hlásí k tradici původní broadwayské inscenace, takže prostředí ženské věznice se prolíná s obrazem cirkusové manéže či kabaretu. Každá epizoda příběhu je vlastně rovněž revuálním číslem, které má svou gradaci i pointu.
Nápaditá třípatrová scéna Jaroslava Milfajta představuje stylizované vězení s oddělenými celami, v nichž spočívají nejen půvabné aktérky, ale také jednotliví členové sedmnáctihlavého živého orchestru. Jevištnímu prostoru vévodí koncertní křídlo, jehož obrysy zvýrazňuje křivka barevných žárovek a za nímž preluduje Konferenciér – výrazná figura jevištního klauna a glosátora, v níž alternují Vojtěch Blahuta a Karel Škarka. Úspěch této jazzové opery ale závisí na výkonech v obou hlavních ženských rolích. V úloze Roxie se střídají Radka Coufalová a Ivana Skálová, Velmu alternují Svetlana Slováková a Ivana Vaňková. Objevem nejen pro budoucnost brněnského muzikálu je podle mne Svetlana Slováková, která – stejně jako její kolegyně – precizně tančí a zpívá, ale navíc dodala tanečním výstupům energické Velmy lehkost a virtuozitu.
Režie se snaží budovat mrazivou atmosféru, v níž hraje důležitou roli erotické jiskření. Půvabné herečky vystupují ve sporých kostýmech Andrey Kučerové, jež tvoří mnohdy pouze podvazkové pásy a černé spodní prádlo. Prostorem pro milostné laškování je pak klidně i stísněná vězeňská cela nebo deska koncertního křídla. Násilí, cizoložství a proradnosti jsou zkrátka vlastnosti, jež jsou hrdinům příběhu „drahé a blízké“, jak říká Konferenciér.
Líbí se mi prvky choreografie ve stylu školy Boba Fosseho, v níž je smyslnost rafinovaná a kde je každý detail stylizovaného pohybu důležitý. K dokonalosti je v tomto duchu dotažena zvláště scéna soudního přelíčení, při níž se advokát Dušana Vitázka nebo Petra Gazdíka doslova kochá vlastními právními kličkami, jež tanečně ztvárňuje rafinovaným stepařským číslem. S každým provedeným krokem a výpadem jako by říkal: to koukáte, jak je jednoduché lidi zblbnout. Nejen kvůli tomuto poznání se vyplatí brněnskou podobu slavného muzikálu vidět.
Chicago v Brně: Za 1
Luboš Mareček 2. duben 2011 zdroj Magazín Víkend DNESBrněnské Chicago má zajímavé historické souřadnice. Československou premiéru mělo hned tři roky po světové: v roce 1978 se objevilo na jevišti Divadla bratří Mrštíků, tedy dnešního Městského divadla. Rok předtím, než zavítalo do Londýna či do Prahy.
Banální přívlastek nadčasový, kterým se často opatřují zavedená a se zkamenělou setrvačností uváděná díla, je v tomto případě namístě. Některá díla nestárnou. Přestože jim ponecháte atributy gangsterské Ameriky 20. let minulého století, bude divákům do týla zároveň foukat současnost. Satirický příběh o korupci, falešné morálce a manipulaci s veřejným míněním jako by vyskočil z dnešních dnů. Možná se neosvobozují naoko uslzené vražedkyně vlastních mužů, ale nečestného jednání (muzikál vlastně nemá jedinou nezkorumpovanou postavu) je nepřeberně. Přidejte neutuchající lidskou touhu po věhlasu, štěstí, kráse i bohatství za jakoukoliv cenu... Však také příběh dvou krásných mordýřek vznikl podle skutečné události.
Souboj o vražedkyni týdne V příběhu s výtečným libretem a fenomenální muzikou touží za katrem po slávě krásky Velma Kellyová a Roxie Hartová. Obě využívají drahých služeb proslulého advokáta Billyho Flynna, cynického vydřiducha a manipulátora. A v případě obou hříšnic vůbec nejde o svobodu a omilostnění, duo bojuje zejména o přední stránky novin a titul "vražedkyně týdne" a snaží se ze své pozice co nejvíce vytřískat.
Režisér Moša z tohoto korupčního muzikálu záměrně dělá ještě větší cirkus. Herečky po většinu času jen v podvazkovém kostýmku místy vše přehrávají do zveličení a nadsázky. Příkladem je výtečná scéna, kdy Roxie přemlouvá svého muže, aby sehnal velké prachy pro advokáta. Komické tělesné prostocviky, které přitom předvádí Radka Coufalová, publikum rozesmějí, ale zároveň ještě zveličí obludnou vyčuranost tohoto chování.
Kousavost a pichlavost eskaluje do trpké tečkyA režie se snaží držet dění právě v žánrových mantinelech mezi hyperbolou a úsměvem, při kterém z bezskrupulózního jednání místy i mrazí. K perfektnosti Chicago potřebuje kvalitní ansámbl a orchestr. Obojím Městské divadlo disponuje. Sedmnáct hudebníků hraje ve vězeňských kójích, rozesetých ve třech patrech obrovské konstrukce představující kriminál a jeho cely. Na jevišti stojí už jenom klavír. A z desky tohoto křídla, na které hraje Konferenciér, se jednou stane cizoložné lůžko, jindy se na něm Roxie svůdně protahuje. Chicago však moc řečí nenadělá, tady to sype od písničky k písničce.
Zážitkem je Vojtěch Blahuta jako všestranný Konferenciér a obstály také dvě hlavní dámy: Ivana Vaňková (Velma) a Radka Coufalová (Roxie). Prvně jmenovaná sytým témbrem i přesně zvládnutým tancem lehce obsáhne vyprázdněné jeviště. Coufalová je zase mrška, která si dokáže vyhrát s mimikou a gesty, přičemž v hlase ani pohybu neselhává a dokáže skvěle pracovat s ironizováním vlastní figury. Flyn v podání Petra Gazdíka těká mezi naoko rozšafným lidumilem a chlápkem, který dokáže naráz obrátit. Milan Němec jako ušlápnutý manžel Amos necedí sympatie přes herecké vydírání publika, ale spíše jako ňouma, který se nevyzná ve své ženě ani v krvelačném okolí.
Kousavost a pichlavost, kterou režie nasvěcuje pomocí lehčích karikatur, eskaluje na konci do opravdu trpké tečky. Dvě krásky děkují publiku za víru v jejich nevinnost, sypou do hlediště díky Pánu Bohu a růže. Hořce pocítíte, jak lež dokáže svůdně vypadat v nádherných flitrových šatečkách nebo se dokáže schovat do báječně peprného jazzu.