RADÚZ A MAHULENA NA BISKUPSKÉM DVOŘE OKOUZLILI
Jaroslav Štěpaník 7. srpen 2016 zdroj www.brnozurnal.cz
(…) Téměř po dvaceti letech vstoupili Radúz a Mahulena na Biskupský dvůr v nové podobě na letní scénu. (…) „Open air“ ve zvlášť podmanivém prostředí Biskupského dvora nepochybně přidává zdejším představením na sugestivitě i síle. (…) Hudba, kterou k příběhu zkomponoval Petr Ulrych, je skvělá, k baladickému příběhu, kde nad epikou převládá přece jen lyrika, na míru padnoucí. Melodie, v nichž zní folklór, ovšem v Ulrychově osobitém a soudobém pojetí moderními tóny, tok děje hudebně dotvářejí a akcentují. Ulrychova hudba k Radúzovi a Mahuleně patří k nejlepšímu z jeho „dílny“, organicky a šťastně se tu setkala a spojila s textem Stanislava Moši. (…) Pohybová složka funkčně přispívá k celkovému výbornému vyznění a emotivní síle. Pohádkovou atmosféru plnou tajemství dotváří tanečníci, zvláště pak představitelé Noci (Renata Mrózková a Hana Vašáková) a Stínu (Petr Drábek a David Černák). (…) Diváky si nepochybně získala Andrea Zelová v roli Mahuleny. Byla přesvědčivá, v častých lyrických pasážích zpívala s procítěným, přitom uměřeným přednesem. Pochvala stejně tak patří i jejímu partneru v inscenaci Aleši Slaninovi. Radúz v jeho pojetí byl mužný a temperamentní. Zvučným hlasem upoutala Viktória Matušovová jako Matka Země. Výborně zněly chóry, strhující hlasově i pohybově bylo v kontrastu s Mahulenou dueto zlých sester: Priji (Hana Kováříková) a Živy (Katarína Mikulová). (…) Muzikál ryze zdejší s prastarým příběhem na věčné téma osudové, tragické lásky, přitom soudobý, neuchvátí leskem slavných, po celém světě hraných hitů. Proniká však pod kůži a vstupuje do srdce po kapkách čímsi důvěrně známým a blízkým. Jiný od těch světově slavných, poetický, trochu zamyšlený, vyrůstající z domácích kořenů. Síla inscenace Radúz a Mahulena spočívá v jeho jinakosti a kontrastu s většinovou produkcí. Společně s Koločavou je tím nejlepším ze spolupráce dvojice autorů Moša–Ulrych. (…)
Jaroslav Štěpaník, www.brnozurnal.cz, 7. 8. 2016
DIVADELNÍ ČTYŘLÍSTEK POD PETROVEM
Vít Závodský 1. srpen 2016 zdroj Týdeník Rozhlas
(…) Nynějším premiérovým titulem se stala muzikálová balada Radúz a Mahulena, kterou na motivy stejnojmenné pohádkové hry (1898) Julia Zeyera napsala často spolupracující dvojice (Koločava, Máj, Markéta Lazarová) skladatele Petra Ulrycha a libretisty i režiséra Stanislava Moši. V zásadě šlo o tvůrčí návrat, neboť nesmrtelný příběh o prokleté lásce dvojice ze znesvářených královských rodů se v Městském divadle Brno objevil již před devatenácti roky. Pro slovanským folklorem inspirovanou Ulrychovu partituru Mošův scénář původní předlohu textově zhušťuje a vzdaluje secesní ornamentálnosti, aniž by ji zbavil jazykové výraznosti. Při využití někdejší nahrávky k živému zpěvu o generaci mladších, tentokrát nealternovaných interpretů se nově uplatnily kostýmní složka Andrey a Adély Kučerových i tmavomodrá, strmost tatranských hor navozující členitá scéna Jaroslava Milfajta.
