ŽIVOT MÁ ZAČÁTEK, STŘED… A KONEC
Josef Herman 7. únor 2017 zdroj Divadelní noviny
(…) Stanislava Mošu hlavně zajímá složitý životní osud velkého malého muže. Sám (s dcerou) muzikál přeložil, každá promluva je na jevišti nejen přesně vyslovená, ale často doprovozená konkrétním nasvícením, pohybem a gestem, každá píseň, každá scéna je vypointovaná, celek přesně načasovaný (…). Technika podporuje vyprávění a umožňuje pěknou podívanou. Zhlédl jsem druhé obsazení a v Mošově divadle prostě platí, že alternace jsou rovnocenné. Titulní postava je rozdělená mezi dítě (skvělý Rostislav Jatel), seniora (Tomáš Sagher) – a dospělého Chaplina odehrál Marco Salvadori perfektně v pasážích mluvených, pantomimických i zpívaných. Pěknou fúrii učinila z novinářky Hopperové Viktória Matušovová. Jak tu bývá zvykem, i nejmenší figurky mají svůj osud, svou podobu, jednání, logiku existence. Jevištní kouzla obsáhla i citaci filmů, dotáčky, kinetiku a samozřejmě hru světel. Soudě podle šotů z jiných nastudování muzikálu, včetně broadwayského, v Brně mají špičkovou inscenaci.
MUZIKÁL CHAPLIN V EVROPSKÉ PREMIÉŘE
Peter Stoličný 6. únor 2017 zdroj www.i-divadlo.cz
(…) Dramaturgická i režijní koncepce byla šťastná a vytvořené kompaktní dílo mapuje necelých sedmdesát let tvorby Charlieho Chaplina. Sledujeme jej od jeho šesti let, kdy vstoupil do divadelního světa, přes jeho umělecky nejproduktivnější etapu až po exil ve Švýcarsku. (…) Celý příběh je zasazen do prostředí filmového studia (jednoduchá variabilní a nápaditá scéna Christopha Weyerse), kam na začátku přichází Chaplin senior a vzpomíná na svůj život. Děj muzikálu tedy začíná a končí u bilancujícího umělce. Celé dílo navíc funguje jako pocta legendárnímu Tulákovi, i pocta době, v níž se rozvíjela americká kinematografie. Z výpravy, z projekcí a vlastně z celkového provedení díla je cítit láska k filmu. Naznačuje to už první výjev, který divák vidí při příchodu do sálu – opona složená z filmových plakátů, které jsou jednotlivě osvětleny za hudby ouvertury. (…) Hudba Christophera Curtise se pohybuje od klasického typu muzikálové zábavy až po vážný tón. Nastudování dirigenty Martinem Procházkou a Tomášem Küfhaberem je výborné, jenom nechápu, jak může hudba znít z „jámy“ téměř celé přikryté praktikábly. Ale zněla. V hezkém souznění s pěveckými výkony interpretů. (…) Režie u barda muzikálů Stanislava Moši slouží žánru, slouží co nejjednodušší a nejpřesnější výpovědi. Žádné samoúčelné špílce, všechny mizanscény jsou přehledné, přesně vypovídající atmosféru. A vedení herců je citlivé, i v tomto případě sloužící celkovému vyznění. (…) V roli Chaplina jsem viděl Daniela Rymeše. (…) Svého Tuláka „rozbalil“ skutečně velkolepě, bytostně jím byl. Charlieho bratra Sydneyho zahrál věrohodně Lukáš Janota, Charlieho ve starším věku pak Tomáš Sagher. Stejně tak Charlieho matku opravdu s bohatým rejstříkem poloh zahrála Markéta Sedláčková. Výborná byla Hana Holišová coby zuřivá novinářka a nesmíme zapomenout na Elišku Skálovou v citlivé interpretaci poslední Charlieho manželky Oony. Malého Sydneyho výborné zahrál Jan Juráček a malého Charlieho Rostislav Jatel. (…)
TULÁK CHARLIE CHAPLIN SE ZATOULAL NA BRNĚNSKOU HUDEBNÍ SCÉNU
Vítězslav Sladký 30. leden 2017 zdroj www.musical-opereta.cz