Múzicky náročné nastudování s řadou „hitových“ písní plynule střídá momenty dramatické, patetické a lyrické, když vedle sehraného ústředního páru (Aleš Slanina, Andrea Zelová) dává vyniknout závistí sžírané Runě (Lucie Bergerová) a alegorické figuře Matky Země (Viktória Matušovová). Mladý choreograf Michal Matěj si dal záležet na erotikou pulzujících chórických výstupech. Režijní inovace pak povýšila na klíčovější pozici moudrého dřevorubce Vratka (Stanislav Slovák) a zdůraznila (pod hvězdným nebem působivou) přirozenou propojenost všech živých bytostí v odvěkém přírodním koloběhu.
RADÚZ A MAHULENA ZPĚT V MĚSTSKÉM DIVADLE BRNO
Iva Bryndová 3. červenec 2016 zdroj www.musical.cz
(…) V titulních rolích se představili Aleš Slanina a Andrea Zelová. (…) Jde o tak výborně sehraný pár, který je radost sledovat, až může být divákovi líto, že společně nemají víc prostoru. Mahulena je v příběhu tím jediným absolutně čistým dobrem. Až andělská postava, hodná, laskavá, v druhé polovině v těle stromu vytrvale se šťastně usmívající. Z pohledu herce to musí být nesmírně náročné, Andrea Zelová se s tím vypořádala skvěle, z Mahuleny čiší po celou dobu nezlomně pozitivní energie, lidskost a dobrota. Postava Radúze proti tomu nabízí přeci jen větší herecký prostor, nespokojuje se s tím, že jde o pozitivní postavu. Radúz tápe a trpí, Radúz miluje, nenávidí, ztrácí se v zapomnění. Aleš Slanina nabízených možností plně využívá. Jeho herecký výkon je komplexní po všech stránkách, stejně jako pěvecký, tam má ostatně příležitostí o něco víc než Mahulena. Po titulních postavách na straně dobra, se teď obraťme k té hlavní zlé. V roli Mahuleniny matky představující největší zlo v příběhu, zazářila Lucie Bergerová. Ta se v negativní roli v Městském divadle v Brně představila již ve v květnu premiérovaném Prodaném smíchu a nezbývá než uznat, že je v této poloze stejně dobrá jako v polohách romantických hrdinek. Živelné, esenciální zlo, jakým je právě postava Runy, se jí daří zahrát skutečně skvěle a výborná je rovněž i pěvecká stránka jejího projevu. Scéna, v níž „odsuzuje“ Radúze a slibuje mu trest a pomstu provázená postavami Stínů a Noci patřila jak díky ní, tak díky jejich skvělé choreografii, k těm nejpůsobivějším. Další dvě „zlé“ postavy jsou v příběhu Mahuleniny sestry, kterým je ona sama, stejně jako své matce tak absolutně nepodobná. Prija a Živa jsou zobrazeny v podstatě jako divoženky, živelné, živočišné a přitom nemilosrdné, kruté a zlé. Rolí se s chutí chopily Hana Kováříková a Katarína Mikulová, výborné po herecké, taneční i pěvecké stránce, s naprosto strhující energií. Nejvýraznější pěveckou rolí je v Radúzovi a Mahuleně postava Matky Země. (…) V nové inscenaci hraje tuto tajuplnou mytickou postavu Viktória Matušovová, která tak má znovu možnost předvést svůj skvělý hlas a naplno této možnosti využívá. (…)
RADÚZ A MAHULENA – ROMANTICKÁ POHÁDKA OŽÍVÁ POD VĚŽEMI PETROVA
Kateřina Šebelová 23. červen 2016 zdroj www.epochtimes.cz