(…) Napsat muzikál o Chaplinovi se ukázalo jako skvělý nápad nejen kvůli všeobecnému povědomí o hrdinovi němé grotesky, ale také díky mimořádně bouřlivému soukromému životu tohoto umělce. (…) Děj se díky brilantní režii Stanislava Moši rychle posouvá a divák je svědkem celé řady klíčových okamžiků Chaplinova života – složitého dospívání, prvních divadelních úspěchů, cesty do zámoří a vstupu do hollywoodského neúprosného byznysu. (…) Je vidět, že Stanislav Moša věnoval studiu Chaplinova života hodně času. (…) Lesk novému muzikálu dodávají nejen výborné herecké výkony, ale také svěží choreografická čísla v nastudování Michala Matěje a jako obvykle v Brně zcela profesionální ozvučení i světelná režie. Mnoho by se dalo napsat o velkolepé scéně Christopha Weyerse, jehož výtvarné řešení je opět ohromující. (…) Weyers je mistrem velkých pláten. Jednotlivá prostředí líčí sugestivně, ovšem bez sáhodlouhých přestaveb. Dokáže velmi inspirativně naskicovat prostředí londýnského vaudevillu, filmových ateliérů, luxusních kanceláří, až dospěje k téměř autentické scéně proslaveného „červeného koberce“ v Hollywoodu. Vše rámují citlivé citace z grotesek a vkusné dobové kostýmy, jež navrhla Andrea Kučerová. (…) V postavě mladého krále grotesky se hlavnímu představiteli nabízí obrovská herecká příležitost. Tu během premiéry zužitkoval po všech stránkách vynikající Daniel Rymeš. Exceloval nejen v promyšlených výstupech malého Tuláka (včetně typické chaplinovské chůze), ale také coby věčně váhající umělec a často využívaný, či zneužívaný milovník mladých dívek. Byl typickým představitelem umělce nadmíru úspěšného, ale občas rozervaného, intuitivního, autentického. Malého Charlieho kouzelně ztvárnil Erik Seďa, toho stárnoucího pak s velkým šarmem Jan Mazák, který díky svým šedinám připomínal věrohodně svou postavu i vizuálně. Hana Holišová (…) doslova zazářila v úloze nepříjemně dotěrné a mstivé novinářky Heddy Hopperové. Hereckého protiúkolu se zhostila skvostně. Podobně dobrým partnerem Chaplina byl v postavě jeho bratra Sydneyho Lukáš Janota (dětským představitelem je již jevištně protřelý Josef Gazdík). V úloze producentů Freda Karna a Macka Sennetta vystoupili charismatičtí herci Patrik Bořecký a Petr Štěpán. A zapomenout samozřejmě nemohu ani na po všech stránkách typického Angličana Lukáše Vlčka alias Alfa Reevese. Chaplinův osud protnulo několik osudových žen. Markéta Sedláčková vytvořila první z nich, nervově labilní matku Hannah. (…) Chaplinovou první manželkou byla okouzlující Markéta Pešková, tou poslední pak chápající a neméně herecky přitažlivá Barbora Remišová. (…) Taktovku i zvuk výborně hrajícího orchestru držel pevně v rukou dirigent Martin Procházka. (…)
CHAPLIN (…)
Pavla Haluzová 30. leden 2017 zdroj www.eurozpravy.cz
(…) Muzikál Chaplin v režii Stanislava Moši pokrývá téměř sedmdesát let umělcova života. Sledujeme jeho problematický vztah s matkou v dětství, umělecké hledání a jeho proměnu v angažovaného občana. (…). Celé dílo funguje jako pocta jak tomuto legendárnímu umělci, tak i době, v níž žil. Z výpravy, z projekcí a vlastně z celkového provedení díla čiší láska k filmu a grotesce. Napovídá tomu už první výjev, který divák vidí při příchodu do sálu – opona složená z filmových plakátů, které jsou jednotlivě osvětleny za hudby ouvertury. (…) Celá inscenace stojí na představiteli „prostředního“ Chaplina. Daniel Rymeš byl vybrán přes konkurz, jehož součástí byly výjimečně i vizuální zkoušky. A volba je to opravdu vynikající. Neskutečně charismatický Rymeš jako by Chaplinovi z oka vypadl, nadto dokonale imituje jeho Tuláka. Mladý herec vyniká i pěveckým projevem a nelehký part na premiéře odzpíval s lehkostí a bezchybnou intonací. (…) Z vedlejších rolí zaujala půvabem a příjemným pěveckým projevem Markéta Pešková v roli Chaplinovy první manželky Mildred. (…). Malý Erik Seďa okouzlil přirozeností, s níž zvládl nelehký part šestiletého Charlieho. Chaplin v Městském divadle Brno je plný působivých a dojemných scén. (…) Rozhodně stojí za vidění. Ať už kvůli výkonu Daniela Rymeše, nebo poctě, kterou tvůrci muzikálem skládají legendárnímu umělci Charliemu Chaplinovi.