Romantický pohádkový příběh o zakázané lásce dvou znepřátelených rodů z pera Julia Zeyera patří dodnes mezi populární divadelní díla, která se často uvádějí na tuzemských divadelních prknech. Nejinak tomu bylo i na scéně Městského divadla Brno, které zasadilo příběh veliké lásky na poli znesvářených rodů pod hvězdné nebe do romantického prostředí Biskupského dvora, kde brněnský soubor již posedmé prezentuje svá představení na mini open air festivalu přímo pod věžemi svatopetrské katedrály. (…) Scénograf Jaroslav Milfajt zvolil poměrně jednoduchou scénu, kterou tvoří pomyslná členitá skála potažená pomačkaným modrým plátnem. (…) Výborně na jevišti slouží větve stromů, se kterými herci po celou dobu trvání inscenace pracují a které díky svojí „multifunkčnosti“ dokáží vytvořit les, slunce nebo třeba i každodenní nářadí prostého lidu. Pochvalu si určitě vyslouží Michal Matěj za vydařenou a nápaditou choreografii. (…) Přirozeně působí práce s pruhy látky, ve kterých je zachycená zakletá Mahulena v podobě stromu. (…) Na kostýmy byly použity přírodní materiály i zemité tlumené barvy a šaty volného střihu, takže se divák lehce přenese do období starých Slovanů, ať už v čase, tak i stylu oblékání. (…) Hudba Petra Ulrycha založená na převaze cimbálu a tradičních lidových nástrojů přináší příjemnou folkově-folklórní rytmiku. Nástroje v kombinaci se sborovými zpěvy dovedou navodit náladu starých časů a pohanských rituálů. Ulrychova hudba, která celému představení vévodí a celé jej přirozeně provází, staví na silných melodiích s lidovými motivy, které mají i pěkné poetické texty. (…)
MUZIKÁLOVÁ BALADA OPĚT V BRNĚ
Peter Stoličný 22. červen 2016 zdroj www.musical-opereta.cz
(…) Radúze hrál Aleš Slanina, kumštýř mnoha tváří. (…) Jeho Radúz je opravdový romantický hrdina, plný vášně a skoro radostného bolestínství. Typická Zeyerovská figura. Jeho partnerkou Mahulenou je křehká, čistá a trpící Andrea Zelová. Docela jiná než v jiném romantickém díle, jako hlavní představitelka Divé Báry. (…) Herečka s bohatým rejstříkem, která rozehrála svou Mahulenu opravdu dojemně. Matku Zemi zpívala Viktória Matušovová, slovenská zpěvačka, nositelka několika zpěváckých cen. (…) A její sólo Matky Země dalo znát, jak své řemeslo ovládá. Radovida, rádce kralevice Radúze, hrál dnes už mediálně známý Jakub Zedníček, jenž citlivě sehrál roli starostlivého přítele. Další mladé posily souboru, Runa Lucie Bergerové, Prija Hany Kováříkové, Živa Kataríny Mikulové, předvedly zcela profesionální herectví i zpěv. Opět se ukázala vynikající pracovní atmosféra divadla, kde jsou všichni zvyklí na vysoké nasazení. (…)
RADÚZ A MAHULENA
Vratislav Mlčoch 19. červen 2016 zdroj www.babocka.vram.cz
(…) Kdybych napsal, že hudba je na celé hře to nejlepší, nebyl bych daleko od pravdy, ale bylo by to nespravedlivé. Především stojí za pozornost tance, krásně, nově choreograficky pojaté, které se prostě musí vidět. Ty tance samy o sobě vypráví příběh, akcentují děj, obohacují jej o další dimenzi, prohlubují citový náboj, umocňují hudbu, když slova nepostačují. (…) Herci zpívali všechno živě, žádný playback, a zrovna jako hudba byli nádherní, kongeniální. Například písně Matky Země v podání Viktórie Matušovové nebo královny Runy Lucie Bergerové, ale správně bych měl vyjmenovat všechny, dětské roličky nevyjímaje. Biskupský dvůr neumožňuje žádnou náročnější scénu, zde vlastně byla jediná veliká hora, tatranská od Jaroslava Milfajta, po které herci šplhali a ze které porůznu vylézali. (…) Nové kostýmy Andrey Kučerové jsou poplatné době pohanských Slovanů, jak je známe z romantických obrazů a kreseb, jsou vytvořeny s velikým vkusem a barevně i materiálově perfektně sladěné. U nadpřirozených postav autorka povolila fantazii uzdu a předvedla, že dokáže krásně překvapit. (…)
Vratislav Mlčoch, www.babocka.vram.cz, 19. 6. 2016