SMUTNÝ TULÁK VERSUS AMERICKÝ IDOL
Radmila Hrdinová 23. leden 2017 zdroj Právo
Městské divadlo Brno opakovaně přichází s novými divácky přitažlivými tituly ušitými na míru souboru, který se po řadu let drží na špičce domácího muzikálového dění. Jeho posledním objevem je muzikál Chaplin. (…) Chaplin je klasický životopisný muzikál, který sleduje osudy legendárního filmového komika chronologicky od dětství až po udělení Oscara za celoživotní dílo. Titulní postavu dělí mezi tři představitele – malého chlapce, mladého muže a zestárlého Chaplina. (…). Jeho život mapuje v uzlových bodech, mezi které patří složitý vztah s matkou, celoživotní partnerství se starším bratrem Sydneym, skandální manželství se třemi partnerkami a posléze šťastné spočinutí ve vztahu s Oonou O’Neillovou. (…) Největší prostor dostává filmová kariéra, jíž Chaplin zahájil v ateliéru Macka Sennetta, v němž se zrodil jeho Tulák Charlie. (…) Mošova inscenace přináší profesionalitu, na jakou jsou diváci jeho divadla zvyklí, a to od předních protagonistů až po posledního člena company. (…) Muzikál plyne svižně, v příjemné výtvarné podobě i choreografii a samozřejmě se spoustou citací Chaplinových filmů. Hlavní hvězdou nedělní premiéry byl pohybově i pěvecky dokonale vybavený a herecky charismatický Charlie Marca Salvadoriho. Přesvědčivý byl i Rostislav Jatel v dětské roli, (…) zestárlému Chaplinovi dal podobu Tomáš Sagher. Zazářila i Lucie Bergerová v roli Chaplinovy matky Hannah, temperamentní a pěvecky suverénní Viktória Matušovová coby nepříjemná novinářka Hedda Hopperová a půvabná a dobře zpívající Eliška Skálová jako Oona O’Neillová. Chaplin je dalším úspěšným repertoárovým kouskem muzikálové scény, který si diváci jistě oblíbí. Zejména ti, kteří toho o Chaplinovi zatím mnoho nevěděli.
CHARLIE CHAPLIN
Vratislav Mlčoch 23. leden 2017 zdroj www.babocka.vram.cz
(…) Charlieho dlouhý život a množství lidí, které potkal, donutily Městské divadlo Brno, aby nasadilo téměř celý svůj ansámbl, a to ještě většina z nich hraje několik rolí a stále se převlékají. A stále jsou báječní. Scéna Christopha Weyerse je úsporná, leč výstižná, jak jinak, když se stále proměňuje, a Petr Hloušek coby autor scénických projekcí odvedl veliký kus práce, protože úryvky z mnoha Chaplinových filmů upravil a poskládal obdivuhodně. Ovšem Daniel Rymeš v roli Charlieho středního věku obstál vynikajícně, neboť bravurně ovládl všechny Charlieho pohybové triky a gagy a ještě k tomu krásně zpíval, což skutečný Charlie nikdy nepředvedl. Musím ještě pochválit Erika Seďu za roli malého Charlieho a Josefa Gazdíka za roli malého Sydneyho a Markétu Sedláčkovou jako jejich maminku, jejich scény byly vskutku dojemné. Nevím a ani nesmím vědět, jakou dřinu dalo nastudování tohoto muzikálu režiséru Stanislavu Mošovi a jeho asistentům, ale muzikál se jim povedl. Opravdu povedl. Troufám si tvrdit, že je to jeden z nejlepších muzikálů, co jsem na scéně Městského divadla Brno viděl. (…)
MUZIKÁL CHAPLIN (…)
Jaroslav Štěpaník 23. leden 2017 zdroj www.novinky.cz
(…) Není jistě snadné uchopit životní příběh složité, mnohovrstevnaté osobnosti žánrem muzikálu. Nelehké dětství, složité vztahy s rodinou, s partnerkami, tvůrčí pochybnosti a problémy, střet s politickou mocí. To vše se tvůrci Christopher Curtis (hudba) a Thomas Meehan (libreto) snažili postihnout, a možno říci: podařilo se (…) jim přiblížit Chaplina jako umělce i člověka. Charlie, hrdina z dávné éry němého filmu, před očima diváků na scéně Městského divadla Brno znovu ožívá. (…) Hudba barví děj, evokuje dobu, má značný podíl na úspěchu, přispívají i taneční čísla. Muzikál má švih a spád. (…) Výborné jsou scéna i kostýmy. Bez sekvencí z některých Chaplinových filmů se nelze obejít, dodávají dobový kolorit i dojem návštěvy v dávném hollywoodském studiu. Herců se na scéně vystřídá mnoho, někteří musejí zvládnout více rolí. (…) „Němý“ Chaplin v muzikálu zpívá, o premiéře v podání Daniela Rymeše, který zaujal a roli s všestrannými požadavky zvládl. Už fyziognomií má k postavě blízko. Vybrán byl dobře. Jako malý Charlie okouzlil na premiéře Erik Seďa. (…)